Promocja polskich miast przed Euro 2012

Spośród miast gospodarzy piłkarskich mistrzostw najwięcej na reklamę wydaje Poznań

Publikacja: 25.10.2011 21:15

Warszawa przebrała Syrenkę w strój piłkarski. Filmiki z nią można zobaczyć w Internecie

Warszawa przebrała Syrenkę w strój piłkarski. Filmiki z nią można zobaczyć w Internecie

Foto: youtube

Filmy promujące Polskę w zagranicznych mediach, banery, ulotki, katalogi na temat miast, multimedialna instalacja na lotnisku – to tylko niektóre pomysły polskich miast na promocję przed Euro 2012.

Im bliżej do tego wydarzenia, tym więcej słychać o miastach organizatorach: Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Warszawie, nie tylko w mediach krajowych, ale również za granicą.

Czuj się zaproszony

Najwięcej na promocję przed mistrzostwami wyda Polska Organizacja Turystyczna – 60 mln zł. Zostaną wydrukowane ulotka i katalog na temat polskich miast w kilku językach. Powstał też film w reżyserii Tomasza Bagińskiego, który promował Polskę i Euro 2012 na tegorocznych światowych targach turystycznych w Berlinie ITB. Będzie on pokazywany w mediach zagranicznych.

POT pokazuje też Polskę mediom z innych państw. – Przyjechało już do nas ponad 100 dziennikarzy, którzy mogli zobaczyć miasta, stadiony i spotkać się z organizatorami – mówi Adam Zaborowski z Polskiej Organizacji Turystycznej. Wszystkie te działania to elementy międzynarodowej kampanii POT pod hasłem "Move Your Imagination", która rozpoczęła się 8 czerwca tego roku. – Chcemy promować przede wszystkim Polskę jako kierunek turystyczny i zachęcić tych, którzy przyjadą do nas po raz pierwszy, do ponownego przyjazdu – tłumaczy Zaborowski.

Dlatego POT stworzyła dwa filmy, które prezentują Polskę za granicą. – Nasze działania skierowane są przede wszystkim do Niemców, Francuzów oraz Brytyjczyków – tłumaczy Zaborowski. – Jeden z filmów ma tytuł "Poland feel invited" i jest dostępny w języku angielskim. Można na nim zobaczyć znane polskie miasta i zadowolonych, młodych Polaków.

Poznaniacy gratulują

Spośród miast gospodarzy najwięcej na promocję w związku z Euro 2012 wydaje Poznań. W sumie to już 13,7 mln zł.  Budżet na ten cel rośnie z każdym rokiem. W 2009 r. wynosił  3 mln zł, rok później ok. 5 mln, w tym roku już 5,7 mln zł.

– Nie chcemy powtórzyć błędu Portugalii – podkreśla Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta Poznania. Kraj ten organizował mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2004 r. – Dziś mało kto potrafiłby wymienić wszystkie miasta, w których rozgrywane były mecze – przekonuje Goździor.

Jednak, jak zaznacza, kwoty, które wydaje Poznań, nie są ogromne. – Przed poprzednimi mistrzostwami szwajcarski Zurych wydał na promocję 15 mln euro – podkreśla.

Na co Poznań wydał te miliony? Dwa tygodnie temu ruszyła kampania, w ramach której poznaniacy gratulują Anglikom, Niemcom, Hiszpanom, Holendrom i Włochom awansu ich reprezentacji do mistrzostw. Gratulacje składają w krótkim filmiku. Już można go zobaczyć w Internecie. Ten sam motyw będą zawierać reklamy w znanych europejskich gazetach, takich jak niemiecki "Der Spiegel", hiszpański "El Pais" czy włoska "La Repubblica".

Wcześniej powstał promujący Poznań spot w reżyserii Xawerego Żuławskiego, który w 2010 r. był emitowany w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii. Można go było zobaczyć w największych telewizjach informacyjnych oraz sportowych, m.in. w Sky Sports. Wyprodukowanie tego 3-minutowego filmu kosztowało 1,2 mln zł.

Mecz to początek

Wrocław na reklamę wyda około 10,5 mln zł.

– Wszystkie działania promocyjne podporządkowaliśmy hasłom: "Mecz to tylko początek" oraz "2012 powodów, by odwiedzić Wrocław" – informuje Magdalena Okulowska, wicedyrektor biura Euro 2012 we wrocławskim magistracie. Władze miasta planują pod koniec tego roku ruszyć z kampanią w Londynie, Wiedniu i Berlinie. W każdym z tych miast mają zostać zawieszone billboardy zachęcające do przyjazdu do Wrocławia.

Oczarować i zaciekawić tym miastem ma też instalacja, która stanie w grudniu w hali przylotów lotniska we Frankfurcie nad Menem. A raper L.U.C. (Łukasz Rostkowski) specjalnie dla Wrocławia nagrał płytę "Kosmosstumostów", która opowiada o historii powstania tego miasta.

Syrenka i Chopin,  pasja, miłość i wolność

Z kolei Warszawa planuje wydać 8 mln zł. Podczas kampanii stolicy zostaną wykorzystane postacie Syrenki i Fryderyka Chopina ubrane w piłkarskie stroje.

Będzie można zobaczyć ich na plakatach, ulotkach, w reklamach prasowych, Internecie oraz w miejskich wydawnictwach przygotowywanych na Euro 2012. Już teraz na kanale miasta w serwisie YouTube są dostępne filmy z Syrenką w roli głównej. – Będzie to wielojęzyczna kampania, która ma na celu przede wszystkim promowanie symbolu miasta, czyli Syrenki w piłkarskiej atmosferze – mówi Katarzyna Ratajczyk z Biura Promocji UM Warszawa.

Gdańsk ze swoją kampanią za 2,5 mln zł "Wyjdź poza ramy. Dotknij wolności" ruszył 17 października. I tu też stawiają na reklamowy spot, który stworzył Drew Lightfoota (pracował m.in. dla Volkswagena i Apple'a). Na przełomie listopada i grudnia zobaczą go widzowie za granicą. – Planujemy emisję w BBC oraz France24 – wyjaśnia Grażyna Adamska z gdańskiego magistratu.

Przy okazji kampanii uruchomiona została platforma internetowa www.BeyondTheFrame.pl. Każdy z użytkowników może nagrać 5-sekundowy film na temat pasji, miłości oraz wolności, zmiksować go z innymi filmikami, a potem przesłać znajomym na Facebooku.

Będą zawiedzeni?

Andrzej Falkowski, psycholog marketingu z SWPS, przestrzega jednak przed upiększaniem wizerunku Polski. – Infrastruktura jest kiepska, nie mamy dróg i jest bałagan na kolei. Ludzie, którzy zobaczą filmy promocyjne, a potem przyjadą do Polski, mogą się poczuć zawiedzeni – zaznacza.

Jerzy Ciszewski, właściciel agencji PR, zwraca uwagę na inne zagrożenie, wynikające z prowadzenia wielu kampanii: – Brakuje jednego spójnego pomysłu na jasny przekaz, jakim krajem obecnie jest Polska i dokąd zmierza.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!