Reklama

Firmy przestały się bać drugiej fali pandemii

Druga fala pandemii nie załamała nastrojów przedsiębiorców i konsumentów. Na razie brak problemów z ciągłością dostaw, nie ma też masowych zwolnień.

Aktualizacja: 30.10.2020 11:45 Publikacja: 29.10.2020 21:00

Firmy przestały się bać drugiej fali pandemii

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Obawy, że epidemia Covid-19 i spowodowane nią wiosenne zamrożenie gospodarki doprowadzą do masowych zwolnień pracowników, okazały się nieuzasadnione. Teraz, gdy sytuacja epidemiczna szybko się pogarsza, pracownicy są spokojniejsi o swoją przyszłość. To stabilizuje konsumpcję, łagodząc obawy przedsiębiorstw. Sytuacji tych ostatnich sprzyja również to, że inaczej niż wiosną nie ma dziś problemów z ciągłością dostaw, a rynki eksportowe – kluczowe dla polskiego przemysłu – pozostają otwarte.

To wnioski z październikowych badań ankietowych Komisji Europejskiej wśród przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, które syntetyzuje tzw. Europejski Wskaźnik Nastrojów (ESI). Nad Wisłą ESI wzrósł w tym miesiącu do 79,6 pkt z 77,9 we wrześniu i zaledwie 47 pkt wiosną w trakcie pierwszej fali pandemii. W strefie euro ten barometr nastrojów utrzymał się na wrześniowym poziomie 90,9 pkt, choć ekonomiści oczekiwali jego zniżki.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Jak napędzić rozwój małych i średnich firm
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama