Po awarii Amazon Web Services przestała działać część usług świadczonych przez tego operatora. Przełożyło się to na problemy z funkcjonowaniem wielu stron i sklepów internetowych. Wielu menadżerów nie mogło wtedy spać spokojnie, bo miało to konsekwencje w stratach finansowych firm.
Powinna to być lekcja na przyszłość. Firmy powinny wiedzieć, gdzie znajdują się ich dane i jak szybko są w stanie je odzyskać.
Don Foster z firmy Commvault podaje cztery rady jak uniknąć ewentualnych problemów z danymi w chmurze:
1. Zarządzaj danymi w regionie
Można umieszczać wszystkie dane w jednej chmurze publicznej. Trzeba tylko wiedzieć gdzie, w jakim regionie, przechowywane są te dane. Konieczne jest zapewnienie pełnej kopii zapasowej danych, przechowywanej w innym regionie, najlepiej jak najbardziej niezależnym i oddalonym od miejsca, gdzie znajdują się podstawowe dane. Pozwoli to szybko odzyskać dane w przypadku awarii i utrzymanie funkcjonowania firmy w czasie przerwy w dostawie usług operatora chmury. Kluczem są tutaj kopie danych, do których można mieć zawsze dostęp. Zautomatyzowanie tworzenia kopii zapasowych i ich weryfikacji oszczędza firmom niepotrzebnych strat.
2. Poznaj lokalizację swoich danych
Firmy powinny mieć informację w jakich lokalizacjach przechowywane są dane. Nie można z góry zakładać, że kopie przechowywane są w wielu regionach. Konieczne jest aktywne zarządzanie procesem przechowywania danych.