Czego w systemie edukacji najbardziej brakuje?
Brakuje kompleksowego systemu przygotowania nauczycieli do wykonywania różnych zadań edukacyjnych w szkole. Wszyscy koncentrują się na nowej podstawie programowej. Wszystkie doświadczenia międzynarodowe pokazują, że formalne zapisy i systemy są ważne, ale nie determinują sukcesu dydaktycznego i tego, co chcemy osiągnąć. Wszystkie badania pokazują, że podręcznik, nowoczesne technologie i podstawy programowe są drugorzędne.
Najważniejszym czynnikiem w osiągnięciu sukcesu dydaktycznego jest nauczyciel. W obecnej krytykowanej podstawie programowej jest zapis, że 20 proc. czasu nauczyciel musi poświęcić na realizację zadań edukacyjnych przy pomocy pracy typu projekt.
W naszym biurze mamy program Komisji Europejskiej EURYDICE, którego celem jest zbieranie danych o systemach edukacyjnych w Europie i ich porównywanie. Nasz system edukacyjny jest jednym z bardziej liberalnych i demokratycznych, bo pozostawia dużo wolności nauczycielowi.
Od nauczyciela zależy jak wypełni treścią program. Od 1999 r., kiedy mieliśmy pierwszą reformę edukacyjną, odstąpiliśmy od systemu, gdzie piszemy listę treści, których ma się nauczyć uczeń. Zastąpiliśmy to listą kompetencji, w które wyposażamy uczniów. Jakimi metodami to zrobimy decyduje nauczyciel.