Reklamy napojów słodzonych cukrem sugerują, że poprawią one nastrój i zwalczą zmęczenie. Analizy danych z końca XX wieku pokazują, że napoje bezalkoholowe były numerem jeden w dostarczaniu energii do naszych organizmów. W samych Stanach Zjednoczonych ich spożycie wzrosło, od końcówki lat siedemdziesiątych do końca wieku, o 135 procent.
Grupa naukowców z Uniwersytetu Humboldta w Berlinie w Niemczech oraz z Uniwersytetu Lancaster i Warwick University w Wielkiej Brytanii przeprowadziła metaanalizę wcześniejszych badań w celu zrozumienia, w jaki sposób spożywanie cukru wpływa na nastrój. Naukowcy przyjrzeli się różnicom w szeregu parametrów psychologicznych, w tym czujności, depresji, spokoju, zmęczeniu, napięcia i gniewu. Przyjrzeli się także wpływowi spożycia cukru po różnym czasie, przeprowadzając oddzielne analizy efektów po 0–30 minutach, 31–60 minutach i ponad 60 minutach. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Neuroscience & Biobehavioral Reviews.