Reklama

Czy „cukrowy kop” jest mitem?

Według mądrości ludowej, spożywanie dużych ilości cukru może podnieść nasze parametry fizyczne i poprawić stan psychiki. Niedawna analiza stwierdza, że w rzeczywistości może być odwrotnie.

Publikacja: 08.04.2019 13:52

Słodkie napoje zamiast dodać energii mogą wywołać zmęczenie sugerują naukowcy.

Słodkie napoje zamiast dodać energii mogą wywołać zmęczenie sugerują naukowcy.

Foto: Adobe Stock

Reklamy napojów słodzonych cukrem sugerują, że poprawią one nastrój i zwalczą zmęczenie. Analizy danych z końca XX wieku pokazują, że napoje bezalkoholowe były numerem jeden w dostarczaniu energii do naszych organizmów. W samych Stanach Zjednoczonych ich spożycie wzrosło, od końcówki lat siedemdziesiątych do końca wieku, o 135 procent.

Grupa naukowców z Uniwersytetu Humboldta w Berlinie w Niemczech oraz z Uniwersytetu Lancaster i Warwick University w Wielkiej Brytanii przeprowadziła metaanalizę wcześniejszych badań w celu zrozumienia, w jaki sposób spożywanie cukru wpływa na nastrój. Naukowcy przyjrzeli się różnicom w szeregu parametrów psychologicznych, w tym czujności, depresji, spokoju, zmęczeniu, napięcia i gniewu. Przyjrzeli się także wpływowi spożycia cukru po różnym czasie, przeprowadzając oddzielne analizy efektów po 0–30 minutach, 31–60 minutach i ponad 60 minutach. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Neuroscience & Biobehavioral Reviews.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
psychologia
Czym jest ADHD burnout i maska ADHD – wyjaśnia psycholożka Monika Kotlarek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Zdrowie
Polski system „zgubił” kilkuset lekarzy z Ukrainy
Zdrowie
21. Forum Rynku Zdrowia już w poniedziałek
Zdrowie
Kobiety z ADHD żyją latami bez diagnozy. Nowe badanie pokazuje skalę problemu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Zdrowie
ADHD u kobiet – ciche, niewidzialne i wciąż nierozumiane
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama