Wielton przejmuje brytyjską spółkę Lawrence David

Wieluński producent zabudów i naczep kupił brytyjskiego konkurenta.

Aktualizacja: 18.09.2018 08:23 Publikacja: 18.09.2018 08:19

Naczepa kurtynowa Lawrence David

Naczepa kurtynowa Lawrence David

Foto: materiały prasowe

Wielton przejmie w październiku 2018 roku 75 proc. udziałów w brytyjskiej spółce Lawrence David za łączną sumę 26 mln funtów. Pozostałe 25 proc. zakupi po zakończeniu roku finansowego od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2022 roku za cenę obliczoną za średni wynik EBITDA Lawrence David za lata 2019-2022. Maksymalna cena może wynieść 22 mln funtów jeżeli średnia EBITDA wyniesie 10 mln funtów.

Zakup dokonany został za pożyczki zaciągnięte w PKO BP, BGK i BGŻ BNP Paribas – każdy z banków pożyczył 7,5 mln euro, co zapewni pokrycie trzech czwartych ceny zakupu. Reszta pochodzi z funduszy Wieltonu.

Brytyjski rynek jest hermetyczny z uwagi na inne przepisy niż na kontynencie, zatem przejęcie lokalnego gracza da Wietonowi mocną pozycję. Wielton negocjował z Lawrence David o 7 lutego, 6 kwietnia rada nadzorcza Wieltonu wyraziła zgodę na przejęcie i 14 września na warunki zawarte w umowie. 17 września Wielton podpisał z bankami umowy kredytowe.

Schemat przejęcia jest podobny do wypróbowanego w przypadku francuskiego Fruehaufa i niemieckiego Langendorfa. Dotychczasowy zarząd kieruje firmą, za co jest wynagradzany wysoką ceną odkupu pozostałych akcji.

Lawrence David sprzedaje 3,5 tys. naczep i przyczep rocznie. W roku 2017/18 spółka zanotowała przychód 74 mln funtów i 3,8 mln zysku operacyjnego i 3,5 mln funtów zysku netto.

Produkcja Wieltonu przekracza 15 tys., a celem jest osiągnięcie w 2020 roku 25 tys. przyczep i naczep oraz zabudów. W tym samym roku przychody planowane są na 4,8 mld zł (dwa razy większe niż w 2017 roku) przy marży EBITDA 8 proc.

Wielton inwestuje w głównym zakładzie grupy w Wieluniu oraz w Auxerre i Waltrop, automatyzując produkcję. Grupa wprowadza modułową konstrukcję naczep, wykorzystując efekt skali.

Wielton ma 11 rodzin produktowych; jedną trzecią sprzedaży stanowią naczepy kurtynowe, jedną piątą wywrotki, a co ósmy pojazd to naczepa-furgon. W przyszłości liczącym się segmentem mają być naczepy chłodnie, których produkcja ma ruszyć w 2019 roku. Popularność chłodni w Europie będzie wzrastać z uwagi na coraz bardziej restrykcyjne przepisy przewozu żywności.

Wielton przejmie w październiku 2018 roku 75 proc. udziałów w brytyjskiej spółce Lawrence David za łączną sumę 26 mln funtów. Pozostałe 25 proc. zakupi po zakończeniu roku finansowego od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2022 roku za cenę obliczoną za średni wynik EBITDA Lawrence David za lata 2019-2022. Maksymalna cena może wynieść 22 mln funtów jeżeli średnia EBITDA wyniesie 10 mln funtów.

Zakup dokonany został za pożyczki zaciągnięte w PKO BP, BGK i BGŻ BNP Paribas – każdy z banków pożyczył 7,5 mln euro, co zapewni pokrycie trzech czwartych ceny zakupu. Reszta pochodzi z funduszy Wieltonu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej