Reklama

Każdy z nas decyduje o modzie na ekologię

Jak klient i producent mogą zmienić bieg historii, czyli kilka słów o zrównoważonej modzie i jej wpływie na środowisko.

Publikacja: 19.03.2019 19:00

Za pojęciem Eco Aware kryje się nie tylko linia ubrań, ale szereg innych działań, które są odpowiedz

Za pojęciem Eco Aware kryje się nie tylko linia ubrań, ale szereg innych działań, które są odpowiedzią na wyzwania w zakresie ochrony środowiska.

Foto: materiały prasowe

Branża odzieżowa skupia tak wiele różnych obszarów – sztukę, produkcję, logistykę, handel – że tylko przez pryzmat tego jednego sektora możemy dostrzec całą paletę wyzwań stojących przed współczesną gospodarką. To bardzo dobry punkt obserwacji i źródło wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju. Nie tylko dla firm, ale także dla konsumentów.

Jeśli kupujemy odzież raz w miesiącu lub częściej – jak blisko połowa Polaków wg raportu KPMG „Rynek mody w Polsce" – w zasadzie decydujemy o kształcie przyszłych kolekcji. Jeśli na Instagramie polubimy sukienkę z brokatem, a inni zareagują podobnie – wspólnie decydujemy o tym, że takich ubrań będzie na rynku więcej. Być może nie każdy wie, że brokat łatwo się odkleja od ubrań i podczas prania dostaje się do wody. Dlatego taka sukienka może być modna, ale na pewno nie będzie ekologiczna. W przypadku branży odzieżowej tak prosty mechanizm jak reakcja w social mediach ma duży potencjał i może zadecydować o modzie na ekologię. Tylko skąd klient ma wiedzieć, co jest „zielone"?

Odpowiedzialność producenta

Dużą rolę w edukacji konsumentów odgrywają producenci. Gdy w LPP zastanawialiśmy się, co zrobić, by nasze podejście do mody było bardziej zrównoważone, doszliśmy do wniosku, że poza wdrożeniem ekologicznych praktyk musimy się zmierzyć z naszym wpływem na świadomość klientów. Nie tylko zapewnić na rynku produkty z segmentu eko, ale też rzetelnie przedstawić klientowi możliwości wyboru.

Być może niewiele osób wie, że wpływ na wartość, jaką niesie ze sobą produkt, ma kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt kwestii obejmujących m.in. to, jak pozyskano materiał, z którego produkt został uszyty, kto i w jakich warunkach łączył jego części, czy materiał transportowany był statkiem, koleją, a może samolotem, albo jaką odległość pokonał. Poza tym równie istotne jest, co się stało z kartonem, w którym dotarł do sklepu, oraz jak wykorzystany zostanie sam produkt, gdy przestanie być potrzebny klientowi. Zwykle nie są to pytania, które pojawiają się w głowach większości konsumentów podczas wyboru np. T-shirta. To odpowiedzialność producenta, który musi myśleć o swojej działalności przekrojowo. To on powinien mieć świadomość prognoz, że do 2050 r. to branża tekstylna może być głównym emitentem gazów cieplarnianych. On też powinien zadbać o zmniejszenie światowego zużycia pestycydów wykorzystywanych do produkcji włókien z obecnych 18 proc.

Ekologiczna świadomość

Dlatego wprowadzając rozwiązania służące ochronie środowiska naturalnego, w LPP myślimy o wszystkich etapach produkcji, przez które przechodzi symboliczna koszulka, aby móc finalnie poinformować klienta, że właśnie ten produkt jest „zielony".

Reklama
Reklama

Chcemy być Eco Aware – czyli świadomi potrzeby ochrony środowiska. Za tym pojęciem kryje się nie tylko linia ubrań, ale szereg innych działań, które są naszą odpowiedzią na wyzwania w zakresie ochrony środowiska. Chcemy, aby klient miał jasny przekaz na temat tego, co kupuje, dlatego wszystkie naturalne tkaniny oznaczamy w sklepie specjalnymi metkami. Z naszej strony to swego rodzaju dowód odpowiedzialności za całą drogę każdego produktu do klienta. Za metką kryje się m.in. to, że wymagamy dbałości o środowisko od naszych dostawców i skrupulatnie to sprawdzamy. Korzystamy głównie z transportu morskiego (87 proc.), z kartonów, które do nas przypłyną, robimy nowe i przesyłamy nimi produkty marek Reserved i Mohito do klientów sklepów online. Zbieramy używane tekstylia i przedłużamy ich życie zgodnie z filozofią reuse.

Wyzwania dla przyszłości

Każdego dnia uczymy się czegoś nowego, bo przed nami jako branżą jeszcze wiele wyzwań, np. jak z idei reuse przejść do 100 proc. recycle. Dzisiaj nie ma technologii, która pozwala na pełen recykling wszystkich tekstyliów. Dla przykładu – w USA nadal 85 proc. odzieży zdatnej jeszcze do użytku kończy swój żywot na wysypiskach śmieci. Co zrobić, by zgodnie z dzisiejszymi przewidywaniami w 2050 r. nie być odpowiedzialnym za jedną czwartą światowej produkcji dwutlenku węgla? Jest jeszcze gros pytań, na które branża odzieżowa będzie musiała znaleźć odpowiedź.

Mimo że sektor nadal zmaga się z wieloma wyzwaniami, sporo firm już dawno temu wykonało rachunek sumienia i ma świadomość odpowiedzialności, jaka na nich spoczywa. Dowodem na to jest choćby rozwijający się rynek oferujący tylko ekoprodukty czy wzrastająca liczba marek, które sukcesywnie poszerzają swoją ekologiczną ofertę. Ponadto jest to jedna z branż najszybciej reagujących na trendy – jak mało która potrafi błyskawicznie rozpoznawać nowe wyzwania i odpowiadać na nie, zmieniać się i dostosowywać do potrzeb swojego otoczenia. Kluczowy wpływ na te zmiany mają zarówno producenci, jak i klienci. Wszyscy razem jesteśmy odpowiedzialni za kreowanie mody na ekologię. Zmiany zaczynają się od małych rzeczy, nawet jednego lajka na Instagramie.

- Anna Miazga, koordynator ds. CSR w LPP.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama