fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Poczta Polska testuje startupy

Fotorzepa
Państwowy operator sięga po nowatorskie technologie rozwijane przez młode polskie firmy. Dzięki nim ma znaleźć nowe źródła przychodów, obniżyć koszty i przyciągnąć młode pokolenie klientów.

Poczta Polska (PP) jako jedna z pierwszych spółek Skarbu Państwa mocno zaangażowała się we wsparcie startupów. Wspólnie z funduszem HardGamma Ventures właśnie wybrała grupę spółek, które mogą połączyć swój kreatywny potencjał z infrastrukturą i zasobami państwowego giganta – ustaliła „Rzeczpospolita". Startupy mają teraz trzy miesiące, by przekonać do siebie operatora.

Otwarcie na młodych

Fundusz HardGamma Ventures i PP wybrały dziewięciu uczestników programu „GammaRebels". Jego celem jest połączenie Dawida z Goliatem, czyli początkujących innowatorów z zasobami operatora pocztowego. Najlepsi wdrożą swoje rozwiązania w PP, mogą też pozyskać inwestora – fundusz venture capital, a nawet Pocztę. Program finansuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Każdy z dziewięciu startupów dostanie na testy w PP 200 tys. zł. Ale wygrane będą nie tylko startupy. Innowacyjne rozwiązania, jakie testowane są teraz w pocztowej spółce, mogą sprawić, że – po ich wdrożeniu – państwowy operator dokona technologicznego i jakościowego skoku. Opracowane przez młode spółki projekty są bowiem imponujące, np. SmartLocation ma technologię, która na podstawie informacji zbieranych z naszych smartfonów potrafi opracować profil klientów odwiedzających placówkę pocztową w danym miejscu.

– To dane, jakie udostępniamy operatorom telekomunikacyjnym. Dzięki nim można ocenić potencjał klienta i dostosować ofertę konkretnej placówki do jego zainteresowań. Nie każdy szuka przecież książek kucharskich, które dostępne są na każdej poczcie – tłumaczy nam Jan Raczyński z funduszu HardGamma.

PP zamierza otworzyć się na młodych klientów, dlatego chce budować swój wizerunek m.in. w mediach społecznościowych. Pomóc w tym może Mobile Institute – warszawski startup specjalizujący się w komunikacji, podnoszeniu poziomu jakości relacji z klientem, angażowaniu go i budowaniu lojalności, a także kielecka Helpful Company. Firma, która wygrała jeden z programistycznych konkursów Google'a, dzięki tzw. chatbotom (automaty komunikujące się online z ludźmi) usprawnia komunikację firma–klient.

Ale równie innowacyjnych rozwiązań Poczta przetestuje znacznie więcej.

Poczta z Hyperloopem

– Proxi Group z Wrocławia dostarczy technologię śledzenia przesyłek, warszawski PackHelp – internetową platformę do samodzielnego projektowania i zamawiania opakowań z nadrukiem, a Pakomatic – nowatorski paczkomat – wylicza Raczyński. Ponadto, dzięki pomysłowi startupu Every European Digital, rodzimy operator będzie mógł zdalnie monitorować stan kilkunastu tysięcy ulicznych skrzynek pocztowych. Z kolei Telemedi.co może przekonać PP do uruchomienia w swoich oddziałach mobilnych gabinetów lekarskich.

Przedstawiciele PP tłumaczą, że innowatorzy dzięki „GammaRebels" mają okazję zmierzyć się z prawdziwymi wyzwaniami biznesowymi, a PP zyskać rozwiązania, które pomogą jej zbadać potencjał rynkowy placówek, usprawnić proces komunikacji cyfrowej, obniżyć koszty, zbudować nowe źródła przychodów i zoptymalizować pracę centrów logistycznych. Tą ostatnią kwestią zajmie się HyperPoland, startup, który dotarł do finału konkursu zorganizowanego przez Elona Muska na superszybki środek transportu Hyperloop.

– Jesteśmy bardzo zainteresowani perspektywą współpracy z młodymi innowatorami – komentuje Wiesław Włodek, wiceprezes PP.

Jak podkreśla, projekt łączenia potencjału startupów z korporacjami otwiera nowe drzwi. – Startup może sobie pozwolić na spontaniczność i ryzyka, które są niezbędne do odniesienia wielkiego sukcesu. Z kolei Poczta, jako wielkie przedsiębiorstwo, dla którego priorytetem jest stabilność, musi stąpać ostrożnie po współczesnym rynku – dodaje wiceprezes PP.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA