#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Gromada: Big data pomaga budować bliższe relacje z klientami

Celem banku nie jest wiedzieć wszystko, tylko to, co jest niezbędne do budowy bliższych relacji z klientami – mówi Mariusz Gromada, Kierujący Zespołem Analitycznego Wsparcia Kampanii, Bank Millennium, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 13.12.2017 11:17 Publikacja: 13.12.2017 11:14

#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Gromada: Big data pomaga budować bliższe relacje z klientami

Foto: tv.rp.pl

Gość tłumaczył, że big data wyrosła z Business Intelligence (BI).

- Business intelligence to analityka biznesowa, czyli procesy przekształcania danych w wiedzę, która wykorzystywana jest do trafnych decyzji. Dzisiaj sukces biznesowy zależy od identyfikowania szans i ryzyk. Jest to szczególnie istotne w branży finansowej, gdzie proces decyzyjny niemal w całości opiera się na pogłębionej analizie danych – mówił Gromada.

- Do niedawna BI to było głównie raportowanie wyników. Dzisiaj to przewidywanie i wspieranie przyszłych działań. Nadrzędnym celem analityki jest dbanie o dobro klienta. Chodzi o oferowanie łatwiejszych, lepszych, bardziej dopasowanych i bezpieczniejszych produktów – dodał.

Wyjaśnił, że big data to zestaw narzędzi, technik i rozwiązań do przetwarzania ogromnych ilości danych. Są to setki milionów albo miliardy zdarzeń zarejestrowanych w systemach.

Gromada przyznał, że analityka biznesowa przekłada się na bardzo wyraźne korzyści dla banków. 0 Korzyści wynikają ze zwiększenia efektywności kanałów i procesów sprzedaży. Chodzi o zmniejszenie jednostkowego kosztu akcji marketingowej – mówił.

Ważne jest ciągłe monitorowanie i kontrolowanie jakości danych. - W Banku Millennium cześć błędów wykrywamy już na etapie pozyskania danych – stwierdził gość.

Mogą to być błędy związane z nieprawidłowymi danymi osobowymi, numerami dokumentów czy telefonów. Mogą być to też błędy wyprodukowane przez systemy informatyczne.

Gromada podkreślił, że w Banku Millennium analityka wspiera niemal każdy obszar biznesu. Od raportowania operacyjnego po CRM, obszar ryzyka, wykrywanie i prewencja nadużyć.

- Na bazie historii transakcji oferujemy klientom produkty kredytowe w uproszczonym procesie. Do zawarcia umowy wystarczy kilka kliknięć – mówił.

- Korzystając z aplikacji smartshopingowej goodie, będąc np. w centrum handlowym, otrzymuje się informacje o najlepszych zniżkach, które są dopasowane do potrzeb danego klienta – dodał.

Gość podkreślił, że celem banku nie jest wiedzieć wszystko, tylko to, co jest niezbędne do budowy bliższych relacji z klientami. - Relacji opartych na zaufaniu. Chcemy lepiej służyć naszym klientom, lepiej rozpoznawać ich potrzeby i lepiej ich chronić – mówił.

Przypomniał, że również regulator wprowadza szereg ograniczeń związanych z przetwarzaniem danych osobowych. W Polsce jest to ustawa o ochronie danych osobowych. Unia Europejska wprowadza regulację RODO, która od przyszłego roku nałoży dodatkowe obowiązki na właścicieli danych.

Gromada przyznał, że big data będzie odgrywało fundamentalną rolę w zarządzaniu informacją w przyszłości.

-Nadchodząca dyrektywa PSD2 wywiera na bankach presję mającą na celu udostępnienie danych o rachunkach bankowych podmiotom trzecim. Banki staną się niejako dostawcami danych, ale będą też ich beneficjentami. PSD2 otwiera całkowicie nowe możliwości oferowania nowych produktów w dotąd niewykorzystywanych kanałach – tłumaczył.

Banki
Szwajcaria nie chce powtórki z bankructwa Credit Suisse
Banki
EBOR wyszedł zdecydowanie spod kreski w 2023 roku
Banki
Kredyty nadal po staremu. Rząd chce dalej analizować alternatywę dla WIBOR-u
Banki
Zadżumiony biznes z Rosją dzięki USA. Światowe banki odmawiają obsługi
Banki
Rekordowo wysokie dywidendy w sektorze bankowym