fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Analizy Rzeczpospolitej

Obraz i dostęp głosowy pomogą w robieniu zakupów

AdobeStock
Zakupy online to już nie tylko klikanie w ekran telefonu czy komputera. Można to robić, komunikując się ze sklepem za pośrednictwem cyfrowego asystenta.

Dostęp głosowy czy wyszukiwanie wizualne to jedne z najgorętszych trendów w e-handlu także w Polsce. Kolejne firmy informują o tego rodzaju wdrożeniach lub już zaoferowały je klientom.

– Wiosną nasi użytkownicy dostali narzędzie, które pozwala wyszukiwać produkty w e-sklepach za pomocą obrazu – mówi rzecznik Ceneo Tomasz Jankowski. – Ceneo Visual Search jest dostępny zarówno w aplikacji na smartfony, jak i w postaci wtyczki do przeglądarki Chrome. Nie tylko wskazuje produkty podobne do tych ze zdjęć, ale też ułatwia poszukiwanie tych, które wyróżniają się dobrą ceną. Jak pokazały pierwsze miesiące, narzędzie zostało bardzo pozytywnie przyjęte przez naszych użytkowników, którzy cenią sobie rozwiązania ułatwiające zakupy w sieci – dodaje.

Firma podkreśla, że kolejne nowości w serwisie będą powstawały głównie z wykorzystaniem machine learning.

Zdjęcie wyśledzi

– Nowością, którą planujemy wprowadzić pod koniec tego roku, będzie wyszukiwanie wizualne i nawigacja wizualna. Mechanizm będzie wykorzystywał do wyszukiwania rzeczywiste zdjęcia przedmiotów, co pozwoli dotrzeć do konkretnego produktu lub ofert zbliżonych do niego – mówi Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro.

Takie rozwiązanie opracowała też polska firma SaveCart, której system wykorzystuje algorytm porównujący ze sobą zdjęcia wszystkich produktów w sklepie, analizując stopień ich podobieństwa. Jeśli więc klient ogląda produkt z oferty, to dzięki temu rozwiązaniu sklep pokaże także inne, podobnie wyglądające. Chodzi nie tylko o kolor, ale także krój.

– Rozpoznawanie obrazów dla e-commerce to usługa wymyślona i wypracowana przez nas. Jesteśmy pierwszą firmą w Polsce, która oferuje tego typu rozwiązanie, i jedną z nielicznych na świecie. Planujemy wykorzystać to jako naszą szansę na ekspansję i rozwój na rynkach zagranicznych – mówi Rafał Gawłowski, prezes i założyciel SaveCart.

– Obecnie w Zalando skupiamy się na rozwiązaniach, które poprawią proces zakupowy pod względem doboru odpowiedniego rozmiaru. Chcemy mieć pewność, że nasi klienci już za pierwszym razem otrzymają jak najlepiej dopasowany produkt. Poprawia to doświadczenie klienta i przynosi korzyści firmie w postaci zmniejszenia liczby zwrotów – podaje biuro prasowe Zalando. – Testujemy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Przyglądamy się projektowi Visual Fitting, który ma na celu opracowanie technologii umożliwiającej automatyczne generowanie wysoce spersonalizowanych obrazów, pokazujących, jak dany produkt wygląda na sylwetce konsumenta i czy do niej pasuje – podaje firma.

Technologia oparta jest na mechanicznej symulacji odzieży 3D i skanowaniu 3D generowanym przez urządzenie skanujące w dużej skali. Klienci wybierają awatara, który najlepiej pasuje do ich wymiarów, a następnie jest on prezentowany w formacie 3D, aby zilustrować, gdzie ubranie będzie za małe lub zbyt luźne.

Kolejny projekt, który firma planuje rozwijać, opiera się na tak zwanej computer vision. – Pozwala ona maszynom na czerpanie informacji z obrazów i filmów, a nie z danych liczbowych. W naszym zespole do spraw sizingu prowadzone są badania mające na celu ustalenie, czy technika ta może być wykorzystywana do wykrywania i prognozowania odpowiedniego rozmiaru oraz formułowania rekomendacji dla klientów – informuje Zalando.

Głośniki i filtry

Z kolei asystenta głosowego także w końcu po polsku wprowadził Google. – Dla firm chcących skorzystać z możliwości asystenta Google'a stworzyliśmy platformę Actions on Google, dzięki której można przygotować tzw. akcje dla asystenta. Stworzyliśmy też dla nich specjalny przewodnik, który ułatwia opracowanie takiej akcji – mówi Piotr Zalewski z Google Polska.

Sklep spożywczy Frisco.pl wprowadza już usługę zamówienia zakupów przez asystenta Google'a od września tego roku. – Zgodnie z prognozami jeszcze w tym roku połowa wyszukiwań będzie sterowana głosem, a do 2022 r. co drugie gospodarstwo domowe w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych będzie korzystać z inteligentnych głośników w domu – mówi Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl. – Obecni użytkownicy tych urządzeń bardzo chętnie kupują w ten sposób żywność – ta kategoria jest trzecią najczęściej zamawianą, za elektroniką i rozrywką – dodaje.

Klient po wejściu na stronę będzie mógł zarezerwować dostawę, a następnie przy otwarciu poprzedniego koszyka, którego zawartość odczyta asystent głosowy, będzie możliwa jego modyfikacja. Przy wyborze dodatkowych towarów asystent poda klientowi promocje. Po skompletowaniu koszyka sklep odczyta listę zakupów, a użytkownik sfinalizuje zamówienie.

Asystenta głosowego wykorzysta też CCC, a to rozwiązanie pomoże klientom m.in. w przeszukiwaniu produktów na podstawie filtrów: kategoria, marka, kolor, cena czy nawet szczególne cechy (np. szpilki z cekinami). Pomoże też w wyszukaniu najbliższego sklepu CCC czy aktualnych promocji.

– Na obecnym etapie projektu nie jest jeszcze możliwe bezpośrednie dokonywanie zakupów za pomocą komend głosowych, jednak spółka aktywnie pracuje nad rozwojem usługi, planując w przyszłości nie tylko pełną obsługę procesu zakupowego online, ale także sprawdzanie dostępności produktów w sklepie stacjonarnym – podaje CCC.

Chatboty porozmawiają z klientem

Chatboty to po prostu wirtualni pracownicy obsługi klienta, a takie rozwiązania wykorzystywane są coraz częściej w e-commerce. Główny powód to możliwość zaoferowania klientowi kontaktu z firmą całą dobę zamiast utrzymywania kosztownych call center. – Scoring i profilowanie behawioralne oferowanie konsumentom inteligentnych produktów, będących źródłem dodatkowych korzyści, optymalizacja wyników wyszukiwania i mechanizmów rekomendacji czy chatboty dostosowujące komunikaty do odbiorcy w zależności od kontekstu prowadzonej konwersacji to tylko jedne z wielu przykładów pewnego oswojenia technologii w biznesie – mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Katedry Marketingu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Chatboty często działają przez popularne komunikatory internetowe, jak Messenger, co oznacza dla firmy możliwość szerszego poznania gustu klienta oraz dostosowania proponowanych mu ofert do potrzeb. Robi tak choćby brytyjska marka luksusowa Burberry, której chatbot odpowiada na pytania kierowane zwykle do działu obsługi i pomaga przeglądać nowe kolekcje. ?

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA