Stosownie do § 5 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 13 grudnia 2007 r. w sprawie udzielania pomocy pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne oraz osobom niepełnosprawnym wykonującym działalność gospodarczą i rolniczą (DzU nr 240, poz. 1756 ze zm.)ryczałtowo ustalone podwyższone koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych (ryczałt) ustala się za miesiące, w których wystąpił w odniesieniu do pracownika którykolwiek z kosztów wymienionych w katalogu określonym w § 4 tego rozporządzenia.Ryczałt jest bowiem szczególnym sposobem ustalania kwoty podwyższonych kosztów wymienionych w tym rozporządzeniu.

Naliczanie ryczałtu nie jest zależne od obecności lub nieobecności pracownika w pracy, a od wystąpienia kosztu. Np. jeżeli pracownik pozostaje na zasiłku chorobowym, zachodzi prawdopodobieństwo wystąpienia kosztu zwiększonej absencji chorobowej(zatem ryczałt nalicza się), a gdy jest na urlopie bezpłatnym koszty takie na ogół nie wystąpią, chyba że pracodawca poniósł koszt przypadający także na tego pracownika (np. koszty adaptacji pomieszczeń).

[i]Sylwia Boratyńska

dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych[/i]