Sprzedaż gotowych dań chłodzonych wzrosła w ciągu ostatniego roku na polskim rynku aż o 26 proc., do 1,52 mld zł – policzył Nielsen dla „Rzeczpospolitej".
Łącznie polski rynek gotowych dań jest warty ponad 2,7 mld zł. Składają się na niego jeszcze dania półkowe, które zanotowały 5 proc. wzrostu i ich rynek jest warty obecnie 488 mln zł, oraz dania mrożone, w tym pizze, zapiekanki i pierogi, które wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 3 proc., sięgając do 705 mln zł.
Zwiększające się dochody i kurczące się zasoby wolnego czasu mieszkańców miast wpłynęły na rozwój rynku, a dodatkowy nacisk na innowacje nakłada rosnąca troska o stan środowiska, nowa tendencja mająca na celu unikanie konserwantów oraz rosnące grono wegetarian.
Ten ostatni trend wykorzystała w swoim pomyśle na biznes firma Kubara, producent marki Dobra Kaloria, która wypuściła niedawno wegańskie klopsy. – Rynek roślinnych zamienników mięsa w Polsce to wciąż nisza w porównaniu z produktami mięsnymi, ale jest to nisza, która bardzo dynamicznie się rozwija – mówi Karolina Kubara, menedżer marki. Potwierdza, że w tym roku na rynku pojawiło się zdecydowanie więcej nowości w tym segmencie niż w ubiegłym zarówno dzięki rodzimym producentom, jak i importerom. Rynek dań wegetariańskich rozwija się dynamicznie nie tylko dzięki wegetarianom, ale bardziej fleksitarianom, którzy nie rezygnują z mięsa, lecz je ograniczają i szukają nowych smaków. – Produkcja burgerów i klopsów roślinnych ruszyła w marcu i od tego momentu stale poszerzamy grono odbiorców oraz zwiększamy moce produkcyjne, więc z naszej perspektywy widać, że zapotrzebowanie na tego typu produkty jest duże – dodaje Kubara.
Ważnym kanałem zbytu dań gotowych są mobilni sprzedawcy wyczekiwani przez pracowników korporacji na wszystkich piętrach biurowców. Po ich asortymencie widać, jak ważną rolę w atrakcyjności dań stanowi forma opakowań. Popularne są te, które bez rozpakowywania można podgrzać w mikrofalówkach. Jednak te dania zwykle nadają się do spożycia tylko w ciągu kilku dni.