Reklama

Szacunek dla kultury i zwyczajów kontrahenta

Sprzedaż produktów i usług za granicę wiąże się m.in. z dostosowaniem do norm panujących w kraju odbiorcy.

Publikacja: 09.01.2017 18:58

Szacunek dla kultury i zwyczajów kontrahenta

Foto: 123RF

Jak wskazywali uczestnicy warsztatów dla przedsiębiorców zorganizowanych w ramach IV edycji Programu Rozwoju Eksportu, niejeden z nich przekonał się, że brak przygotowania kulturowego może prowadzić do nieoczekiwanych i najczęściej negatywnych rezultatów. Jednym z przykładów, jaki przywołano podczas spotkań, był przypadek rodzimego producenta jabłek, które mimo bardzo dobrej jakości nie sprzedawały się na rynkach azjatyckich. Dopiero po pewnym czasie producent zorientował się, że problem tkwił... w sposobie pakowania (po cztery jabłka w pudełku). Bo czwórka w wielu kulturach azjatyckich uważana jest za liczbę przynoszącą pecha. – Dlatego np. w Korei w wielu hotelach „nie ma" czwartego piętra, tzn. de facto ono istnieje, ale nie mieszkają tam goście – mówi Filip Hewelke, dyrektor rozwoju rynków zagranicznych w Przedsiębiorstwie Przemysłu Spożywczego PEPEES, który przez kilka lat pracował w Korei. – Dlatego firmy z czwórką w nazwie lub oferty z frazą „4 you" mają tam trudne zadanie – dodaje Robert Kremser, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Bisnode Polska.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Wydarzenia Gospodarcze
Od taksówkarza Yellow Cab do komisarza transportu Nowego Jorku: Ydanis Rodriguez wystąpi w Katowicach na KNM 2025
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Wydarzenia Gospodarcze
Kosmos jako narzędzie bezpieczeństwa i odporności systemowej
Reklama
Reklama