Łuk stary jak świat

Człowiek naciągał cięciwę i wypuszczał strzały już 61 tysięcy lat temu.

Aktualizacja: 23.05.2018 14:49 Publikacja: 23.05.2018 14:45

Łuk stary jak świat

Foto: shutterstock

otychczas wśród badaczy najstarszych dziejów ludzkości panowało przekonanie, że ta umiejętność pojawiła się około 10 tysięcy lat temu, starszych śladów po łukach zachowanych w ziemi lub namalowanych na skalnych powierzchniach - wcześniej nie znaleziono. Teraz jednak najnowsze odkrycie zrewolucjonizowało ten pogląd.

W jaskini Sibudu w Republice Południowej Afryki międzynarodowy zespół odkrył kościane groty strzał do łuku, długości 5 cm. Zespołem kierował prof. Francesco d,Errico z Uniwersytetu w Bordeaux. Wiadomość o odkryciu zamieszcza pismo "Antiquity".

Jest to schronisko skalne w piaskowcowym klifie, w prowincji KwaZulu-Natal, a zarazem ważne stanowisko archeologiczne, zasiedlone z przerwami od 77 tysięcy do 38 tysięcy lat temu. Znaleziono na nim wiele najwcześniejszych znanych przykładów ważnych rozwiązań technicznych, miedzy innymi ślady użycia dwuskładnikowego kleju wymagającego podgrzewania (72 tysiące lat temu) i materac wyścielający miejsce do spania (77 tys. lat temu).

Ślady, jakie widnieją na odkrytych grotach, porównano ze śladami jakie powstały na specjalnie sporządzonych przez badaczy siedmiu podobnych grotach. Eksperymentalne groty umocowano i posługiwano się nimi korzystając z doświadczenia myśliwych z plemienia Kalhari San żyjących w Namibii. Myśliwi wystrzeliwali eksperymentalne groty do zwłok kozy, z odległości ośmiu metrów. Po porównaniu śladów na grotach eksperymentalnych i archaicznych, okazało się, że są one w zasadzie takie same.

Dlaczego groty znalazły się w jaskini?, czy dostały się tam wraz z upolowana zwierzyną? Na razie nie wiadomo. Wprawdzie w jaskini uległy lekkiemu nadpaleniu.

Naukowcy przypuszczają, że w tamtej epoce cięciwy łuków sporządzano ze ścięgien wielkich antylop. Łuk wykonano zapewne z dwóch spojonych kawałków giętkiego drewna. Donośność takiego [pierwotnego narzędzia myśliwskiego nie mogła być duża. Siłą, z jaka miotane były strzały, nie wystarczała do zabicia dużego dzikiego zwierzęcia. Łuk służył w inny sposób - ranił i umieszczał w ciele ofiary truciznę. Poza tym, łatwiej było podążać za tak "naznaczonym" osobnikiem, któremu w czasie pogodni stopniowo ubywało krwi i sił.