Najlepsze "Mazury – cud natury"

Slogan Mazur zachęciłby do przyjazdu nad jeziora niemal połowę Polaków. Nie podobają się za to hasła śląskich miast

Publikacja: 06.09.2009 21:14

Najlepsze "Mazury – cud natury"

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

– Wymyślenie hasła kosztowało nas szklankę wody i kanapkę – żartują pracownicy biura prasowego marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Hasło "Mazury – cud natury" stworzyli, kiedy Polska Izba Turystyki zgłosiła region do konkursu na siedem cudów natury.

Jacek Protas, marszałek województwa: – Na promocję przeznaczyliśmy raptem 80 tys. zł. Zdecydowaliśmy więc, że nie będziemy wynajmować agencji. Mimo to mazurski slogan bezkonkurencyjnie wygrał w naszym rankingu. Na zlecenie "Rz" GfK Polonia zapytała Polaków, które hasła najbardziej zachęciłyby ich do wizyty w danym mieście czy regionie.

Na "Mazury – cud natury" wskazał prawie co drugi badany. Zaraz za nim uplasowały się: "Magiczny Kraków", "Gdańsk, tu się żyje!", "Wrocław – miasto spotkań" i "Toruń – gotyk na dotyk".

Na drugim biegunie znalazły się slogany promujące Śląsk, Białystok i Małopolskę. "Smakowanie Małopolski" skusiłoby raptem czterech na 1000 Polaków, taki sam odsetek respondentów pozytywnie ocenia hasło "Wschodzący Białystok". Jeszcze mniej podobają się hasła Mysłowic czy Rudy Śląskiej.

[srodtytul]Profesjonaliści przegrali z amatorami[/srodtytul]

Hasło "Gotyk na dotyk" to efekt konkursu przeprowadzonego przez magistrat Torunia wśród mieszkańców. Wybrano je spośród 300 propozycji. Natomiast autorem sloganu "Wrocław – miasto spotkań" jest... Jan Paweł II.

– To on użył tego sformułowania na mszy w 1997 r. – wspomina Krzysztof Szymkowiak z wrocławskiego biura promocji miasta. Rok później stało się oficjalnym hasłem Wrocławia uchwalonym przez radę miejską.

Autorami najsłabiej ocenianych sloganów są najczęściej profesjonaliści. "Pozytywną energię" dla Śląska, która z kampanią kosztowała 5 mln zł, wymyśliła krakowska agencja Grupa Eskadra. Wcześniej przygotowała kampanię dla śląskich miast. Hasła – "Śląskie Będzin dobrze", "Śląskie grube Rybnik" odebrano jako infantylne, a nawet obśmiewające i zniesławiające.

Eskadra jest też autorem sloganu "Wschodzący Białystok". Wraz z wizualizacją kosztowało ok. 60 tys. zł. Kampania miała ruszyć latem, ale przesunięto ją na przyszły rok z powodu kontrowersji wokół znaku łudząco przypominającego logo nowojorskich gejów.

Słaba pozycja hasła Białegostoku w sondażu nie zaskakuje Martyny Zaniewskiej z biura promocji w tamtejszym urzędzie miasta.

– Trudno, by było rozpoznawalne i dobrze się kojarzyło, skoro jeszcze nie zaistniało w świadomości mieszkańców innych części Polski – tłumaczy.

Witolda Naturskiego, śląskiego radnego, wyniki badań "Rz" nie dziwią, choć jemu slogan "Śląsk – pozytywna energia" zapadł w pamięć.

– Hasło musi być krótkie i dwuznaczne, dlatego dobrze się nie sprzedały "Katowice – miasto wielkich wydarzeń" i "Ruda Śląska – miasto otwartych możliwości" – ocenia.

Za to słabymi wynikami w sondażu jest zawiedziony Zbyszek Zaborowski, wicemarszałek Śląska odpowiedzialny za promocję województwa.

– Z naszych badań z maja wynika coś zupełnie odwrotnego. Aż 6 mln osób zadeklarowało, że chętnie odwiedzą Śląsk, dobrze kojarzy nasz region aż 4 mln osób – mówi "Rz".

[srodtytul] Wrocław dla innych jak Sevres [/srodtytul]

Choć na kampanię reklamową promującą Gdańsk wydano pięć razy mniej niż na śląską, z sondażu wynika, że gdański slogan przyciąga niemal co trzeciego respondenta. Co piątemu podoba się slogan toruński, choć tu w ogóle nie prowadzono kampanii go promującej.

Rzecznik prezydenta Torunia Agnieszka Pietrzak upatruje sukcesu w tym, że slogan budzi jednoznaczne skojarzenia. – Gotyk ceglany, obok Kopernika i pierników, znajduje się w czołówce elementów kojarzonych z Toruniem.

Z kolei Anna Zbierska, dyrektor biura prezydenta ds. promocji Gdańska, uważa, że siłą ich hasła, stworzonego na potrzeby ubiegłorocznej kampanii promocyjnej (kosztowała 1 mln zł), jest prostota. – Czytelne, łatwo wpada w ucho, pozbawione zbędnego balastu – zaznacza.

Wrocławski slogan eksploatowany jest już od dekady we wszystkich kampaniach miasta. – Jest na wszystkich materiałach promocyjnych, a nawet stał się identyfikatorem wrocławian – mówi Krzysztof Szymkowiak. – Internauci dodają go jako własny opis w postach, bo mówi o czymś więcej niż tylko materialnych atrakcjach Wrocławia.

Wrocław stał się swoistym miernikiem z Sevres i wzorcem do naśladowania dla reszty Polski. Był pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na reklamy w tygodniku "Times" i rozdawanie jego egzemplarzy na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos.

Jako pierwsze przeprowadziło kampanię zachęcającą Polaków w Anglii i Irlandii do powrotu do kraju.

[srodtytul]Celebryci szansą na sukces [/srodtytul]

Krzysztofa Szymkowiaka z wrocławskiego biura promocji poprosiliśmy, by na podstawie sloganu wybrał miasto, w którym chciałby zamieszkać, nie ujawniając mu nazwy miasta: czy w "tu się żyje!", czy "otwartych możliwości". Zdecydowanie wybrał drugą opcję, ale szybko zmienił zdanie, gdy usłyszał, że woli Rudę Śląską od Gdańska.

– To najlepiej dowodzi, że marka miejsca jest ważniejsza niż slogan, który ma je zdefiniować – tłumaczy Wiesław Gałązka, ekspert ds. wizerunku.

Andrzeja Stanię, prezydenta Rudy Śląskiej, słabe wyniki w rankingu tylko mobilizują. – Często powtarzam, iż Ruda Śląska to najpiękniejsze miasto na świecie. Widzę, iż parę osób jeszcze musimy o tym przekonać – mówi.

Przedostatnie w sondażu Mysłowice w haśle postawiły na aluzyjne skojarzenia z pochodzącym stamtąd zespołem Myslowitz. A Świętokrzyskie, by wzmocnić przekaz, do jesiennej kampanii promocyjnej regionu zaprosiło pochodzących stamtąd polskich celebrytów. Edyta Herbuś zaprezentuje Busko -Zdrój, Artur Żmijewski zakątki Sandomierza, Wiesław Gołas swój rodzinny dom w Kielcach. Swą małą ojczyznę będą promowali jeszcze m.in. Mirosław Baka, Andrzej "Piasek" Piaseczny, Bożena Walter, Krzysztof "KASA" Kasowski, Bronisław Opałko, Piotr "Liroy" Marzec i Andrzej Poniedzielski.

Białystok na swą przyszłoroczną kampanię przeznaczy blisko 3 mln zł. Właśnie ogłoszono przetarg dla agencji reklamowych. Miasto liczy na sukces, bo w ubiegłorocznym rankingu branżowego miesięcznika "Press" "Wschodzący Białystok" znalazł się wśród dziesięciu najlepszych haseł promocyjnych polskich miast.

Tymczasem Mazury, dostawszy się do finału konkursu na siedem cudów świata, planują akcję promocyjną za granicą. Kto będzie nią kierował? – Moi pracownicy. Już pokazali, że są w stanie zrobić porządną i skuteczną reklamę – śmieje się marszałek Protas.

[ramka][srodtytul]Jak reklamują się miasta i regiony[/srodtytul]

[ul][li] Mazury – cud natury (46 proc.) [/li][/ul] [ul][li] Magiczny Kraków (32) [/li][/ul] [ul][li] Gdańsk – tu się żyje! (30) [/li][/ul] [ul][li] Wrocław – miasto spotkań (20) [/li][/ul] [ul][li] Toruń – gotyk na dotyk (20) [/li][/ul] [ul][li] Międzyzdroje – miasto gwiazd (18) [/li][/ul] [ul][li] Karpacz – miasto pod Śnieżką (17) [/li][/ul] [ul][li] Opole – stolica polskiej piosenki (16) [/li][/ul] [ul][li] Częstochowa to dobre miasto (15) [/li][/ul] [ul][li] Zakochaj się w Warszawie (14) [/li][/ul] [ul][li] Mazowsze – serce Polski (12) [/li][/ul] [ul][li] Oświęcim – miasto pokoju (11) [/li][/ul] [ul][li] Świętokrzyskie czaruje – poleć na weekend (9) [/li][/ul] [ul][li] Poznań – miasto know how (9) [/li][/ul] [ul][li] Bochnia – miasto soli (8) [/li][/ul] [ul][li] Ciesz się Cieszynem (7) [/li][/ul] [ul][li] Zielona Góra – miasto przyszłości (7) [/li][/ul] [ul][li] Bydgoszcz – bądź moim gościem (7) [/li][/ul] [ul][li] Poznań i Wielkopolska – autentycznie wielka Polska (7) [/li][/ul] [ul][li] Zamość – miasto idealne (6) [/li][/ul] [ul][li] Lublin – miasto inspiracji (6) [/li][/ul] [ul][li] Bielsko-Biała – miasto tworzą ludzie (6) [/li][/ul] [ul][li] Chełm – miasto Wschodu warte Zachodu (6) [/li][/ul] [ul][li] Kluczbork miodem płynący (6) [/li][/ul] [ul][li] Tarnów – polski biegun ciepła (6) [/li][/ul] [ul][li] Śląskie – pozytywna energia (5) [/li][/ul] [ul][li] Katowice – miasto wielkich wydarzeń (4) [/li][/ul] [ul][li] Małopolskie – smakowanie Małopolski (4) [/li][/ul] [ul][li] Tychy – dobre miejsce (4) [/li][/ul] [ul][li] Wschodzący Białystok (4) [/li][/ul] [ul][li] Mysłowice... dobrze brzmiące (3) [/li][/ul] [ul][li] Ruda Śląska – miasto otwartych możliwości (2) [/li][/ul] GfK Polonia przeprowadziła sondaż

21 – 23 sierpnia na próbie 1000 Polaków powyżej 15. roku życia. Badani wskazywali trzy najlepsze według nich slogany. W nawiasie – procent osób, które wybrały dane hasło [/ramka]

[ramka][srodtytul]Znani Ślązacy o promocji rodzinnych stron[/srodtytul]

[b] Kamil Durczok redaktor naczelny i prezenter „Faktów” TVN[/b]

Mojego ukochanego Śląska nie będę promować – choć propozycja udziału w kampanii padła – bo wiążą mnie postanowienia kontraktu z TVN. Zapewniam, to jedyny powód. Trochę dziwi mnie słaby odbiór hasła promującego Śląsk. Jest naprawdę dobre, w przeciwieństwie do pierwszych propozycji dla śląskich miast, które okazały się po prostu złe i nieudolne, kojarzące się tylko niektórym mieszkańcom regionu. „Śląsk – pozytywna energia” nie ucieka od rzeczywistości, lecz pokazuje tę dobrą stronę głęboko zakorzenionego, czarnego nomen omen stereotypu w świadomości Polaków – Śląska węgla, stali, nieekologicznego przemysłu. Bo przecież Śląsk to również Jura Krakowsko-Częstochowska, Szczyrk i Beskidy... Mamy miejsca piękniejsze niż na Mazurach, ale obawiam się, że skojarzenie ich ze Śląskiem w świadomości Polaków to praca na dziesięciolecie. Mam nadzieję, że słaby odbiór haseł śląskich miast w rankingu GfK Polonia nie zniechęci ich włodarzy. —jak

[b]Anna Dereszowska - aktorka, znana m.in. z serialu „Złotopolscy”[/b]

Gdyby padła propozycja wykorzystania mojego wizerunku do promocji Śląska, poważnie bym ją rozważyła. I raczej zrobiłabym to z przyjemnością. Choć mieszkam i pracuję w Warszawie, to pochodzę z Mikołowa, czuję się Ślązaczką, myślę i zachowuję się jak Ślązaczka. Promocja regionu poprzez znane osoby przyznające się do pochodzenia stamtąd to świetny pomysł, pozazdrościć Świętokrzyskiemu, że zaangażowało do tego tyle znanych osób. Jedna kampania nie zmieni obrazu Śląska, kojarzącego się z dymem, brudem i sadzą. A przecież od dawna tak już nie jest. Śląsk to dziś mnóstwo pięknych kameralnych miasteczek, jak choćby mój rodzinny Mikołów, ale także Bielsko, Żory. Śląsk to również wyjątkowy, intrygujący postindustrialny krajobraz tworzący niezwykłe klimaty. To warto eksponować. Drugiego takiego miejsca, z wyjątkiem Zagłębia Ruhry, nie ma w Europie. A przykład zagospodarowania zagłębia w Niemczech pokazuje, że to przynosi efekt. —jak [/ramka]

– Wymyślenie hasła kosztowało nas szklankę wody i kanapkę – żartują pracownicy biura prasowego marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Hasło "Mazury – cud natury" stworzyli, kiedy Polska Izba Turystyki zgłosiła region do konkursu na siedem cudów natury.

Jacek Protas, marszałek województwa: – Na promocję przeznaczyliśmy raptem 80 tys. zł. Zdecydowaliśmy więc, że nie będziemy wynajmować agencji. Mimo to mazurski slogan bezkonkurencyjnie wygrał w naszym rankingu. Na zlecenie "Rz" GfK Polonia zapytała Polaków, które hasła najbardziej zachęciłyby ich do wizyty w danym mieście czy regionie.

Pozostało 94% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!