Polska ofensywa lotnicza

Od początku stycznia 2016 polscy pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń, niż w 2015 roku. To przede wszystkim efekt zakończenia restrukturyzacji LOT-u. Nie brak jednak całkowicie nowych przewoźników.

Publikacja: 28.01.2016 14:45

Od początku stycznia 2016 polscy pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń, niż w 2015 roku.

Od początku stycznia 2016 polscy pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń, niż w 2015 roku.

Foto: Bloomberg

Wszystko wskazuje, że połączenie LOT do Tokio było strzałem 10. W pierwszym kwartale średnia wypełnienia zbliża się do 80 proc., a zima to najtrudniejszy sezon w lotnictwie na naszej półkuli. Od kwietnia sprzedaż rośnie, bo wtedy w okolicach Tokio zaczyna się sezon kwitnienia wiśni, jedna z największych atrakcji turystycznych w Japonii. Połączenie Lotnisko Chopina - Tokio Narita zostało uznane za najważniejsze wydarzenie na rynku lotniczym przez brytyjski Airline, Network News and Analysis News (Anna Aero).

Wczorajszy lot z Barcelony do Warszawy był wypełniony praktycznie do ostatniego miejsca. Oprócz rejsów do stolicy Katalonii, LOT po restrukturyzacyjnej przerwie wznowił/otworzył także połączenia do Kiszyniowa, Duesseldorfu, Zagrzebia, Zurychu, Belgradu i Erywania. W lecie dojdą kolejne zagraniczne lotniska.

Nowi w Warszawie i w Krakowie

W lecie - od czerwca do października - z Warszawy i Katowic do Salonik i Heraklionu będzie latała grecka linia Ellinair. Ceny biletów z bagażem (1 sztuka plus torba podręczna) kosztują od 97 euro. W sezonie letnim warszawskie lotnisko zamierza testować przez niespełna trzy miesiące Air Canada Rouge, który konkurując z LOT-em z Toronto do Warszawy chce latać 3 razy w tygodniu.

Cztery nowe połączenia linii regularnych zyska w tym roku krakowskie lotnisko Balice. Air France chce uruchomić rejsy do Paryża. SAS poleci z tego portu do Kopenhagi, KLM do Amsterdamu, a British Airways wróci z rejsami na londyńskie Heathrow.

Nieoczekiwanie w trzecim tygodniu stycznia Anna Aero jako najciekawsze połączenie wybrała także loty z Szyman do Krakowa i Berlina. Okazuje się, że mazurskie lotnisko właśnie pozyskało kolejnego regularnego przewoźnika — słoweńską Adrię, która wyspecjalizowała się w dowożeniu Lufthansie pasażerów do Monachium. Trasa Szymany-Monachium znalazła się już w rozkładzie Adrii „Lato 2016". Samoloty łączące Mazury ze stolicą Bawarii mają latać 3 razy w tygodniu od 27 marca. Na podobnych zasadach Adria, która właśnie została sprzedana za 100 tys. euro niemieckiemu 4K Invest, ma dowozić Lufthansie pasażerów z Prisztiny i Tirany. W Polsce Słoweńcy latają jeszcze z Łodzi do Monachium i Amsterdamu. Zimowe połączenia od listopada 2016 z Modlina do Tuluzy ogłosił Ryanair. Ale wiadomo, że nowych tras z Polski będzie więcej. Irlandzka linia nieustannie prowadzi analizy opłacalności siatki.

- Ryanairowi potrzeba miesiąc na analizę jakiegoś sugerowanego przez nas kierunku. Po tym czasie wiemy, czy będą tam latać - powiedział „Rzeczpospolitej" Jan Pamuła, prezes krakowskiego lotniska im. Jana Pawła II.

Czeski film bez końca

Nieustanne przetasowania robi w swojej polskiej siatce czeska linia CSA. Czesi właśnie zrezygnowali z połączeń z Rzeszowa do Edynburga oraz z Łodzi do Pragi i Edynburga. Te trasy zostały zawieszone na początku stycznia. Powodem był brak chętnych na takie loty. CSA jednak zamierza teraz przetestować od 27 marca rejsy z Gdańska i Poznania do Pragi.

Nie jest natomiast jasna przyszłość lotniska w Radomiu. Na razie, do 22 lutego CSA lata na trasie Radom-Praga (z międzylądowaniem w Ostrawie) z kilkoma-kilkunastoma pasażerami na pokładzie. Czasami w jedną stronę nie ma ich wcale.

Natomiast znalazło się zatrudnienie dla tych pracowników lotniska Radom-Sadkowo, którzy w tym porcie nie są potrzebni: znaleźli pracę na lotnisku w Szymanach. Tyle, że np. kontrolerzy jedynie do kwietnia. Wtedy pojawią się na Mazurach pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przejmą obsługę mazurskiego lotniska.

Dla Olsztyna-Mazury prognozy pogody przygotowują meteorolodzy z Radom Meteo - to lotniskowa spółka-córka. Umowa została podpisana na rok. W Polsce certyfikat na obsługę meteo lotnisk ma Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej i właśnie Radom Meteo. Lotnisko w podradomskim Sadkowie od strony infrastrukturalnej było przygotowane wyjątkowo starannie. Teraz świadczenie usług dla innych portów jest mocnym punktem planu naprawczego. A ostrożny zarząd portu w Szymanach jest dobrym klientem.

Wszystko wskazuje, że połączenie LOT do Tokio było strzałem 10. W pierwszym kwartale średnia wypełnienia zbliża się do 80 proc., a zima to najtrudniejszy sezon w lotnictwie na naszej półkuli. Od kwietnia sprzedaż rośnie, bo wtedy w okolicach Tokio zaczyna się sezon kwitnienia wiśni, jedna z największych atrakcji turystycznych w Japonii. Połączenie Lotnisko Chopina - Tokio Narita zostało uznane za najważniejsze wydarzenie na rynku lotniczym przez brytyjski Airline, Network News and Analysis News (Anna Aero).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej