Najstarszego polskiego neandertalczyka pożarł ptak

Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego odkryli najstarsze na terenie Polski ludzkie szczątki. To kości dłoni młodego neandertalczyka, najprawdopodobniej pożartego przez gigantycznego ptaka.

Aktualizacja: 08.10.2018 23:08 Publikacja: 08.10.2018 15:33

Czaszka neandertalczyka z La Ferrassie we Francji

Foto: Wikimedia Commons, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license

Kości, znalezione w Jaskini Cichej w woj. małopolskim, mają ok. 115 tys. lat.

Badania wykazują, że Jaskinia Cicha była zamieszkiwana już w okresie paleolitu - w największej jej komorze znaleziono ponad 1000 kamiennych artefaktów.

Krakowscy naukowcy opisali swoje znalezisko w artykule, który zostanie opublikowany w magazynie "Journal of Paleolithic Archeology" pod koniec tego roku. Opisali kostne odłamki, które okazały się paliczkami palców dziecka.

- Nie mamy wątpliwości, że są to szczątki neandertalczyka, ponieważ pochodzą z bardzo głębokiej warstwy jaskini, kilka metrów poniżej obecnej powierzchni. Ta warstwa zawiera również typowe kamienne narzędzia używane przez neandertalczyków - powiedział Paweł Valde-Nowak z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Po badaniu okazało się, że kości dłoni dziecka są porowate, z dużą ilością małych dziurek na powierzchni. Naukowcy zapewniają, że jest to wynik przejścia kości przez układ trawienny dużego ptaka. - To pierwszy taki znany przykład z epoki lodowcowej - powiedział Valde-Nowak.

Nie wiadomo, czy prehistoryczny ptak zaatakował i małe dziecko, czy zjadł jego zwłoki. Każda z tych ewentualności jest możliwa.

Na podstawie dotychczasowych badań wydaje się, że neandertalczycy dotarli do Polski ponad 100 tys. lat temu, ale dyskusja na ten temat wciąż trwa. W Europie pojawili się ok. 400 tys. lat temu, wyginęli ok. 38 tys. lat temu, przez jakieś czas żyjąc obok homo sapiens. Neandertalczycy byli uważani za gorszy, bardziej brutalny gatunek niż ówczesny człowiek, ale najnowsze badania wykazują, że byli bardziej wyrafinowani, niż dotychczas uważano.

Na przykład mieli dobrze funkcjonujący system opieki zdrowotnej - badania ich szczątków wykazują - przy wysokiej częstotliwości urazów - duży procent wyzdrowień. Oznacza to, że chorym lub rannym członkom swojej społeczności neandertalczycy zapewniali długoterminową pomoc i opiekę.

Do dziś nie wiadomo, dlaczego neandertalczycy wyginęli. Najprawdopodobniej przyczyniły się do tego zmiany klimatyczne i rywalizacja z homo sapiens. Obydwa gatunki żyły obok siebie i krzyżowały się przez tysiące lat, a do dziś współcześni Europejczycy i Azjaci mają około dwa procent DNA neandertalczyków.

Kości, znalezione w Jaskini Cichej w woj. małopolskim, mają ok. 115 tys. lat.