Nowa grupa robocza zajmie się sprawą bezpieczeństwa w samolotach

W katastrofie lotniczej we francuskich Alpach zginęło 150 osób. Czy można było uniknąć tej tragedii? Branża lotnicza i politycy chcą wyciągnąć konsekwencje.

Publikacja: 03.04.2015 12:01

Nowa grupa robocza zajmie się sprawą bezpieczeństwa w samolotach

Foto: picture alliance/ROPI

Według niemieckiego ministra transportu Alexandra Dobrindta w transporcie lotniczym w Niemczech obowiązują „bardzo wysokie" standardy bezpieczeństwa. „Pomimo to trzeba po katastrofie samolotu Germanwings wyciągnąć konsekwencje", oświadczył w czwartek (2.04.2015) polityk CSU na wspólnej konferencji prasowej z przewodniczącym Federalnego Związku Niemieckiej Branży Lotniczej (BDL), Klausem-Peterem Sieglochem.

To straszne wydarzenie, jak się wyraził Dobrindt zostało według dotychczasowego stanu śledztwa umyślnie spowodowane przez drugiego pilota samolotu.

Przywrócenie obowiązku legitymowania się?

Od tego czasu politycy i przedstawiciele branży lotniczej zastanawiają się, w jaki sposób można by w przyszłości uniknąć tego rodzaju katastrof. Minister spraw wewnętrznych RFN Thomas de Maiziere bada możliwość przywrócenie obowiązku legitymowania się pasażerów podróżujących na wszystkich trasach strefy Schengen, w której od zniesienia kontroli granicznych, w wielu krajach nie sprawdza się już systematycznie tożsamości pasażerów.

W ubiegłym tygodniu wiele linii lotniczych wprowadziło obowiązek stałego przebywania dwóch osób załogi w kokpicie podczas lotu.

Zadania taskforce

Po świętach wielkanocnych ma zebrać się zespół roboczy składający się z ekspertów rządowych i branży lotniczej w sprawie nowych regulacji ws. bezpieczeństwa lotów.

Grupa ta ma się zająć według ministra Dobrindta między innymi kwestią mechanizmu zamykającego drzwi w kokpicie oraz testami medycznymi i psychologicznymi, jakim poddawani są piloci.

Mechanizm działa w dwie strony

W następstwie zamachów na World Trade Center 11 września 2001 roku, gdy terroryści wtargnęli do kokpitów kilku samolotów i przejęli kontrolę nad maszynami, wprowadzono w samolotach mechanizm, z pomocą którego można drzwi kokpitu zaryglować od wewnątrz. Ten mechanizm uniemożliwia nawet załodze wejście do kabiny pilotów. Według dotychczasowej hipotezy śledczych w przypadku ostatniej katastrofy, drugi pilot samolotu Germanwings umyślnie uaktywnił ten mechanizm, żeby nie wpuścić do kokpitu kapitana powracaającego z toalety.

Jeszcze nie wiadomo, czy ten mechanizm zostanie faktycznie zlikwidowany. Klaus-Peter Siegloch unika wyciągania zbyt pochopnych wniosków. „Zadania grupy roboczej nie zostały definitywnie określone". Najważniejsze, żeby najpierw rozważyć dokładnie wszystkie wady i zalety możliwych zmian.

 

Według niemieckiego ministra transportu Alexandra Dobrindta w transporcie lotniczym w Niemczech obowiązują „bardzo wysokie" standardy bezpieczeństwa. „Pomimo to trzeba po katastrofie samolotu Germanwings wyciągnąć konsekwencje", oświadczył w czwartek (2.04.2015) polityk CSU na wspólnej konferencji prasowej z przewodniczącym Federalnego Związku Niemieckiej Branży Lotniczej (BDL), Klausem-Peterem Sieglochem.

To straszne wydarzenie, jak się wyraził Dobrindt zostało według dotychczasowego stanu śledztwa umyślnie spowodowane przez drugiego pilota samolotu.

Pozostało 81% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!