fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Trudny początek roku w sklepach odzieżowych

Fotolia
Silny dolar, wzrost wynagrodzeń i konkurencja sprawiły, że w I kwartale pogorszyły się wyniki odzieżowych sieci.

Pierwszy kwartał roku kalendarzowego jest tradycyjnie słabym okresem dla sklepów z odzieżą i obuwiem. Tym razem wyniki firm były jeszcze gorsze niż przed rokiem.

Dominowały straty

W I kw. br. trwały wyprzedaże kolekcji jesienno-zimowych i starszych zapasów. Jednocześnie firmy płaciły za nowe dostawy, rozliczając się zwykle w amerykańskiej walucie. Ta była w I kw. br. droższa średnio o około 3 proc. niż rok temu.

Krajowe firmy otwierają nowe sklepy, płacą więcej za wynajem powierzchni i zatrudniają więcej osób. Z tego powodu, ale także z powodu nowych przepisów o płacy minimalnej, rosły im koszty wynagrodzeń i nie jest pewne, czy nie będą rosły nadal, choć pracodawcy starają się przed tym bronić, wprowadzając nowe programy motywacyjne dla sprzedawców.

W efekcie dziewięć na dziesięć spółek giełdowych (w ubiegłym roku sześć z dziesięciu), które do tej pory opublikowały wyniki za I kw. br., wykazało straty, a w przypadku siedmiu wynik netto był gorszy niż przed rokiem. Część z nich, jak obuwnicze CCC czy LPP, właściciel Reserved, już zapowiedziała, że spodziewają się dużo lepszych kolejnych kwartałów.

Najtrudniejszą sytuację widać niezmiennie w segmencie odzieży damskiej. Tu stabilizacja przychodów i marż to rzadkość. Grupa Gino Rossi dzięki sklepom z obuwiem i galanterią skórzaną w I kw. br. zanotowała wyższe o 5 proc. przychody niż rok temu (64,8 mln zł). Ale obroty należących do niej sklepów Simple spadły, a prowadząca je spółka przyniosła straty, które zaważyły na wynikach całej grupy. Wynik operacyjny, EBITDA i wynik netto grupy znalazły się pod kreską. – Simple borykało się z podobnymi problemami jak cały segment odzieży damskiej, co widać było zarówno w sprzedaży, jak i poziomie marż – mówi Tomasz Malicki, prezes Gino Rossi.

Aby poprawić wyniki tej części grupy, przeprowadzono restrukturyzację działu wzorniczego i pionu zarządzania marką i produktem. „Zapoczątkowane zmiany mają na celu poprawę wizualną i jakościową oferowanych produktów" – podano. Malicki nie chciał mówić o kulisach zmian. Należy się jednak spodziewać istotnej zmiany personalnej.

Poza tym grupa mocniej postawi na sprzedaż akcesoriów, takich jak torby, portfele czy paski. Ze sprawozdania Gino wynika, że w I kw. br. grupa poszerzyła ofertę o dodatki zarówno w sklepach obuwniczych, jak i w tych z odzieżą marki Simple. Dotyczy to zarówno drobnych akcesoriów skórzanych, jak biżuterii ze skóry i metali szlachetnych. W efekcie przychody ze sprzedaży toreb i akcesoriów w grupie wzrosły o ok. 80 proc. rok do roku, do 1,9 mln złotych. Największy wpływ na dynamiczny wzrost sprzedaży w tym segmencie miały torebki, paski i portfele.

Rynek pracownika

Niewykluczone, że na większą sprzedaż takiego asortymentu postawi też Monnari, konkurent Simple – wynika z odpowiedzi Mirosława Misztala, prezesa Monnari, na nasze pytanie. Łódzka grupa zanotowała w I kw. br. 2,5-proc. wzrost przychodów w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem, ale jak mówi Misztal, nie był to wzrost zadowalający, bo wolniejszy niż tempo rozwoju sieci sprzedaży. Powierzchnia handlowa sklepów Monnari urosła od marca ub.r. o blisko 18 proc., a liczba sklepów o ponad 10 proc., do 162. Za sprawą wyższych kosztów wyniki Monnari były ujemne. Strata netto przekroczyła 0,6 mln zł.

– Naszym celem w I kw. br. była wyprzedaż zapasów. Nie bez znaczenia są akcje promocyjne innych marek, utrzymujący się wysoki kurs dolara oraz dłuższy okres „dojrzewania" nowych sklepów – mówił Misztal. W jego firmie o 22 proc. wzrosły koszty wynagrodzeń. Z jednej strony za sprawą zatrudnienia około 200 dodatkowych osób, z drugiej – za sprawą podwyżek. Misztal zaznacza, że ze względu na strukturę biznesu firmy nie jest stać na „uleganie życzeniom".

Firmą, która w I kw. br. zarobiła więcej niż przed rokiem, jest CDRL, właściciel marki ubrań dziecięcych Cocodrillo. Urosły jej przychody i zysk netto. Małym sieciom sklepów z elegancką odzieżą dla pań Prima Moda i Solar udało się zaś ograniczyć straty.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA