Reklama
Rozwiń

Szacunek dla kultury i zwyczajów kontrahenta

Sprzedaż produktów i usług za granicę wiąże się m.in. z dostosowaniem do norm panujących w kraju odbiorcy.

Publikacja: 09.01.2017 18:58

Szacunek dla kultury i zwyczajów kontrahenta

Foto: 123RF

Jak wskazywali uczestnicy warsztatów dla przedsiębiorców zorganizowanych w ramach IV edycji Programu Rozwoju Eksportu, niejeden z nich przekonał się, że brak przygotowania kulturowego może prowadzić do nieoczekiwanych i najczęściej negatywnych rezultatów. Jednym z przykładów, jaki przywołano podczas spotkań, był przypadek rodzimego producenta jabłek, które mimo bardzo dobrej jakości nie sprzedawały się na rynkach azjatyckich. Dopiero po pewnym czasie producent zorientował się, że problem tkwił... w sposobie pakowania (po cztery jabłka w pudełku). Bo czwórka w wielu kulturach azjatyckich uważana jest za liczbę przynoszącą pecha. – Dlatego np. w Korei w wielu hotelach „nie ma" czwartego piętra, tzn. de facto ono istnieje, ale nie mieszkają tam goście – mówi Filip Hewelke, dyrektor rozwoju rynków zagranicznych w Przedsiębiorstwie Przemysłu Spożywczego PEPEES, który przez kilka lat pracował w Korei. – Dlatego firmy z czwórką w nazwie lub oferty z frazą „4 you" mają tam trudne zadanie – dodaje Robert Kremser, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Bisnode Polska.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Rekordowy Kongres Nowej Mobilności 2025: Od elektryfikacji do urbanistyki
Wydarzenia Gospodarcze
Targi Kielce: tu pokazuje się polski przemysł obronny
Wydarzenia Gospodarcze
Banki mogą pomóc w zakupach obronnych
Wydarzenia Gospodarcze
Rola BGK w finansowaniu obronności będzie rosła
Wydarzenia Gospodarcze
Największe ryzyko cyberataków dotyczy dziś sektora bankowego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama