Reklama

W Katowicach ruszy budowa nowego tramwaju. UE dołoży Tramwajom Śląskim 735 mln zł

Tramwaj na południe Katowic to największa w kraju inwestycja tego typu w obecnej unijnej perspektywie finansowej.

Publikacja: 08.10.2025 14:14

Na Śląsku nadchodzą wyczekiwane od lat zmiany w publicznej komunikacji tramwajowej

Na Śląsku nadchodzą wyczekiwane od lat zmiany w publicznej komunikacji tramwajowej

Foto: Radosław Dybała

Na Śląsku nadchodzą wyczekiwane od lat zmiany w publicznej komunikacji tramwajowej, będącej dla dużej części mieszkańców najważniejszym sposobem codziennego przemieszczania się. Zapadły decyzje umożliwiające budowę nowych linii, w tym nowej, blisko 10-kilometrowej trasy na południe Katowic, ponadto budowę nowego odcinka w Sosnowcu, modernizację infrastruktury tramwajowej w kilku innych miastach, a także zakup 30 nowych tramwajów.

W poniedziałek Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) i Tramwaje Śląskie podpisały umowę, dzięki której inwestycje tramwajowe w regionie otrzymają ponad 735 mln zł dofinansowania. To przeszło połowa łącznych kosztów gigantycznego projektu, wartego 1,3 mld zł.

Unijne wsparcie dla nowoczesnej i ekologicznej infrastruktury transportowej

Wsparcie pięciu części przedsięwzięcia „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” będzie pochodzić z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Prócz Katowic i Sosnowca, inwestycje obejmą także Będzin, Bytom i Dąbrowę Górniczą. Według CUPT, wszystkie projekty mają znaczenie strategiczne. Według jego dyrektor, Joanny Lach, podpisane w poniedziałek umowy mają być przykładem unijnego wsparcia dla budowy nowoczesnej i ekologicznej infrastruktury transportowej.

Czytaj więcej

Zielone tory? To dziś niemal norma

Dla stolicy regionu strategiczne znaczenie będzie mieć budowa linii tramwajowej na południe Katowic – od węzła przesiadkowego Brynów do dzielnicy Kostuchna. Budowa linii wraz z węzłem przesiadkowym na jej końcu ma pochłonąć blisko pół miliarda zł. Zdaniem wiceministra funduszy i polityki regionalnej Jana Szyszko, będzie to największa inwestycja tramwajowa w obecnej perspektywie finansowej.

Reklama
Reklama

– To jeden z kluczowych projektów transportowych w naszym mieście, który da realną alternatywę w wyborze sposobu poruszania kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców południowych dzielnic – stwierdził Marcin Krupa, prezydent Katowic. Tramwaj na południe Katowic skróci przejazd z centrum miasta do Kostuchny do niewiele ponad 20 minut. Powstanie 6 przystanków, z tego połowa umożliwi bezpośrednią przesiadkę do autobusów. Wzdłuż trasy tramwajowej pobiegnie droga dla rowerów, dla których powstaną parkingi przy przystankach. Zakłada się, że budowa nowej trasy tramwajowej rozpocznie się w październiku 2026 r., a zakończy w 2029 r.

Ring tramwajowy powstanie w Sosnowcu

W Sosnowcu powstanie 2-kilometrowe torowisko, na odcinku od ronda Żołnierzy Wyklętych do ronda Jana Pawła II. – Powstanie sosnowiecki ring tramwajowy: wśród zadań jest też modernizacja torowiska tramwajowego od trasy ekspresowej 86 do Milowic, a w tym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na budowę nowego odcinka tramwajowego z Zagórza do Dańdówki – zapowiada Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Czytaj więcej

Tramwaj pojedzie na krakowskie Azory

W ramach modernizacji infrastruktury przewidziana jest także przebudowa ok. 1 km linii w Będzinie, od tzw. ronda nerka do granicy miasta z Czeladzią i modernizacja blisko 3-kilometrowego dwutorowego odcinka w Będzinie od ronda do granicy Dąbrowy Górniczej.

Fundusze Unijne
Lepszy transport w pomorskich gminach dzięki funduszom unijnym
Fundusze Unijne
Samorządy wydają miliardy z KPO. Na co idą unijne pieniądze?
Fundusze Unijne
Do miast wjadą nowe tramwaje. Dzięki dofinansowaniu z KPO
Fundusze Unijne
Nowy rozdział dla Śląska. Katowice z dzielnicą nowych technologii
Fundusze Unijne
Dziewiętnaście polskich miast może zdobyć 1,5 mld zł z Funduszy Szwajcarskich
Reklama
Reklama