Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 19.03.2017 19:00 Publikacja: 19.03.2017 19:00
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Nie wprowadzamy nowego obowiązku dla 300 dużych firm. Ten obowiązek już był, a teraz tylko się rozszerzył. Artykuł 49 ustawy o rachunkowości, który mówi o sprawozdaniu z działalności, istnieje nie od dziś. Od dawna był tam element miniodpowiedzialności społecznej biznesu, gdyż jednostki zobowiązane do sporządzania sprawozdania z działalności musiały w nim również podawać pewne wskaźniki niefinansowe - mówi Joanna Dadacz, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej w Ministerstwie Finansów.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Fakt, że obowiązek ujawniania informacji niefinansowych został wprowadzony przez nowelizację ustawy o rachunkowości, a nie nową ustawą o CSR, pokazuje, że mamy odpowiedzialne podejście do prowadzenia biznesu. Firma nie może powiedzieć, że robi raport finansowy, w którym wszystko się zgadza, natomiast sprawy pracownicze, środowiskowe to już inne, dodatkowe kwestie. To wszystko tworzy jedną całość - mówi Jacqueline Kacprzak, koordynator Zespołu ds. CSR i Kontaktów z Interesariuszami w Biurze Ministra Ministerstwa Rozwoju.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Dane niefinansowe – jeśli umiemy je czytać – są kopalnią wiedzy o firmie, której nie znajdziemy w tabelach pokazujących wyniki finansowe. To cenna wiedza dla konsumentów, klientów, ale przede wszystkim dla samej firmy, która dzięki nim może zobaczyć, w jakich obszarach trzeba coś zrobić, by poprawić zarządzanie. Raportowanie niefinansowe ma służyć lepszemu zarządzaniu firmą, zwiększaniu jej wartości - mówi Mirella Panek–Owsiańska, prezeska i ekspertka Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Apelowałbym do spółek, które są na granicy 500 pracowników, by dały jasny sygnał, że zamierzają się rozwijać i w kolejnym roku będą już objęte obowiązkiem ujawniania danych niefinansowych. Niezależnie od tego, czy firma zatrudnia 470 czy 510 osób, jest duża i ma wpływ na otoczenie, zwłaszcza w lokalnych społecznościach, gdzie jest często integratorem życia społecznego, kulturalnego i sportowego - mówi Kamil Pluskwa–Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Raport społeczny jest formą dialogu z konsumentem, klientem oraz z pracownikami. To ogromne przedsięwzięcie, które angażuje wiele osób, więc musi mieć sens z punktu widzenia wszystkich uczestników procesu. W ostatnich latach przybywa związanych z raportem zapytań od interesariuszy, w tym potencjalnych inwestorów, a notowania giełdowe Respect Index pokazują atrakcyjność spółek, które działają odpowiedzialnie - Barbara Tęcza, kierownik projektu w Dziale Sponsoringu Społecznego i CSR w PKN ORLEN.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Minęły czasy, gdy mówiliśmy, jak hojni jesteśmy w dzieleniu się wypracowanym zyskiem. Rynek oczekuje dzisiaj informacji o tym, jak prowadzony jest biznes. Wartość firmy jest ważniejsza niż zysk, co widać w transakcjach kupna–sprzedaży firm. Bardzo często wartość wynikająca ze sprawozdania finansowego stanowi niewielką część wyceny firmy, o której nawet w 80 proc. decydują kwestie niefinansowe - mówi Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
Foto: Rzeczpospolita/Robert Gardziński
Patrząc na 10 lat historii raportowania społecznego, nowe regulacje mogą być punktem przełomowym pod względem większego zainteresowania i lepszego zrozumienia wagi tematu. Bardzo ważne może być włączenie działów i dyrektorów finansowych w prace nad raportowaniem. Dyrektorzy finansowi są często pierwszą linią komunikacji z inwestorami i analitykami, więc ich udział zwiększy znaczenie raportowania finansowego - mówi Irena Pichola, lider Sustainability Consulting Central Europe i partner w firmie Deloitte.
Foto: Rzeczpospolita
Obowiązkowa publikacja danych niefinansowych przez ok. 300 dużych firm w Polsce dla wielu z nich będzie stanowić spore wyzwanie, które jednak może też przynieść wiele korzyści, i to nie tylko wizerunkowych. O tych wyzwaniach i korzyściach rozmawiali podczas debaty „Rzeczpospolitej" przedstawiciele administracji państwowej, organizacji pozarządowych i biznesu.
Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że nowe regulacje są przyjazne dla firm. – Już sama dyrektywa w sprawie ujawniania informacji niefinansowych jest aktem prawnym bardzo przyjaznym dla jednostek. Wprawdzie każde państwo członkowskie musiało ją implementować, ale poprzez zawarte w dyrektywie opcje do wyboru można było stworzyć przepisy, które bardziej lub mniej restrykcyjnie podchodzą do zagadnień związanych z raportowaniem informacji niefinansowych i informacji o polityce różnorodności – podkreślała Joanna Dadacz, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej w Ministerstwie Finansów, które było odpowiedzialne za wdrożenie dyrektywy do polskiego prawa.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Kongres Nowej Mobilności, czyli największe w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenie poświęcone zrównoważonemu tr...
Choć na świecie nie brakuje prestiżowych imprez dotyczących branży zbrojeniowej, to właśnie Kielce od lat pozost...
Wspólne europejskie zamówienia są nie tylko tańsze, ale także tworzą jednolite standardy technologiczne i intero...
Pilnie potrzebujemy stworzyć jednolity europejski rynek obrony. Wspólne zakupy obronne są nie tylko tańsze, ale...
O roli aplikacji bankowych w dostępie do usług publicznych i znaczeniu sztucznej inteligencji w ochronie danych...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas