Klientom brakuje czasu, więc dania gotowe rosną

Przebojem rozpychają się na polskich półkach dania chłodzone czy takie o obniżonej i precyzyjnie wyliczonej liczbie kalorii.

Publikacja: 25.09.2019 04:10

Klientom brakuje czasu, więc dania gotowe rosną

Foto: Blooomberg

Sprzedaż gotowych dań chłodzonych wzrosła w ciągu ostatniego roku na polskim rynku aż o 26 proc., do 1,52 mld zł – policzył Nielsen dla „Rzeczpospolitej".

Łącznie polski rynek gotowych dań jest warty ponad 2,7 mld zł. Składają się na niego jeszcze dania półkowe, które zanotowały 5 proc. wzrostu i ich rynek jest warty obecnie 488 mln zł, oraz dania mrożone, w tym pizze, zapiekanki i pierogi, które wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 3 proc., sięgając do 705 mln zł.

Zwiększające się dochody i kurczące się zasoby wolnego czasu mieszkańców miast wpłynęły na rozwój rynku, a dodatkowy nacisk na innowacje nakłada rosnąca troska o stan środowiska, nowa tendencja mająca na celu unikanie konserwantów oraz rosnące grono wegetarian.

Ten ostatni trend wykorzystała w swoim pomyśle na biznes firma Kubara, producent marki Dobra Kaloria, która wypuściła niedawno wegańskie klopsy. – Rynek roślinnych zamienników mięsa w Polsce to wciąż nisza w porównaniu z produktami mięsnymi, ale jest to nisza, która bardzo dynamicznie się rozwija – mówi Karolina Kubara, menedżer marki. Potwierdza, że w tym roku na rynku pojawiło się zdecydowanie więcej nowości w tym segmencie niż w ubiegłym zarówno dzięki rodzimym producentom, jak i importerom. Rynek dań wegetariańskich rozwija się dynamicznie nie tylko dzięki wegetarianom, ale bardziej fleksitarianom, którzy nie rezygnują z mięsa, lecz je ograniczają i szukają nowych smaków. – Produkcja burgerów i klopsów roślinnych ruszyła w marcu i od tego momentu stale poszerzamy grono odbiorców oraz zwiększamy moce produkcyjne, więc z naszej perspektywy widać, że zapotrzebowanie na tego typu produkty jest duże – dodaje Kubara.

Ważnym kanałem zbytu dań gotowych są mobilni sprzedawcy wyczekiwani przez pracowników korporacji na wszystkich piętrach biurowców. Po ich asortymencie widać, jak ważną rolę w atrakcyjności dań stanowi forma opakowań. Popularne są te, które bez rozpakowywania można podgrzać w mikrofalówkach. Jednak te dania zwykle nadają się do spożycia tylko w ciągu kilku dni.

Rok mogą natomiast stać na półkach dania innego polskiego producenta spod Łodzi – JoyFood, który w serii produktów Proporcja oferuje posiłki o obniżonej i precyzyjnie podanej liczbie kalorii. – Zawsze pada pytanie, jak to możliwe, że produkt zawiera mięso oraz sos i się nie psuje. Zawdzięczamy to sterylizacji i odpowiedniemu opakowaniu, można je porównać do nowoczesnego słoika. Celują w półkę produktów dla osób dbających o linię, ze składu usunięto też konserwanty – mówi Piotr Wojtecki, dyrektor marketingu. Dla producentów ważnym trendem jest, że walutą staje się dziś też czas. – Sądzimy, że kilka następnych dań będzie należało do dań typu convenience, dań gotowych i past warzywnych, czyli zdrowej żywności, która jest dostępna w kilka minut – dodaje. Firma widzi swoją przyszłość również w daniach medycznych. Barierą wejścia są jednak konieczne wydatki na badania i współpracę z ośrodkiem naukowym.

Rośnie także znaczenie innowacji w opakowaniach dań gotowych. Powiększa się rynek opakowań biodegradowalnych, także do dań na wynos. Kłopotem jest wyższa cena, jednak branża spodziewa się, że dzięki dyrektywie unijnej zwalczającej jednorazowy plastik od 2021 r. ogromnie wzrośnie popyt. Według analizy Deloitte jedna trzecia z 3,5 mln ton tworzyw sztucznych zużywanych przez polski rynek wykorzystywana jest do produkcji opakowań. Poziom ich recyklingu wynosi jedynie 40 proc.

Sprzedaż gotowych dań chłodzonych wzrosła w ciągu ostatniego roku na polskim rynku aż o 26 proc., do 1,52 mld zł – policzył Nielsen dla „Rzeczpospolitej".

Łącznie polski rynek gotowych dań jest warty ponad 2,7 mld zł. Składają się na niego jeszcze dania półkowe, które zanotowały 5 proc. wzrostu i ich rynek jest warty obecnie 488 mln zł, oraz dania mrożone, w tym pizze, zapiekanki i pierogi, które wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 3 proc., sięgając do 705 mln zł.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu