Przed kolejnym spotkaniem na szczucie w sprawie starszych diesli oświadczył w rozgłośni ZDF, że jego priorytetem jest doprowadzenie do tego, by posiadacze starszych diesli zamieniali je na nowe. — Moja koncepcja polega na nie braniu pieniędzy podatników i na nie płaceniu za to przez właścicieli samochodów. To oznacza, ze niemieccy producenci samochodów będą musieli stworzyć ramy pozwalające odbudować zaufanie — powiedział.
W spotkaniu na szczycie w urzędzie kanclerskim wezmą udziel Scheuer, minister środowiska Sven Schulze i minister gospodarki Peter Altmaier. Rząd bierze obecnie pod uwagę proponowanie właścicielom diesli w 10 najbardziej skażonych miastach odkupowanie pojazdów, zamianę i instalowanie nowych podzespołów — podała rozgłośnia Bayerischer Rundfunk
Minister finansów i wicekanclerz Olaf Scholz zapowiedział, że nie udostępni na to pieniędzy podatników. — Nie sądzę, by była to kwestia z użyciem publicznych pieniędzy — powiedział agencji DPA. Uważa, że same zachęty do kupowania nowych diesli nie wystarczą do rozwiązania problemu. -- Gdy dochodzi do zakazów wjazdu w Niemczech, to jest to sytuacja życiowa milionów obywateli. Większości z nas nie stać na kupno nowego samochodu, tylko używanego. Dlatego też chcemy, by była możliwość ich dostosowania — powiedział.
Niemcy nie naciskają na większe obniżenie spalin
Resort środowiska wycofał się z dążenia do wprowadzenia bardziej ambitnych limitów emisji CO2 przez samochody osobowe i furgonetki i popiera zalecenie zmniejszenia emisji spalin o 30 proc. To stanowisko będzie mieć znaczenie podczas zbliżających się unijnych negocjacji ostatecznych limitów ograniczenia CO2 przez floty samochodów producentów do 2030 r.
Rzecznik resortu wyjaśnił, że upieranie się przy bardziej ambitnej redukcji mogłoby doprowadzić do impasu i opóźniłoby przyjęcie ważnych przepisów dla sprawy klimatu. — Byłby to najgorszy scenariusz dla środowiska naturalnego. Dlatego postanowiliśmy nie blokować propozycji Komisji Europejskiej jako podstawy do dalszego postępowania — powiedział na konferencji prasowej.