Orlen stawia na sklepy i usługi kurierskie

Koncern chce w pięć lat uruchomić poza stacjami paliw ok. 900 obiektów sklepowo-gastronomicznych. Powstanie też ok. 10 tys. punktów nadań i odbiorów przesyłek.

Aktualizacja: 08.02.2021 21:45 Publikacja: 08.02.2021 21:00

Daniel Obajtek, prezes Orlenu, zapewnia, że koncern, rozwijając sprzedaż detaliczną, chce wykorzysta

Daniel Obajtek, prezes Orlenu, zapewnia, że koncern, rozwijając sprzedaż detaliczną, chce wykorzystać potencjał Ruchu.

Foto: PKN Orlen

Do 2030 r. grupa PKN Orlen chce wydać ok. 11 mld zł na inwestycje w biznes detaliczny, jeden z pięciu kluczowych obszarów działalności koncernu. Firma liczy, że dzięki nim zysk EBITDA wzrośnie w detalu do ok. 5 mld zł rocznie. W ubiegłym roku sięgał 3,3 mld zł i był najwyższy w historii Orlenu.

Część z zaplanowanych wydatków zostanie przeznaczona na uruchomienie i rozwój punktów sprzedaży pozapaliwowej, które będą funkcjonować na rynku pod nową marką Orlen w Ruchu. To inicjatywa pod wspólnym patronatem płockiej firmy i niedawno przejętego przez nią Ruchu. W nowych obiektach sprzedawane będą m.in. produkty gastronomiczne i spożywcze, dotychczas dostępne na stacjach paliw Orlenu. Istotna część oferty zostanie oparta na produktach już sprzedawanych pod własnymi markami spółki.

– Nowoczesne formaty sklepowo-gastronomiczne, które budujemy pod marką Orlen w Ruchu, to nowa jakość na rynku. Powstanie sieć ok. 900 takich obiektów – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. To cel, który ma być zrealizowany w pięć lat. Pierwszy obiekt powinien powstać jeszcze w pierwszym półroczu 2021 r., a do końca roku zaplanowano ich 40. Nowe obiekty będą widoczne na rynku w trzech wariantach: o powierzchni ok. 20 mkw. (zastąpią obecne kioski Ruchu), 60–70 mkw. (z częścią gastronomiczną i sklepową) oraz jako całkowicie zautomatyzowane kąciki kawowe.

– Mocno zainwestujemy również w segment usług kurierskich, oferując klientom dostęp do ponad 10 tys. punktów nadań i odbiorów przesyłek, w tym 2 tys. automatów paczkowych. Stawiane one będą w atrakcyjnych lokalizacjach – twierdzi Obajtek. Również ten cel obliczony jest na najbliższe pięć lat.

Płocki koncern zapewnia, że już w tym roku chce dysponować 5,5 tys. punktów odbioru paczek i 0,5 tys. automatów do paczek. O ile jednak Orlen i Ruch już posiadają dość dużą liczbę punktów odbioru paczek, o tyle sieć automatów do paczek ma dopiero powstać. Będą one zlokalizowane na stacjach Orlenu, przy wybranych lokalizacjach Ruchu oraz w innych atrakcyjnych miejscach. – W ten sposób pozyskamy nowych klientów i staniemy się aktywnym uczestnikiem szybko rosnącego rynku e-commerce, jednego z kluczowych dla polskiej gospodarki – mówi Patrycja Klarecka, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej.

Koncern chce rozwijać nie tylko nową markę, ale i już funkcjonujące kioski Ruchu, których obecnie jest ok. 1,2 tys. Do końca tego roku zamierza uruchomić dodatkowych 0,1 tys. takich obiektów. Niezależnie od tego, do istniejących placówek wprowadzany jest nowy asortyment obejmujący m.in. zdrowe przekąski, kanapki oraz inne produkty spożywcze polskich producentów. Ponadto Orlen i Ruch zamierzają wspólnie rozwijać kolportaż prasy. Dojdzie również do połączenia niektórych obszarów logistycznych obu przedsiębiorstw. – W ramach grupy Orlen przystępujemy do projektów, które umożliwią nam pozyskiwanie nowych klientów, zapewnią stabilność finansową i możliwość dalszego rozwoju – twierdzi Piotr Regulski, prezes Ruchu.

Do 2030 r. grupa PKN Orlen chce wydać ok. 11 mld zł na inwestycje w biznes detaliczny, jeden z pięciu kluczowych obszarów działalności koncernu. Firma liczy, że dzięki nim zysk EBITDA wzrośnie w detalu do ok. 5 mld zł rocznie. W ubiegłym roku sięgał 3,3 mld zł i był najwyższy w historii Orlenu.

Część z zaplanowanych wydatków zostanie przeznaczona na uruchomienie i rozwój punktów sprzedaży pozapaliwowej, które będą funkcjonować na rynku pod nową marką Orlen w Ruchu. To inicjatywa pod wspólnym patronatem płockiej firmy i niedawno przejętego przez nią Ruchu. W nowych obiektach sprzedawane będą m.in. produkty gastronomiczne i spożywcze, dotychczas dostępne na stacjach paliw Orlenu. Istotna część oferty zostanie oparta na produktach już sprzedawanych pod własnymi markami spółki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika