Na tle globalnych wydatków na luksus, które firma doradcza Bain &Company wyceniła pod koniec 2019 r. na 1,3 biliona euro, czyli ponad 5,5 biliona złotych, Polska wygląda więcej niż skromnie. Jednak nasz rynek luksusu, którego wartość firma audytorsko–doradcza KPMG szacowała w 2019 r. na 25,2 mld złotych (o 5,4 proc. więcej niż rok wcześniej), swoim tempem rozwoju przyciąga coraz więcej globalnych graczy, stwarzając też szanse rozwoju dla sporej grupy krajowych firm. Nie mają one wprawdzie szans na konkurencję w największym segmencie luksusowego rynku - jakim są samochody (według KPMG odpowiadają za niemal dwie trzecie polskich wydatków na luksus), ale bez kompleksów rywalizują na rynku biżuterii, kosmetyków, a także mody. Do tej konkurencji zachęca rosnąca grupa dobrze zarabiających Polaków (powyżej 7, 1 tys. zł brutto miesięcznie), która powiększyła się w 2019 r. do 1,6 mln osób, czyli o 200 tys. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Jak podkreśla Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce, wraz ze wzrostem zamożności Polaków zwiększają się ich wydatki na dobra luksusowe, w tym na produkty rodzimych marek, a sukces osiągany w Polsce zachęca polskie firmy do ekspansji zagranicznej. W ostatnich latach tylko niektórym markom udało się jednak trwale zaistnieć na arenie międzynarodowej i tak w sektorze kosmetyków szczególne wyróżnienie przypadło w udziale firmie Dr Irena Eris, która w 2012 roku została zaproszona do prestiżowego stowarzyszenia Comité Colbert, znajdując się wśród takich wyjątkowych marek jak Chanel, Dior czy Louis Vuitton. W segmencie alkoholi super premium Polskę godnie reprezentuje Belvedere Vodka z Żyrardowa, należąca od kilkunastu lat do koncernu LVMH, czy wódka Chopin produkowana w Siedlcach i znajdująca uznanie zagranicznych konsumentów- dodaje Wiśniewski.

W badaniach prestiżu krajowych marek wysoko wypadają spółki jubilerskie Apart i W.Kruk, które od lat rozbudowują ofertę luksusu - w tym ekskluzywnych szwajcarskich zegarków i kosztownej biżuterii. - Popyt na produkty klasy luksusowej w Polsce rośnie dynamicznie. Obserwujemy, że Polacy coraz szybciej aspirują do takich zakupów- podkreślał Radosław Jakociuk, prezes W.Kruk, najstarszej firmy jubilerskiej w Polsce, przy okazji listopadowego otwarcia nowego flagowego salonu firmy z biżuterią, perfumami i zegarkami w Europejski Boutiques przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

Jak ocenia Helena Palej, rzecznik Apartu, rodzinna firma z roku na rok zwiększa sprzedaż luksusowej biżuterii i zegarków a jej klienci interesują się coraz droższymi, bardziej wyszukanymi produktami. - Zakupy za kilkaset tysięcy złotych nie zaskakują. Zwłaszcza w diamentach obserwujemy zainteresowanie biżuterią z kamieniami powyżej 1 karata - dodaje Helena Palej.