Potwierdzenie nadania nie oznacza wysłania pisma do urzędu

Posiadanie potwierdzenia nadania przesyłki nie oznacza jeszcze, że wysłaliśmy pismo do urzędu.

Aktualizacja: 04.11.2013 08:49 Publikacja: 04.11.2013 08:00

Posiadanie potwierdzenia nadania przesyłki nie oznacza jeszcze, że wysłaliśmy pismo do urzędu

Posiadanie potwierdzenia nadania przesyłki nie oznacza jeszcze, że wysłaliśmy pismo do urzędu

Foto: www.sxc.hu

Potwierdzenie z poczty jest ważnym dowodem, ale tylko jednym z wielu świadczących o wysłaniu pisma. Fiskus może więc twierdzić, że koperta nie zawierała wymaganych dokumentów.

Przekonał się o tym sprzedawca mieszkania, który chciał skorzystać z ulgi meldunkowej.

Nie tylko dokument

Dowód nadania przez biuro rachunkowe listu poleconego potwierdza jedynie chęć złożenia oświadczenia o tzw. uldze meldunkowej, a nie że oświadczenie to faktycznie zostało złożone – na tej podstawie organy podatkowe próbowały pozbawić podatnika prawa do zwolnienia z PIT przychodu ze sprzedaży mieszkania. Konsekwencją byłaby dopłata 42 tys. zł daniny. Na szczęście dla podatnika Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 22 października wskazał, że okoliczności sprawy potwierdzają jego wersję wydarzeń (sygn. I SA/Gd 1041/13).

WSA stwierdził jednak, że samo potwierdzenie nadania nie jest niezbitym dowodem. Na korzyść podatnika przemawia fakt, że w rozliczeniu rocznym obliczył PIT z uwzględnieniem ulgi tylko od wartości mieszkania, a później skorygował zeznanie, wyłączając z opodatkowania wartość udziału w gruncie związanym ze sprzedawanym lokalem.

Sąd wyjaśnił, że gdyby sprzedawca mieszkania wcześniej nie złożył oświadczenia uprawniającego do ulgi, nie zwracałby na siebie uwagi, korygując deklarację i narażając na zakwestionowanie zwolnienia z PIT przychodu ze sprzedaży mieszkania.

Zastanawiające, zdaniem sądu, było przyjęcie za pewnik wyjaśnień pracowników urzędu i odrzucenie ewentualności zgubienia przez nich pisma.

Nadanie przesyłki było bezsporne, organy kwestionowały jedynie zawartość koperty. Ich zdaniem biuro rachunkowe przesłało cztery zeznania podatkowe, ale na żadnym z nich nie wykazano załącznika w postaci oświadczenia. Nie było także pisma przewodniego z listą dokumentów. Pomimo to sąd nakazał ponowną analizę dowodów i podkreślił konieczność rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

Podatnik ma przewagę

– Data wysłania pisma przez Pocztę Polską decyduje o tym, czy nadawca dochował terminu na jego złożenie. Dowód nadania to mocny argument w rękach podatnika, ale wynika to raczej z niemożności udowodnienia przez organ, że list był pusty – mówi Grzegorz Grochowina, ekspert podatkowy KPMG.

Gdy chodzi o bardzo ważne dokumenty, warto więc postarać się także o inne, pomocnicze dowody. – Z reguły potwierdzenie ma zasadnicze znaczenie, ale dowodem może być także np. korespondencja pracowników firmy. Przeważnie urzędy w razie wątpliwości, a przy wysyłce nie można ich zupełnie wyeliminować, wzywają do ponownego wysłania pisma – mówi Grochowina.

Anna Welsyng, doradca podatkowy i radca prawny prowadząca własną kancelarię

Potwierdzenie nadania nie zawiera informacji o zawartości koperty. W praktyce dopisuje się na nim np. symbol wysyłanej deklaracji, ale przy bardzo formalistycznym podejściu pracownik poczty może odmówić przyjęcia takiego druku. Kilka lat temu zwracałam uwagę Poczcie Polskiej na możliwość wprowadzenia specjalnych druków do celów kontaktów z urzędami i sądami, ale nic się nie zmieniło i pozostaje podjęcie innych środków. Można odpowiednio opisać kopertę – organ zawsze dołącza ją do akt, powinno się też wyliczyć na piśmie głównym wszystkie załączniki. Dowód nadania przeważnie daje przewagę nad urzędem, gdyż trudno jednoznacznie wykazać, że czegoś w przesyłce nie było, a wątpliwości działają na niekorzyść fiskusa. Warto jednak ich unikać.

Potwierdzenie z poczty jest ważnym dowodem, ale tylko jednym z wielu świadczących o wysłaniu pisma. Fiskus może więc twierdzić, że koperta nie zawierała wymaganych dokumentów.

Przekonał się o tym sprzedawca mieszkania, który chciał skorzystać z ulgi meldunkowej.

Pozostało 92% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"