PKP Cargo zamówiło 15 lokomotyw

Kolejowy przewoźnik towarów otrzyma od Siemensa pojazdy przystosowanych do eksploatacji w kilku krajach Unii Europejskiej. Zapłaci za nie 315 mln zł.

Publikacja: 23.09.2015 13:32

PKP Cargo zamówiło 15 lokomotyw

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

PKP Cargo podpisało z koncernem Siemens umowę na dostawę 15 lokomotyw wielosystemowych za kwotę 75 mln euro, czyli 315 mln zł. Pojazdy będą przekazywane przewoźnikowi w okresie od stycznia 2016 r. do czerwca 2017 r.

W związku z tym, że są przeznaczone do eksploatacji w różnych krajach, gdzie funkcjonują różne systemy zasilania trakcji kolejowych, kontrakt podzielono na trzy zadania. W ramach pierwszego zostanie dostarczonych osiem lokomotyw przystosowanych do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Drugie zadanie obejmuje przekazanie czterech pojazdów, które będą jeździć tylko w Polsce i Niemczech. Wreszcie trzy lokomotywy mają być przystosowane do eksploatacji w Polsce, Niemczech oraz dodatkowo w Holandii.

Poza zamówieniem podstawowym PKP Cargo ma też opcję zakupu pięciu dodatkowych lokomotyw za 26 mln euro (110 mln zł). Decyzję o ewentualnym skorzystaniu z opcji musi podjąć najpóźniej do końca 2017 r.

- To największa nasza inwestycja w tabor na przestrzeni wielu lat, jeden z większych przetargów tego typu w tej części Europy. Po zakupie czeskiego AWT wykonaliśmy kolejny realny krok w kierunku budowy międzynarodowej pozycji PKP Cargo i wzmocnienia naszej obecności na rynkach ościennych - mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo.

Wynegocjowana cena, poza dostawą lokomotyw, obejmuje koszty ich utrzymania przez 8 lat, zestaw części zamiennych, wykonanie pierwszej naprawy, dostawę sprzętu komputerowego i oprogramowania potrzebnego do eksploatacji lokomotyw oraz rezerwę na ponadplanowe przebiegi lokomotyw i naprawy awaryjne.

Udział w przetargu na dostawy lokomotyw dla PKP Cargo brały dwa podmiotu. Poza Siemensem startował giełdowy Newag.

PKP Cargo podpisało z koncernem Siemens umowę na dostawę 15 lokomotyw wielosystemowych za kwotę 75 mln euro, czyli 315 mln zł. Pojazdy będą przekazywane przewoźnikowi w okresie od stycznia 2016 r. do czerwca 2017 r.

W związku z tym, że są przeznaczone do eksploatacji w różnych krajach, gdzie funkcjonują różne systemy zasilania trakcji kolejowych, kontrakt podzielono na trzy zadania. W ramach pierwszego zostanie dostarczonych osiem lokomotyw przystosowanych do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Drugie zadanie obejmuje przekazanie czterech pojazdów, które będą jeździć tylko w Polsce i Niemczech. Wreszcie trzy lokomotywy mają być przystosowane do eksploatacji w Polsce, Niemczech oraz dodatkowo w Holandii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej
Biznes
Donald Tusk powoła rzecznika małych i średnich firm. Nieoficjalnie: Kandydatem Artur Dziambor
Biznes
Rekordowe straty Poczty Polskiej. Sytuacja jest coraz gorsza, prezes pisze list
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę