Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 19.03.2017 19:00 Publikacja: 19.03.2017 19:00
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Nie wprowadzamy nowego obowiązku dla 300 dużych firm. Ten obowiązek już był, a teraz tylko się rozszerzył. Artykuł 49 ustawy o rachunkowości, który mówi o sprawozdaniu z działalności, istnieje nie od dziś. Od dawna był tam element miniodpowiedzialności społecznej biznesu, gdyż jednostki zobowiązane do sporządzania sprawozdania z działalności musiały w nim również podawać pewne wskaźniki niefinansowe - mówi Joanna Dadacz, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej w Ministerstwie Finansów.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Fakt, że obowiązek ujawniania informacji niefinansowych został wprowadzony przez nowelizację ustawy o rachunkowości, a nie nową ustawą o CSR, pokazuje, że mamy odpowiedzialne podejście do prowadzenia biznesu. Firma nie może powiedzieć, że robi raport finansowy, w którym wszystko się zgadza, natomiast sprawy pracownicze, środowiskowe to już inne, dodatkowe kwestie. To wszystko tworzy jedną całość - mówi Jacqueline Kacprzak, koordynator Zespołu ds. CSR i Kontaktów z Interesariuszami w Biurze Ministra Ministerstwa Rozwoju.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Dane niefinansowe – jeśli umiemy je czytać – są kopalnią wiedzy o firmie, której nie znajdziemy w tabelach pokazujących wyniki finansowe. To cenna wiedza dla konsumentów, klientów, ale przede wszystkim dla samej firmy, która dzięki nim może zobaczyć, w jakich obszarach trzeba coś zrobić, by poprawić zarządzanie. Raportowanie niefinansowe ma służyć lepszemu zarządzaniu firmą, zwiększaniu jej wartości - mówi Mirella Panek–Owsiańska, prezeska i ekspertka Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Apelowałbym do spółek, które są na granicy 500 pracowników, by dały jasny sygnał, że zamierzają się rozwijać i w kolejnym roku będą już objęte obowiązkiem ujawniania danych niefinansowych. Niezależnie od tego, czy firma zatrudnia 470 czy 510 osób, jest duża i ma wpływ na otoczenie, zwłaszcza w lokalnych społecznościach, gdzie jest często integratorem życia społecznego, kulturalnego i sportowego - mówi Kamil Pluskwa–Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Raport społeczny jest formą dialogu z konsumentem, klientem oraz z pracownikami. To ogromne przedsięwzięcie, które angażuje wiele osób, więc musi mieć sens z punktu widzenia wszystkich uczestników procesu. W ostatnich latach przybywa związanych z raportem zapytań od interesariuszy, w tym potencjalnych inwestorów, a notowania giełdowe Respect Index pokazują atrakcyjność spółek, które działają odpowiedzialnie - Barbara Tęcza, kierownik projektu w Dziale Sponsoringu Społecznego i CSR w PKN ORLEN.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Minęły czasy, gdy mówiliśmy, jak hojni jesteśmy w dzieleniu się wypracowanym zyskiem. Rynek oczekuje dzisiaj informacji o tym, jak prowadzony jest biznes. Wartość firmy jest ważniejsza niż zysk, co widać w transakcjach kupna–sprzedaży firm. Bardzo często wartość wynikająca ze sprawozdania finansowego stanowi niewielką część wyceny firmy, o której nawet w 80 proc. decydują kwestie niefinansowe - mówi Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Patrząc na 10 lat historii raportowania społecznego, nowe regulacje mogą być punktem przełomowym pod względem większego zainteresowania i lepszego zrozumienia wagi tematu. Bardzo ważne może być włączenie działów i dyrektorów finansowych w prace nad raportowaniem. Dyrektorzy finansowi są często pierwszą linią komunikacji z inwestorami i analitykami, więc ich udział zwiększy znaczenie raportowania finansowego - mówi Irena Pichola, lider Sustainability Consulting Central Europe i partner w firmie Deloitte.
Foto: Rzeczpospolita
Obowiązkowa publikacja danych niefinansowych przez ok. 300 dużych firm w Polsce dla wielu z nich będzie stanowić spore wyzwanie, które jednak może też przynieść wiele korzyści, i to nie tylko wizerunkowych. O tych wyzwaniach i korzyściach rozmawiali podczas debaty „Rzeczpospolitej" przedstawiciele administracji państwowej, organizacji pozarządowych i biznesu.
Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że nowe regulacje są przyjazne dla firm. – Już sama dyrektywa w sprawie ujawniania informacji niefinansowych jest aktem prawnym bardzo przyjaznym dla jednostek. Wprawdzie każde państwo członkowskie musiało ją implementować, ale poprzez zawarte w dyrektywie opcje do wyboru można było stworzyć przepisy, które bardziej lub mniej restrykcyjnie podchodzą do zagadnień związanych z raportowaniem informacji niefinansowych i informacji o polityce różnorodności – podkreślała Joanna Dadacz, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej w Ministerstwie Finansów, które było odpowiedzialne za wdrożenie dyrektywy do polskiego prawa.
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Ydanis Rodriguez będzie jednym z prelegentów Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach. To postać nietuzinkowa – ur...
Panel poświęcony jest strategicznej roli sektora budowlanego jako jednego z głównych motorów wzrostu gospodarcze...
Zbliżające się Forum Ekonomiczne w Karpaczu to wyjątkowa przestrzeń międzynarodowego dialogu, gdzie odważne pyta...
Już za kilka dni, we wtorek 2 września, rozpocznie się XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu. Organizatorzy Forum z...
Już 2 września w Karpaczu rozpocznie się XXXIV Forum Ekonomiczne – największa międzynarodowa konferencja w regio...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas