Jednorazowe, przypadkowe akcje nie dają dobrych efektów

Jesteśmy częścią społeczności lokalnych i to przede wszystkim do nich skierowane są nasze inicjatywy – mówi Joanna Picher-Różyło, kierownik biura zarządu i CSR w EFL.

Publikacja: 20.03.2020 01:00

Jednorazowe, przypadkowe akcje nie dają dobrych efektów

Foto: materiały prasowe

Wywiad powstał we współpracy z EFL

Jak wygląda działalność CSR w waszej firmie?

Wyznaczyliśmy trzy priorytetowe obszary. Są to odpowiedzialność gospodarcza, społeczna i środowiskowa. W obszarze gospodarczym chodzi o promowanie działań CSR poprzez zaangażowanie potencjalnych lub obecnych klientów. Z kolei w obszarze środowiskowym naszym celem jest ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Szukamy oszczędności i pomysłów na ograniczanie wykorzystania zasobów naturalnych. Promujemy zrównoważony transport i inicjatywy na rzecz zwiększania efektywności ekologicznej, które angażują pracowników. W obszarze społecznym kluczowe jest wyrównywanie szans grup lokalnych, zaangażowanie pracowników i firmy na rzecz fundacji oraz ośrodków edukacji publicznej. To również działania na rzecz pracowników ukierunkowane na szkolenia i ich rozwój, work life balance, łączenie pasji z działaniami proekologicznymi, zarządzanie różnorodnością. Wszystko to podnosi poczucie identyfikacji z firmą wraz z nadaniem poczucia sensu.

Jakie konkretne działania prowadzicie?

Będąc blisko naszych klientów, których większość reprezentuje obszar małych i średnich przedsiębiorstw, postanowiliśmy w ramach naszej odpowiedzialności gospodarczej zbadać, jak temat społecznej odpowiedzialności wygląda z ich punktu widzenia. Dlatego dziewiątą edycję naszego raportu „Pod lupą" poświęciliśmy właśnie CSR w MŚP. Raport ten jest kopalnią wiedzy na temat ewolucji CSR w Polsce, roli społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw dla konsumentów, ale traktuje również o barierach, jakie napotykają właściciele firm we wcielaniu w życie działań CSR.

Naszym celem w obszarze społecznym jest wyrównywanie szans edukacyjnych. W roku 2019 zainicjowaliśmy nasz autorski projekt Klub Młodego Przedsiębiorcy skierowany do podopiecznych Wrocławskiego Centrum Opieki i Wychowania. Jego celem jest zdobycie wiedzy oraz umiejętności potrzebnych do wejścia na rynek pracy oraz wskazanie aktywności zawodowej jako jednej z dróg kreowania własnej przyszłości.

Nasi pracownicy angażują się również w działania na rzecz społeczności lokalnej. Od lat wspieramy Fundację „Przylądek Nadziei – Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową", nie tylko darowizną, ale też czynnym udziałem.

Czym kierujcie się, angażując w dodatkowe projekty?

Tak jak wspominałam jesteśmy częścią społeczności lokalnych i to przede wszystkim do nich skierowane są nasze inicjatywy. Wybór organizacji jest podyktowany przede wszystkim zaangażowaniem naszych pracowników. Wsłuchujemy się w ich głos, komu i jak chcieliby pomagać i słuchamy potrzeb tych fundacji i organizacji, które się do nas zwracają o pomoc. Jeśli mamy wspólny mianownik, pomoc staje się efektywna i długofalowa.

Niektóre firmy narzekają, że działania CSR wiążą się z dużymi wydatkami. Tak jest rzeczywiście?

Odpowiedź jest po części zawarta w mojej powyższej odpowiedzi. Największym i czasem najtrudniejszym problemem w podejmowaniu działań CSR nie są środki finansowe, ale zaangażowanie i czas pracowników. Dobrze rozumiana odpowiedzialność społeczna to proces, którego nie można stworzyć jednym, wysokonakładowym działaniem. Żeby ten proces był prawdziwy musi cechować się etyką, przyzwoitością i odpowiedzialnością, czego – jak wiadomo – kupić się nie da.

Nasze dotychczasowe akcje i działania w obszarze społecznej odpowiedzialności pokazują, że do ich realizacji nie jest potrzebny duży budżet. Klub Młodego Przedsiębiorcy to efekt pracy naszych pracowników, jaką wkładają w przygotowanie zajęć dla młodzieży i czas jaki poświęcają, żeby je przeprowadzić.

Często zdarza się, że przedsiębiorcy ograniczają się do jednorazowych akcji. Dlaczego CSR powinien mieć charakter długofalowy?

Powinien był długofalowy z takich samych powodów, dla jakich strategie firm są długofalowe. Z takich samych powodów, dla których wszystko, co chcemy, żeby przyniosło zamierzony efekt robimy długofalowo: dbanie o zdrowie, dieta, starania na rzecz środowiska. Nic, co jest jednorazowe albo przypadkowe nie może dać oczekiwanych efektów w dłuższej perspektywie, a taką powinny mieć odpowiedzialne działania przedsiębiorstw na rzecz wszystkich interesariuszy. Pozwolę sobie porównać to z jednorazowymi naczyniami plastikowymi: służą chwilę, a negatywny ślad zostawiają na długie lata. Tak samo z akcjami, które są jednorazowe. Na chwilę upiększają wizerunek firmy, ale jeśli nie są przemyślane i zaplanowane na dłuższy czas, są nieefektywne. A niejednokrotnie potrafią odbić się negatywnym echem, bo odbierane są jako niewiarygodne i nieprawdziwe.

Jakie korzyści przynosi CSR? Dominuje aspekt wizerunkowy? A może efektem są konkretne korzyści?

Na pewno na naszym rynku, ale i na świecie, nie brakuje firm, które podejmują działania z obszaru społecznej odpowiedzialności li tylko dla polepszenia swojego wizerunku. Ja głęboko wierzę, że nasza aktywność ma przynosić realne korzyści beneficjentom, do których jest ona skierowana. Wiem, że możemy móc oddziaływać na otoczenie, że tym co robimy możemy zwiększać wpływ pozytywny i zmniejszać negatywny.

- Wywiad powstał we współpracy z EFL

Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Europejski Kongres Finansowy
Jak podtrzymać i umocnić sukces
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.