Historia po nowemu

Nowy program jest lepszy. Mankamentem starych programów było to, że realizowano niemal te same treści programu najpierw w szkole podstawowej, potem w gimnazjum i jeszcze raz w liceum - przekonuje minister edukacji, Katarzyna Hall.

Publikacja: 17.09.2009 02:00

Minister edukacji Katarzyna Hall

Minister edukacji Katarzyna Hall

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

[b]Rz: Jak w szkołach uczyć o Katyniu: że było to ludobójstwo czy zbrodnia wojenna?

Katarzyna Hall, minister edukacji:[/b] Zgodnie z aktualną wiedzą naukową.

[b]To znaczy? [/b]

Posiadam odpowiednie kwalifikacje do uczenia w szkole matematyki. Nie jestem fachowcem od historii i nie podjęłabym się jej nauczać. To poważne i trudne zadanie.

[b] Dlatego, że trzeba stanąć przed dylematem, jak uczniom mówić o Katyniu? [/b]

Uczyć w szkole powinni dobrze przygotowani nauczyciele, którym trzeba zapewnić do tego dobre materiały. Zespół ekspercki przygotował nową, mądrą podstawę programową, podręczniki dopuszczamy na podstawie opinii właściwych rzeczoznawców. Do uczenia w szkole trzeba fachowców i nie pozwolę na to, by dzieci uczył historii ktoś, kto się na niej nie zna, albo żeby opiniował podręczniki ktoś, kto się na tym nie zna.

[b]Czyli jak powinno się określić mord w Katyniu? [/b]

Jak mówić o Katyniu dał nam przykład marszałek Komorowski – historyk, któremu udało się pogodzić wszystkich posłów wokół odpowiednio wyważonych sformułowań.

[b]Dziś z historykami na Powszechnym Zjeździe Historyków Polskich będzie Pani rozmawiać o zmianach w nauczaniu historii w szkołach. Niektórzy z nich krytykują zakończenie nauczania historii po pierwszej klasie liceum. [/b]

Kształcenie historii nie zakończy się po pierwszej klasie liceum.

Zakończy się ogólny kurs historii dla wszystkich uczniów. Potem będą wybierać: czy chcą uczyć się historii z rozszerzonym programem, czy wybiorą kilka tematów do zrealizowania

Nowy program jest lepszy. Mankamentem starych programów było to, że realizowano niemal te same treści programu najpierw w szkole podstawowej, potem w gimnazjum i jeszcze raz w liceum. Robiło się to na ogół bardzo powierzchownie. Za każdym razem zaczynano od najdawniejszych epok, a na historię najnowszą brakowało czasu. Efekt jest taki, że absolwent polskiej szkoły praktycznie nic nie wie na temat najnowszej historii. Nasi eksperci uznali, że trzeba dać czas nauczycielom i trzeba podzielić działy historii między gimnazjum a liceum. Ten czas jest szczególnie ważny dla historii najnowszej. Bez jej znajomości nie da się rozumieć rzeczywistości społeczno-politycznej. Dlatego nauka historii we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych będzie się zaczynać od 1918 roku. Dzięki takiemu założeniu każdy uczeń przejdzie gruntowny kurs historii najnowszej.

[b]A obawy historyków, którzy wskazywali, że o powstaniach z XIX w. uczeń jedynie usłyszy w wieku 14-15 lat w gimnazjum, bo program jest tak ułożony, że nauczyciele już do tego nie wrócą. [/b]

Jeśli ktoś wybierze w liceum rozszerzoną historię, to na pewno o powstaniach usłyszy jeszcze dokładniej niż dotychczas. Blok historyczny dla reszty uczniów jest tak ułożony, by o kilku tematach rozmawiać przekrojowo. I na to również przeznaczonych będzie więcej godzin niż dotychczas. Chodzi o to, by nie prześlizgiwać się jeszcze raz po datach, ale skłonić do wnioskowania i porównywania wybranych problemów na przestrzeni całej historii. Uczyć rozumowania, wyciągania wniosków, zainteresować pewnymi tematami.

[b]Wybierając jeden temat inne się pominie. [/b]

My generalnie za mało uczymy w szkole wybierać. W nauce historii nie powinno chodzić jedynie o zapamiętywanie jak największej liczby faktów i dat. Nikt z nas nie wychodzi ze szkoły z zapamiętanymi wszystkimi datami. Ważniejsze jest rozbudzenie zainteresowania historią, by uczeń potem sam chciał sięgnąć po artykuł czy książkę historyczną. Pamiętajmy, że w przypadku uczniów, którzy nie wybiorą rozszerzonej historii mamy do czynienia z ludźmi, którzy planują studiować nauki przyrodnicze czy techniczne.

Jesteśmy przyzwyczajeni, by wyłożyć i wyegzekwować jakąś porcję dat na sprawdzianie. Tylko co z tego? Czy z tego wynika zaangażowanie w życie publiczne? Chciałabym, by efektem zmian w systemie edukacji, był wzrost frekwencji wyborczej. To najtwardszy wskaźnik tego, czy dobrze uczymy historii i wiedzy o społeczeństwie. Jeśli tak się stanie to znaczy, że udało nam się nauczyć tego, że warto mieć poglądy i angażować się w sprawy publiczne.

[b]Dlatego ogłosiła pani ten rok szkolny Rokiem Historii Najnowszej? [/b]

Bardzo mi zależy na tym, aby poprawić efekty uczenia najnowszej historii Polski, aby młodzi Polacy wychodzący ze szkół mieli wiedzę na jej temat. Tak skonstruowaliśmy podstawę programową, że mam przekonanie, że to nastąpi. Ale stanie się tak dopiero od roku 2015, gdy będą wychodzili ze szkoły pierwsi absolwenci zreformowanej szkoły. Zanim to nastąpi już można pewne rzeczy poprawić. Ten rok szkolny jest szczególny.

Zaczęliśmy go od 70. rocznicy wybuchu wojny, mieliśmy 20. rocznicę powstania rządu Mazowieckiego, za chwilę będzie 20-lecie pierwszych wyborów samorządowych, przed nami także 30-lecie porozumień sierpniowych. Rocznice te mogą być wykorzystane do rozmawiania w szkole o tym, co te ważne daty zmieniły w naszej rzeczywistości. Takie żywe lekcje historii rozbudzą emocje. Zaprosiliśmy szereg instytucji i organizacji do udziału w koalicji na rzecz historii najnowszej w edukacji, do prezentowania swoich działań – konkursów czy projektów adresowanych do szkół oraz materiałów edukacyjnych, na uruchamianej dzisiaj specjalnej stronie internetowej [link=http://www.rokhistorii.men.gov.pl" "target=_blank]www.rokhistorii.men.gov.pl[/link]. Nauczycielom historii w ten sposób pomożemy w pracy z uczniami, dając im do wyboru wiele ciekawych możliwości mówienia o historii. -

[b]Rz: Jak w szkołach uczyć o Katyniu: że było to ludobójstwo czy zbrodnia wojenna?

Katarzyna Hall, minister edukacji:[/b] Zgodnie z aktualną wiedzą naukową.

Pozostało 97% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!