Reklama

Marian Cristescu: Polscy hotelarze inwestują w mądry sposób

Polscy hotelarze mają coraz większą świadomość inwestowania swoich pieniędzy w bardzo mądry sposób. Nie podejmują decyzji pod wpływem emocji, tylko robią badania - mówi Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, gość Michała Niewiadomskiego w studiu „Rzeczpospolitej” podczas Kongresu 590 w Rzeszowie.

Publikacja: 09.10.2019 16:09

Marian Cristescu: Polscy hotelarze inwestują w mądry sposób

Foto: tv.rp.pl

Czym jest Polski Holding Hotelowy i jak wiele hoteli skupia?

To jedna z największych grup hotelowych w Polsce licząca 29 hoteli. 29. hotel, Holiday Inn czwartej generacji, został otwarty kilka dni temu w Rzeszowie. Jesteśmy firmą, która inwestuje we współpracę z międzynarodowymi markami. Jesteśmy jedyną firmą w tej części Europy, która współpracuje z 5 dużymi międzynarodowymi graczami. Udaje nam się znaleźć synergię. Są to hotele, które zazwyczaj mają wyniki powyżej średniej rynku.

W tym roku dostaliśmy międzynarodową nagrodę od największej sieci hotelowej na świecie (Marriott) jako najbardziej prestiżowy zagraniczny partner. To pierwsza nagroda, nie tylko dla polskiej firmy, ale takiej, która pochodzi z krajów Nowej Europy. To pokazuje, że robimy dobre rzeczy.

Jesteśmy też firmą skarbu państwa. To dowód na to, że jeśli dobrze prowadzi się firmę, stawia na fachowców i dobrze nimi kieruje, stawia na maksymalizacje zysku i dba o pracowników to można odnieść sukces, nieważne czy się jest spółką wolnorynkową czy Skarbu Państwa. Wszystko zależy od ludzi.

Jakie hotele wchodzą w skład holdingu?

Reklama
Reklama

Wszystko się zaczęło od hotelu Courtyard Marriott. To flagowy hotel i jeden z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce. Był to pierwszy typowo lotniskowy hotel otwarty 16 lat temu. Kolejnym flagowym hotelem jest pięciogwiazdkowy Renaissance na lotnisku Chopina. Jego budowa trwała ok. 10 lat. Przez kilka lat straszył na lotnisku. Razem z inwestorem PPL udało się nam po 2 latach go otworzyć. Po roku ma 80 proc. obłożenia, co nie jest łatwe do osiągnięcia.

Mamy też hotele w Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Rzeszowie, łącznie 29. W połowie listopada otwieramy kolejny hotel Moxy w Poznaniu. Jesteśmy firmą, która przyciągnęła tę markę do Polski. Od nas inni się uczą, a chętnie dzielimy się doświadczeniami.

Niedawno w Waszyngtonie podpisaliśmy umowę z siecią Best Western na wprowadzenie do Polski nowej marki Vib. We współpracy z Polskim Holdingiem Nieruchomości chcemy w ciągu 2 lat otworzyć nowy 100-pokojowy hotel w centrum Warszawy. Będzie to pierwszy hotel tej marki w Europie.

Polska na scenie międzynarodowej jest widoczna. Chodzę na spotkanie międzynarodowe to wiedzą, że w Polsce dzieje się bardzo dużo. Jesteśmy ambasadorem naszego kraju. Dzięki temu otwieramy drzwi, gdzie wchodzą nasi koledzy z rynku hotelarskiego. Naszą misją jest wspieranie hotelarstwa i turystyki w Polsce.

Jak zmienia się rynek hotelowy w Polsce?

Jest boom, który zaczął się od inwestycji na Euro 2012. Co prawda, nie wszystkie były trafione. Ludzie myśleli, że jak otwierają hotel na jedno wydarzenie to się zarobi, ale nie ma takiej możliwości.

Reklama
Reklama

Rynek hotelowy się zmienia, profesjonalizuje się. Mamy do czynienia z wieloma inwestorami, którzy świadomie podejmują decyzje. Wcześniej tego nie było. Polscy hotelarze mają coraz większą świadomość inwestowania swoich pieniędzy w bardzo mądry sposób. Nie podejmują decyzji pod wpływem emocji, tylko robią badania.

Polscy hotelarze są w stanie dywersyfikować swoją sprzedaż. Większość nie uzależnia się od jednego dostawcy. W Hiszpanii teraz 500 hoteli bankrutuje bo były uzależnionych od jednego gracza (Thomas Cook). To samo jest w Grecji. Polscy hotelarze nauczyli się, że swoją dystrybucję trzeba dywersyfikować, nie można stawiać na 1-2 klientów, bo gdy znikną to mamy problem.

W Niemczech widoczne jest spowolnienie gospodarcze, które powoli dociera do Polski. Odbije się to na rynku turystycznym i hotelowym?

Skłamałbym, gdybym powiedział, że się tego nie obawiam. Spowolnienie w Niemczech trwa już rok. Uzależnione jest od przemysłu auto-moto. Polska jeszcze nie odczuwa tego spowolnienia, ale to nie znaczy, że jesteśmy zieloną wyspą i nic na nas nie wpływa. Niemniej w Polsce mamy do czynienia z mądrą polityką inwestowania w ludzi. Programy socjalne mają bardzo duży wpływ na sytuację w naszych hotelach. Ludzie zaczęli podróżować i wydawać pieniądze. Zrozumieli, że jak się ma więcej pieniędzy to trzeba oglądać Polskę. 500 plus i inne programy społeczne mają bardzo duży wpływ na polską turystykę.

Za chwilę Polski Holding Hotelowy będzie miał 30 hoteli. Jakie plany na najbliższe 5 lat?

Chcemy inwestować w niedoinwestowane hotele z grupy. Chcemy, aby do niektórych sprowadzić międzynarodowe marki. Największe projekty zaczną się pod koniec roku, albo początkiem przyszłego. Chcemy też budować nowe hotele, bo mamy bardzo silną sytuację ekonomiczną. Mamy zaawansowane plany projektu w Szczecinie, rozmawiamy o Wrocławiu i Krakowie. Z Polskim Holdingiem Nieruchomości podpisaliśmy umowę na budowę dużego hotelu w Międzywodziu. Będzie to piękny obiekt wypoczynkowy nad samym morzem.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama