Tematyce potrzeb inwestycyjnych samorządów oraz sposobom ich realizacji i finansowania poświęcono 14. już doroczną konferencję Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) dla jednostek samorządu terytorialnego. Podstawą dyskusji była wstępna analiza możliwości finansowania wydatków inwestycyjnych samorządów do 2030 r. Zaprezentował ją Mateusz Walewski, główny ekonomista BGK, zastrzegając, że nie jest ona prognozą i przedstawia teoretyczne scenariusze kształtowania się parametrów finansowych samorządów, gdyż wyniki są uzależnione od scenariusza redukcji środków unijnych w dwóch kolejnych perspektywach finansowych UE. Wyniki opracowania pokazują, że w przypadku silnej redukcji napływu pieniędzy europejskich miasta na prawach powiatu i województwa będą musiały mocniej skorzystać z alternatywnych źródeł finansowania, aby utrzymać historyczną aktywność inwestycyjną. Te ostatnie mają też być przydatne w przypadku niekorzystnych zmian otoczenia makroekonomicznego oraz podwyższonych kosztów finansowania dłużnego. Nieco inna jest sytuacja gmin i powiatów. W myśl opracowania BGK w warunkach utrzymywania się w relatywnie dobrej sytuacji makroekonomicznej i finansowej mają one być w stanie utrzymać aktywność inwestycyjną nawet w przypadku znaczącej redukcji tempa napływu środków z UE.
Potrzeby bez zmian
Eksperci wskazują, że potrzeby inwestycyjne samorządów są i nadal będą ogromne. Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich, mówił nawet o 400 mld zł. Stwierdził, że aby je sfinansować, trzeba będzie sięgać po nowe instrumenty. – Źródła unijne w br. i 2020 będą wciąż duże, więc wiele inwestycji sfinansujemy z dotacji, ale należy już zacząć myśleć o innych źródłach finansowania. I tu widzę rolę BGK i Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) – tłumaczył Porawski. Zdaniem Jacka Sieraka ze Szkoły Głównej Handlowej potrzeby inwestycyjne samorządów nie zmniejszą się znacząco, ponieważ jednostki stale się rozwijają i po zakończeniu kilkuletniego cyklu inwestycyjnego stają przed nowymi zadaniami. – Nawet przy długoterminowym planowaniu po sześciu–siedmiu latach realizacji inwestycji samorząd przystępuje do nowego programu inwestycyjnego, liczy potrzeby i one są podobne, bo jednostki się rozwijają, mieszkańcy migrują, młodzi potrzebują mieszkań itd. – tłumaczył ekspert, wskazując, że proces ten ma odzwierciedlenie w zadłużeniu samorządów. Dlatego wkrótce możliwości inwestycyjne samorządów mogą stanąć pod znakiem zapytania, gdyż potencjał zadłużania w sporym stopniu już wykorzystano. Warto więc szukać nowych form finansowania, szczególnie tych niezwiększających zadłużenia.
Z innych źródeł
– Boomu inwestycyjnego nie będzie można kontynuować tymi samymi metodami – mówił Wojciech Hann, członek zarządu BGK. Tym bardziej że, jak wskazała Ewa Tyrka, dyrektor Departamentu Sektora Samorządowego w BGK, na 76 mld zł zadłużenia sektora samorządowego (dane na koniec 2018 r.) aż w 95 proc. składają się kredyty.
– W grę wchodzą obligacje przychodowe i partnerstwo publiczno-prywatne (ppp) traktowane przez samorządy wciąż z rezerwą – wyliczał Hann, wskazując też na doświadczenie PFR związane z współfinansowaniem kapitałowym inwestycji samorządowych. Jak zgodnie przypomnieli Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes BGK, i Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, właśnie to miasto było pionierem, jeśli idzie o obligacje przychodowe. Środki pozyskane z ich emisji, przeprowadzonej przez BGK, przeznaczono z sukcesem na budowę zespołu krytych pływalni. Są też udane przykłady partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednym z nich jest dobiegająca końca budowa nowego szpitala powiatowego w Żywcu, który ma być gotowy za dwa miesiące. To pierwszy w Polsce szpital, który powstaje w ramach ppp. – Na budowę nowej placówki nie mieliśmy pieniędzy. Szukaliśmy innej formy finansowania. W 2009 r. weszła w życie ustawa o ppp i rada powiatu podjęła uchwałę o wykorzystaniu tej metody. Trochę to trwało, ale mam nadzieję, że ppp znajdzie szersze zastosowanie. Możemy podzielić się doświadczeniami i dokumentami – mówił Andrzej Kalata, starosta żywiecki.
– Jesteśmy dobrym partnerem do rozmów, jeżeli chodzi o ppp. Warto zapoznać się z ppp i poznać zasady współpracy z nami – zachęcał Hann. Dodał, że BGK jest gotowy do finansowania ambitnych inwestycji samorządowych z udziałem partnerów prywatnych i poprzez inne nowatorskie formy finansowania, takie jak obligacje przychodowe czy wspólnie z PFR finansowanie kapitałowe i dłużne.