Atomowe superlodołamacze made in Russia

Rosja buduje trzy najpotężniejsze na świecie lodołamacze o napędzie atomowym. Powstają w stoczniach Dalekiego Wschodu. Największy skruszy lód o grubości 4,5 metra.

Aktualizacja: 27.07.2018 16:50 Publikacja: 27.07.2018 16:38

Atomowe superlodołamacze made in Russia

Foto: Wikipedia

Oleg Riazancew minister przemysłu i handlu Rosji poinformował, że atomowy lodołamacz „Lider” zostanie zbudowany na Dalekim Wschodzie.

– Obecnie budujemy trzy atomowe lodołamacze o największej mocy na świecie (projekt 22220), Planujemy też budowę serii lodołamaczy napędzanych silnikami diesla. Stocznie na Dalekim Wschodzi i inne wyspecjalizowane firmy z tego obszaru wezmą też udział w budowie najpotężniejszego atomowego lodołamacza „Lider” - cytuje ministra agencja Prime.

Czytaj także: Powstaje superlodołamacz

Prace przy platformie do budowy lodołamacza rozpoczną się do końca lipca. O kontrakt rywalizowały stocznie. Dalekowschodnia Zwiezda z miasta Wysoki Kamień w Kraju Primorskim od lat buduje statki dla rosyjskiej floty Pacyfiku. Pokonała ona stocznię Bałtycką z St. Petersburga.

„Lider” i pozostałe lodołamacze mają zapewnić całoroczną żeglugę Północną Drogą Morską. „Lider” ma mieć silnik o mocy 120 MW. Dla porównania największa moc silnikowego lodołamacza rosyjskiego to obecnie 26,5 MW.

Cztery razy większa moc pozwoli statkowi „pracować w polu lodowym, gdzie grubość lodu jest większa niż 4,5 m”. A to z kolei umożliwi utrzymanie wolnego od lodu toru wodnego przez cały rok statkom handlowym o wyporności do 300 tys ton. Utrzymanie wolnego od lodu północnego szlaku jest też ważne dla gazowców, przewożących LNG z nowych zakładów na Półwyspie Jamalskim. Projekt super lodołamaczy powstaje w Kryłowskim Centrum Naukowym w St. Petersburgu. Władze nie podają kosztów projektu.

Rosja ma wiekowe tradycje w wykorzystaniu i budowie lodołamaczy. Pierwsze dwa - Bajkał i Amur pływały po Bajkale od końca XIX wieku. Pierwszy lodołamacz arktyczny Jermak zbudowała dla floty carskiej stocznia amerykańska Armstrong Whitworth w 1898 r. Statek był w użyciu do..1964 r.

Stocznia Bałtycka w St. Petersburgu pierwsze osiem lodołamaczy zbudowała w latach 1921-1941. Sowieci jako pierwsi zbudowali też w 1959 r lodołamacz z napędem atomowym. Drugi - Arktyka zaczął pracę w 1974 .

Obecnie Rosja ma największą flotę lodołamaczy na świecie: 5 atomowych i 39 z napędem dieslowo-elektrycznym. Flota statków z reaktorami jądrowymi pozwala na wykorzystanie przez statki tzw. Północnego Szlaku Morskiego. Co roku przepływa arktycznymi morzami Rosji 1,2 mln ton towarów.

Oleg Riazancew minister przemysłu i handlu Rosji poinformował, że atomowy lodołamacz „Lider” zostanie zbudowany na Dalekim Wschodzie.

– Obecnie budujemy trzy atomowe lodołamacze o największej mocy na świecie (projekt 22220), Planujemy też budowę serii lodołamaczy napędzanych silnikami diesla. Stocznie na Dalekim Wschodzi i inne wyspecjalizowane firmy z tego obszaru wezmą też udział w budowie najpotężniejszego atomowego lodołamacza „Lider” - cytuje ministra agencja Prime.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom jest głównym sponsorem Ferencváros
Biznes
Wielka debata o przyszłości lasów. Ekolodzy i Lasy Państwowe przy jednym stole
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG