Okazało się, że mieli rację – w podsumowaniach raportów opublikowanych w 2018 r. dominują pozytywne oceny. Swoją drogą trudno się dziwić, że spółki całkiem dobrze poradziły sobie z nowym obowiązkiem – rozszerzone raportowanie niefinansowe było jedną z niewielu regulacji, której wprowadzenie poprzedzono tak dobrze zorganizowaną i skoordynowaną kampanią informacyjno-edukacyjną.

Spółki miały więc solidne wsparcie doradcze. Co prawda nie rozwiązało ono wszystkich problemów z przygotowaniem raportów, zwłaszcza w firmach, gdzie CSR był dotychczas tylko jednym z elementów aktywności piarowo-marketingowej. One nie bardzo miały co opisywać. Z czasem będą musiały to podejście zmienić. Bo zmienia się świat i nasze nastawienie jako konsumentów, pracowników czy inwestorów, którzy widzą, że informacje niefinansowe wpływają na wyceny firm. Tę zmianę pokazują też badania społeczne. Już prawie sześciu na dziesięciu Polaków deklaruje, że unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko naturalne. Podobna grupa ankietowanych pracowników zapewnia, że zwraca uwagę na przestrzeganie przez firmy zasad CSR.

Tegoroczny Edelman Trust Barometer potwierdził, jak duże znaczenie przykładamy do roli biznesu. Aż 75 proc. ankietowanych na świecie uważa swojego pracodawcę za godnego zaufania. Ogólnie zaufanie do biznesu deklaruje nieco mniej, bo 56 proc. badanych, ale i tak jest to dużo lepszy wynik niż w przypadku rządów (48 proc.) czy mediów (47 proc.). Duże zaufanie przekłada się jednak na duże oczekiwania – 76 proc. badanych twierdzi, że szefowie firm powinni przejąć inicjatywę w działaniach, zamiast czekać, co narzuci im rząd. Z kolei pracownicy oczekują, że ich pracodawcy aktywnie przyłączą się do nich w promowaniu kwestii społecznych. Wydaje się, że coraz więcej firm jest już świadomych tej odpowiedzialności, choć niepokojąco wygląda wynik ubiegłorocznego badania Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Aż 37 proc. firm wskazało w nim, że rozwój CSR w Polsce jest hamowany przez niechęć dyrekcji/zarządu wynikającą z braku wymiernych wyników finansowych.

Poważne podejście do raportowania niefinansowego powinno tę niechęć usunąć, tym bardziej że mamy też pozytywny przykład. To prawie dwudziestka top menedżerów, którzy tworzą Radę Odpowiedzialnego Przywództwa, rozumiejąc, że odpowiedzialność społeczna biznesu to jego postawa, a nie dodatek.