Autorzy projektu naukowego “Klimat organizacyjny a zdrowie psychiczne oraz dobrostan w życiu i w pracy” dostrzegli związek pomiędzy wspierającym klimatem i dobrą atmosferą a ograniczeniem ryzyka chorób i zaburzeń psychicznych pracowników.
Badanie pokazuje, że znaczący wpływ na zdrowie psychiczne ma zaufanie okazywane pracownikowi, a także szacunek i docenienie wysiłków wkładanych w pracę. Nie chodzi tu wyłącznie o finansowe nagrody czy pozapłacowe przywileje - na pracowników silnie wpływają też pochwały po dobrze wykonanym zadaniu, choć wielu pracodawcom wydaje się to oczywiste.
Czytaj więcej
Pomyliliśmy gabinet terapeuty z życiem, a jedną z technik terapeutycznej pracy wzięliśmy za zalecenie prowadzenia komunikacji w ogóle. To jest totalne nieporozumienie - mówi Paweł Droździak, psycholog i psychoterapeuta.
— Właściwy klimat w pracy, czyli wsparcie, równe traktowanie, zaufanie,
czy szacunek będą sprzyjały wyższej efektywności pracy oraz przekładały się na
to, co dla biznesu jest najważniejsze — mówi prof. Dorota
Węziak-Białowolska, kierowniczka projektu naukowego, ekonomistka i socjolożka z Uniwersytetu
Jagiellońskiego i Uniwersytetu Harvarda. — Firmy chcą generować
zyski, a zatem zależy im, żeby zatrudnieni skutecznie pracowali. Jeśli
atmosfera w firmie jest dobra, wspierająca, mamy dużo większe szanse, że ludzie
będą pracowali efektywniej.
Zatrudnieni, u których pojawiają się objawy pogorszenia zdrowia psychicznego, są bardziej roztargnieni. Jak wynika z badania prof. Piotra Białowolskiego z Akademii Leona Koźmińskiego, jeśli pracownicy są rozkojarzeni, kosztuje to przedsiębiorstwo nawet 4-5 razy więcej niż ich absencja.