#RZECZoBIZNESIE: Cezary Wójcik: Likwidacja gimnazjów nie pomoże

Nasze uniwersytety wypadły w tym roku z rankingu najlepszych uniwersytetów na świecie. Mamy ogromny kłopot w szkolnictwie wyższym i to trzeba zmienić – podkreśla prof. Cezary Wójcik z SGH, założyciel Leadership Academy for Poland.

Aktualizacja: 25.10.2016 15:37 Publikacja: 25.10.2016 15:09

#RZECZoBIZNESIE: Cezary Wójcik: Likwidacja gimnazjów nie pomoże

Foto: Rzeczpospolita

PiS zapowiadał gruntowną reformę edukacji, w tym całkowitą likwidację gimnazjów i powrót do 8 lat szkoły podstawowej. W mediach pojawiają się jednak głosy, że reforma może zostać opóźniona o rok. Czy planowane zmiany wzmocnią polski system edukacyjny, żeby lepiej odpowiadał potrzebom rynku pracy?

- Ja mam tutaj wątpliwości. Nasz system edukacji na poziomie podstawowym i średnim jest obecnie dość dobry i bardzo często lepiej oceniany niż wynikałoby z poziomu zamożności naszego kraju. Zmiany, które teraz są realizowane, oznaczają tak naprawdę powrót do poprzedniego systemu, bo sprowadzają się przede wszystkim do wygaszenia gimnazjów i zmiany rozpoczęcia edukacji z 6 z powrotem na 7 lat. Nie jestem przekonany, czy te zmiany rzeczywiście wzmocnią nasz system szkolnictwa – twierdzi prof. Cezary Wójcik.

Pod względem edukacji podstawowej i średniej nie odbiegamy zatem znacząco od międzynarodowych standardów, zupełnie inaczej jest jednak w przypadku szkolnictwa wyższego.

- Nasze uniwersytety wypadły w tym roku z jednego z rankingu najlepszych uniwersytetów na świecie i systematycznie od 20 lat pogarszają swoją pozycję. Mamy ogromny kłopot w szkolnictwie wyższym i to trzeba zmienić – podkreśla prof. Wójcik.

W propozycji reformy znajdują się również aspekty, mające usprawnić szkolnictwo zawodowe. Czy proponowane zmiany będą wystarczalne?

- Minister Gowin rozpoczął taki proces głębokiej refleksji nad szkolnictwem wyższym i bardzo dobrze. Już w tym roku zostały wprowadzone pierwsze zmiany ustawowe. To są wprawdzie cały czas zmiany kosmetyczne, ale one generalnie idą w dobrym kierunku. Nie są jednak w żadnym stopniu fundamentalne, a reforma szkolnictwa wyższego jest po prostu konieczna – zaznacza.

Jakie są największe problemy szkolnictwa wyższego w Polsce?

- Problem bardzo często polega na niskiej jakości kształcenia, która w dużej mierze wynika z niskiej jakości badań i nauki. Jest bardzo dużo elementów, które się na to składają, ale esencja tego jest taka, że system szkolnictwa wyższego nie przyciąga najlepszych ludzi i nie stwarza im warunków do tego, by stawali się jeszcze lepsi – mówi.

Jak dodaje, osoby, które studiowały na najlepszych uczelniach za granicą i chciałyby wrócić do Polski i tutaj się rozwijać, często mają z tym problem.

Jak można to naprawić? W grę wchodzą oczywiście pieniądze, ale nie tylko.

- Dobrej nauki, na najwyższym światowym poziomie, nie stworzy się bez pieniędzy, ale to nie one są w najważniejsze . Wiele zależy od systemu zarządzania uczelniami i systemu wartości, który w nich obowiązuje – uważa prof. Wójcik.

Stworzymy w Polsce światowej klasy uniwersytet

Na szczęście podejmowane są już działania, które stwarzają dla młodych ludzi wyjątkowe możliwości do kształcenia swoich talentów. W tym roku wystartowała pierwsza edycja nowego programu Leadership Academy for Poland, realizowanego przy udziale profesorów Uniwersytetu Harvarda. Jego celem jest stworzenie w Polsce światowej klasy edukacji.

- Możemy być dumni, ponieważ stworzyliśmy w Polsce jeden z najlepszych tego typu programów na świecie i mówię to bez cienia wątpliwości. Chcieliśmy, żeby Akademia była unikalną i zmieniającą życie edukacją. Zrobiliśmy ankiety i sto procent naszych uczestników odpowiedziało, że tak faktycznie jest – podkreśla.

W Akademii bierze udział 40 osób wybranych spośród kilkuset kandydatów. W przyszłym roku planowana jest już kolejna edycja.

PiS zapowiadał gruntowną reformę edukacji, w tym całkowitą likwidację gimnazjów i powrót do 8 lat szkoły podstawowej. W mediach pojawiają się jednak głosy, że reforma może zostać opóźniona o rok. Czy planowane zmiany wzmocnią polski system edukacyjny, żeby lepiej odpowiadał potrzebom rynku pracy?

- Ja mam tutaj wątpliwości. Nasz system edukacji na poziomie podstawowym i średnim jest obecnie dość dobry i bardzo często lepiej oceniany niż wynikałoby z poziomu zamożności naszego kraju. Zmiany, które teraz są realizowane, oznaczają tak naprawdę powrót do poprzedniego systemu, bo sprowadzają się przede wszystkim do wygaszenia gimnazjów i zmiany rozpoczęcia edukacji z 6 z powrotem na 7 lat. Nie jestem przekonany, czy te zmiany rzeczywiście wzmocnią nasz system szkolnictwa – twierdzi prof. Cezary Wójcik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika
Materiał partnera
Handel z drugiej ręki napędza e-commerce
Materiał partnera
TOGETAIR 2024: drogi do ocalenia Ziemi