Jak pokazuje raport „Digital in 2016”, prawie co drugi Polak (46 proc.) korzysta z internetu mobilnego. Ze smarfonów aktywnie korzysta 59 proc. dorosłych obywateli, a 24 proc. sięga regularnie po tablet. Wynikiem tego jest dynamiczny wzrost ruchu internetowego generowanego za ich pośrednictwem, który obecnie wynosi 51 proc. Popularność ta powoduje wzrost różnorodności dostępnych na rynku aplikacji. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów jest obszar mHealth. Według prognoz Allied Market Research dla serwisu statista.com wartość rynku mHealth na świecie w 2020 r. osiągnie poziom 58,8 mld dolarów amerykańskich. Obecnie szacowana jest na poziomie 19,9 mld dolarów.
Zdrowie w komórce
Przeglądając sklepy z aplikacjami, jak App Store czy Google Play, można znaleźć szereg aplikacji ułatwiających prowadzenie zdrowego trybu życia. W większości są to proste krokomierze, podpowiedzi dietetyczne czy wirtualni trenerzy osobiści. Służą one przede wszystkim do samodzielnego monitorowania stanu zdrowia i śledzenia wyników sportowych. Istnieją jednak również bardziej zaawansowane narzędzia, których głównym zadaniem jest wspomaganie służby zdrowia w sprawnym świadczeniu usług poprzez m.in. wirtualną rezerwację wizyt.
– Znaczący wpływ na rozwój narzędzi mobilnych w obszarze zdrowia mają przede wszystkim marki świadczące prywatne konsultacje zdrowotne czy ubezpieczyciele. Zauważają oni zmieniające się nawyki konsumentów i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom. Celem podejmowanych działań jest przede wszystkim ułatwienie i przyspieszenie kontaktu z placówką medyczną – mówi Małgorzata Jackiewicz, Dyrektor Sprzedaży Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Twórcy aplikacji starają się oferować jak najszerszy katalog funkcjonalności. Dużym udogodnieniem dla pacjentów jest na przykład zintegrowanie aplikacji z systemem GPS. Dzięki geolokalizacji otrzymają oni nie tylko podpowiedź, gdzie znajduje się najbliższa placówka, ale również otrzymają wskazówki dotyczące dojazdu do niej. Narzędzie może też przyjąć funkcję kalendarza i na dzień przed planowaną wizytą wyświetlić stosowne powiadomienie. Aplikacje te są zazwyczaj integralną częścią systemu rezerwacji wizyt. Dzięki temu pacjenci mają wgląd do dotychczasowej historii konsultacji.
Bez wychodzenia z domu
Rozwój technologiczny spowodował również wzrost zainteresowania usługami zdalnymi w postaci telekonsultacji, dostepnych np. dla osób wymagających regularnej kontroli stanu zdrowia. Otrzymują one poręczne aparaty służące do wykonywania podstawowych badań jak np. EKG bez potrzeby wychodzenia z domu. Pojawiają się też na rynku pakiety tworzone z myślą o kobietach w ciąży z możliwością samodzielnego przeprowadzania badań KTG.