Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są prognozy dotyczące wzrostu zapotrzebowania na gaz w Polsce w najbliższych latach?
- Co skłania Gaz-System do planowania budowy nowego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej?
- Jakie znaczenie ma planowana budowa drugiej jednostki FSRU dla krajów sąsiadujących z Polską?
- Jakie są potencjalne zmiany w infrastrukturze regazyfikacji LNG w Polsce do roku 2028?
- Jaki jest potencjalny wpływ dynamicznych zmian geopolitycznych na rynki gazowe w regionie?
- Jakie są zapowiedzi dotyczące planów Orlenu związanych z nowymi kontraktami LNG?
Obecnie Gaz-System realizuje budowę drugiego terminala LNG, a pierwszego pływającego FSRU-1 (ang. Floating Storage Regasification Unit). Celem operatora gazowego systemu przesyłowego jest uruchomienie w Zatoce Gdańskiej pierwszego pływającego terminala LNG o mocach regazyfikacyjnych na poziomie 6,1 mld m sześc. rocznie. Obiekt ma być gotowy do pracy na początku 2028 r.
Jak się jednak okazuje, podczas planowania tej inwestycji spółka rozważała postawienie drugiej jednostki FSRU o przepustowości szacowanej wstępnie na poziomie 4,5 mld m sześc. w skali roku, projektując infrastrukturę pozwalającą na zwiększenie możliwości regazyfikacji w przyszłości. Oznacza to, że w Polsce może powstać de facto trzeci terminal LNG, choć Gaz-System unika takich sformułowań.
Gdzie może powstać kolejny terminal LNG?
Plany posadowienia drugiego pływającego terminala LNG wynikają z rosnącego zapotrzebowania naszych sąsiadów, zwłaszcza na południu.