Dobra atmosfera w pracy to mniej przypadków depresji

Docenienie wysiłków pracowników, zaufanie, szacunek i równe traktowanie znacznie ograniczają ryzyko, że zatrudniony wpadnie w depresję. Pracownicy, które dobrze się czują, są skuteczniejsi i rzadziej biorą zwolnienia - wynika z badania przeprowadzonego pod kierunkiem naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Publikacja: 08.07.2023 23:20

Dobra atmosfera w pracy to mniej przypadków depresji

Foto: Adobe stock

Autorzy projektu naukowego “Klimat organizacyjny a zdrowie psychiczne oraz dobrostan w życiu i w pracy” dostrzegli związek pomiędzy wspierającym klimatem i dobrą atmosferą a ograniczeniem ryzyka chorób i zaburzeń psychicznych pracowników.

Badanie pokazuje, że znaczący wpływ na zdrowie psychiczne ma zaufanie okazywane pracownikowi, a także szacunek i docenienie wysiłków wkładanych w pracę. Nie chodzi tu wyłącznie o finansowe nagrody czy pozapłacowe przywileje - na pracowników silnie wpływają też pochwały po dobrze wykonanym zadaniu, choć wielu pracodawcom wydaje się to oczywiste.

Czytaj więcej

Paweł Droździak: Psychiatrzy nie zastąpią więzi rodzinnych

— Właściwy klimat w pracy, czyli wsparcie, równe traktowanie, zaufanie, czy szacunek będą sprzyjały wyższej efektywności pracy oraz przekładały się na to, co dla biznesu jest najważniejsze — mówi prof. Dorota Węziak-Białowolska, kierowniczka projektu naukowego, ekonomistka i socjolożka z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Harvarda. — Firmy chcą generować zyski, a zatem zależy im, żeby zatrudnieni skutecznie pracowali. Jeśli atmosfera w firmie jest dobra, wspierająca, mamy dużo większe szanse, że ludzie będą pracowali efektywniej.

Zatrudnieni, u których pojawiają się objawy pogorszenia zdrowia psychicznego, są bardziej roztargnieni. Jak wynika z badania prof. Piotra Białowolskiego z Akademii Leona Koźmińskiego, jeśli pracownicy są rozkojarzeni, kosztuje to przedsiębiorstwo nawet 4-5 razy więcej niż ich absencja.

Prof. Węziak-Białowolska dodaje, że na pracowników wpływa wiele bodźców, które z perspektywy menadżera mogą wyglądać na drobne. — Docenianie i wspieranie w pracy, unikanie dawania im zadań, które nie mają sensu, traktowanie ludzi z szacunkiem i w równy sposób. Z perspektywy pracodawcy takie działania w średniej i dłuższej perspektywie powinny przełożyć się na zyski finansowe — uważa badaczka.

Dane pozyskane na potrzeby badania “Psychological caring climate at work, mental health, well-being, and work-related outcomes: Evidence from a longitudinal study and health insurance data” objęły zdiagnozowane depresje oraz stany lękowe. Specjaliści wykorzystali dwie fale danych ankietowych wraz z informacjami pochodzącymi zarówno z akt osobowych pracowników, jak i dokumentacji medycznej rejestrowanej w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. Te ostatnie mówią o historii i rozpoznaniach chorób oraz zaburzeń, a także o przepisanych lekach. Badanie objęło ponad 2300 osób, przy czym dane medyczne pozyskano od ponad 1200.

Autorzy badania dowiedli, że to klimat organizacyjny w pracy ma szansę ograniczać ryzyko chorób psychicznych. Jeżeli klimat organizacyjny jest bardzo dobry, wtedy ryzyko zachorowania na depresję może spaść nawet o 32 proc.

Relacje w miejscu pracy modelują też takie odczucia, jak szczęście, optymizm czy przekonanie o sensie życia. Stąd, jeżeli dobra atmosfera może przełożyć się na poczucie szczęścia, optymizm, sens życia i lepsze kontakty z innymi, ma również pośredni wpływ na zdrowie – podsumowują specjaliści z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Harvarda.

Autorzy projektu naukowego “Klimat organizacyjny a zdrowie psychiczne oraz dobrostan w życiu i w pracy” dostrzegli związek pomiędzy wspierającym klimatem i dobrą atmosferą a ograniczeniem ryzyka chorób i zaburzeń psychicznych pracowników.

Badanie pokazuje, że znaczący wpływ na zdrowie psychiczne ma zaufanie okazywane pracownikowi, a także szacunek i docenienie wysiłków wkładanych w pracę. Nie chodzi tu wyłącznie o finansowe nagrody czy pozapłacowe przywileje - na pracowników silnie wpływają też pochwały po dobrze wykonanym zadaniu, choć wielu pracodawcom wydaje się to oczywiste.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zdrowie
Bieg po nowe życie
Zdrowie
Raka będzie można wykryć na siedem lat przed diagnozą?
Zdrowie
Bieg po Nowe Życie
Zdrowie
Choroby zakaźne wracają do Polski. Jakie znaczenie mają dziś szczepienia?
Zdrowie
Peru: Liczba ofiar tropikalnej choroby potroiła się. "Jesteśmy w krytycznej sytuacji"
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy