Kosmetyki kolorowe. Polki robią makijaż za ponad dwa miliardy złotych rocznie

Kosmetyki kolorowe napędzają wzrost rynku urody w Polsce. Duże kampanie marketingowe zaczynają przynosić efekty.

Aktualizacja: 06.05.2018 21:34 Publikacja: 06.05.2018 21:00

Kosmetyki kolorowe. Polki robią makijaż za ponad dwa miliardy złotych rocznie

Foto: Adobe Stock

W ubiegłym roku sprzedaż kosmetyków do makijażu w Polsce po raz pierwszy przekroczyła poziom 2 mld zł. W tym roku ma się zwiększyć o ponad 5 proc., co oznacza ponaddwukrotnie szybsze tempo wzrostu niż w całym naszym regionie – wynika z prognozy firmy badawczej Euromonitor International, do której dotarła „Rzeczpospolita". W rezultacie kosmetyki kolorowe nadal będą lokomotywą polskiego rynku urody i higieny osobistej, którego wartość ma się w tym roku zwiększyć o nieco ponad 3 proc. – do 17,9 mld zł.

Inglot i Lopez

Ta lokomotywa może jeszcze przyspieszyć dzięki aktywności marketingowej firm kosmetycznych – w tym rodzinnej spółki Inglot, właściciela najbardziej znanej w świecie polskiej marki produktów do makijażu. W ostatni czwartek kwietnia spółka oficjalnie wprowadziła na polski i globalny rynek zapowiadaną już od początku miesiąca nowość – limitowaną serię 70 kosmetyków opracowanych we współpracy ze znaną aktorka i piosenkarką Jennifer Lopez. Obie strony zapewniają, że gwiazda miała wpływ zarówno na kampanię marketingową, jak również na dobór kosmetyków i wygląd opakowań w firmowanej przez siebie serii.

Szeroko komentowany (nie tylko w Polsce) debiut serii –Jennifer Lopez Inglot – był najgłośniejszym tej wiosny wydarzeniem w branży kosmetycznej. I przez najbliższe miesiące powinien wspierać nie tylko wyniki przemyskiej spółki, ale i całej branży. Kontrakt z Lopez (podpisano na 15 miesięcy z opcją przedłużenia współpracy) może bowiem skłonić do większej aktywności konkurentów Inglota.

A tych nie brakuje, bo polski rynek produktów do makijażu doceniają i krajowe, i zachodnie firmy kosmetyczne, na czele z globalnymi gigantami – L'Oreal, Avon i Coty. – Segment kosmetyków kolorowych jest nie tylko kluczowym motorem wzrostu rynku urody, ale także drugą największą kategorią w całości koszyka chemiczno-kosmetycznego –przypomina Agnieszka Majewska, dyrektor marketingu Coty Consumer Beauty na region Europy Środkowo-Wschodniej. Według danych Nielsena, Coty (m.in. z markami Bourjois, Miss Sporty i Max Factor) jest liderem detalicznej sprzedaży kosmetyków kolorowych w Polsce i ma 29,2 proc. tego rynku.

O udziały walczy się tu nowościami i reklamą. Duże kampanie promocyjne swych kosmetyków kolorowych zorganizowały w tym roku L'Oreal (pod hasłem „Trends from Paris") i Avon, potentat sprzedaży bezpośredniej. Barbara Goździkowska, dyrektor zarządzająca Avon Cosmetics Polska, przypominała podczas startu kampanii „Avon się sprawdza", że ponad połowa Polek w ciągu ostatniego roku kupiła jej kosmetyki do makijażu.

Na tym rynku dobrze sobie też radzą krajowe firmy, w tym spółka Bell, która wytwarza ok. 50 mln sztuk kosmetyków rocznie i jest głównym dostawcą produktów do makijażu w liczącej już ponad 2800 sklepów sieci Biedronka.

Krajowy luksus

Szybko rosnący kolorowy rynek docenili też czołowi polscy gracze na rynku kosmetyków pielęgnacyjnych – Eveline, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris i Oceanic.

– Trudno już dzisiaj określić, gdzie kończy się pielęgnacja, a gdzie zaczyna makijaż. Produkty makijażowe łączą wiele funkcji – nowe kosmetyki doskonale sprawdzają się równocześnie jako rozświetlacze, cienie do powiek czy róże do policzków – twierdzi Leszek Kłosiński, prezes gdańskiej spółki Oceanic, która na rynek kosmetyków kolorowych zadebiutowała w ubiegłym roku z marką AA Wings of Color. Debiut marki, która łączy makijaż z pielęgnacją, był – jak zapewnia prezes Kłosiński – bardzo udany, w czym pomogła dystrybucja w sieci Rossmann.

Ze sprzedaży w drogeriach wycofała się natomiast Dr Irena Eris, flagowa marka Laboratorium Kosmetycznego dr Irena Eris, która od czterech lat firmuje również kosmetyki do makijażu. To kolejny krok w kierunku wzmacniania pozycji Dr Irena Eris jako marki luksusowej dostępnej tylko w wybranych perfumeriach. Jest jedyną polską marką, która ma własne szafy makijażowe w sieci Douglas.

W ubiegłym roku sprzedaż kosmetyków do makijażu w Polsce po raz pierwszy przekroczyła poziom 2 mld zł. W tym roku ma się zwiększyć o ponad 5 proc., co oznacza ponaddwukrotnie szybsze tempo wzrostu niż w całym naszym regionie – wynika z prognozy firmy badawczej Euromonitor International, do której dotarła „Rzeczpospolita". W rezultacie kosmetyki kolorowe nadal będą lokomotywą polskiego rynku urody i higieny osobistej, którego wartość ma się w tym roku zwiększyć o nieco ponad 3 proc. – do 17,9 mld zł.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców