Reklama

NSA: wojewoda mógł wydać zalecenia pokontrolne

Wymóg formalny, dotyczący co najmniej 3-letniego stażu pracy, odnosi się do świadczenia pracy w jednostkach bezpośrednio realizujących pomoc społeczną.

Publikacja: 16.10.2018 05:50

NSA: wojewoda mógł wydać zalecenia pokontrolne

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Doraźna kontrola, przeprowadzona w urzędzie gminy przez zespół kontrolny Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp., dotyczyła realizacji zadań przez ośrodek pomocy społecznej. W istocie chodziło o ocenę kwalifikacji osoby kierującej ośrodkiem. Na podstawie dokumentów personalnych ustalono bowiem, że Janina Z. (dane zmienione) nie ma wymaganego 3-letniego stażu pracy w pomocy społecznej oraz specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Czytaj także: Obniżenie wieku pracowników młodocianych

Ustalenia kontroli znalazły się w protokole, do którego wójt gminy wniósł zastrzeżenia, i następnie odmówił jego podpisania. W tej sytuacji wojewoda wydał zalecenia pokontrolne. Powołując się na art. 128 ustawy o pomocy społecznej, upoważniający wojewodę do wydawania zaleceń pokontrolnych, zalecił „uregulowanie zatrudnienia na stanowisku kierownika OPS". Ponowne zastrzeżenia wójta zostały uznane za nieuzasadnione.

Doświadczenie bogate, lecz niewystarczające

Wójt jednak nie zrezygnował i wezwał wojewodę do usunięcia naruszenia prawa, czyli bezpodstawnego, zdaniem wójta, zalecenia „podjęcia działań w kierunku uregulowania zatrudnienia na stanowisku kierownika OPS" w sytuacji, gdy osoba zatrudniona na tym stanowisku spełnia wszystkie wymagane kryteria. Stanowisko wojewody wójt uznał za błędne, niezgodne z art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, który ustala, że osoby kierujące jednostkami pomocy społecznej, są obowiązane posiadać co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy społecznej oraz specjalizację z zakresu pomocy społecznej. Stwierdził, że pracując w samorządowym kolegium odwoławczym, Janina Z. zdobyła bogate doświadczenie merytoryczne i praktyczne w zakresie przygotowywania orzeczeń administracyjnych i pism z zakresu pomocy społecznej. Przez ponad trzy lata współpracowała jako wolontariuszka w ośrodku wspierania rodziny.

Zdaniem wójta, pracę w organizacjach pozarządowych, działających w obszarze pomocy społecznej, należy traktować jako działalność, wykonywaną w pomocy społecznej. Interpretacja wojewody, że wymogi art. 122 ust. 1 u.p.s. spełnia tylko praca w formie zatrudnienia, jest błędna, gdyż za staż pracy należy uznać każdą formę wykonywania zadań w ramach pomocy społecznej — dowodził wójt. Z zalecenia pokontrolnego nie wynika także, jaki ważny interes prawny, faktyczny lub społeczny uzasadnia potrzebę „uregulowania zatrudnienia" kierownika OPS, skoro wykonuje ona swoje obowiązki w sposób właściwy.

Reklama
Reklama

Wojewoda odpowiedział, że nie widzi podstaw do zmiany zalecenia pokontrolnego. Nie podważa bogatego doświadczenia Janiny Z., lecz jej zatrudnienie na stanowisku kierownika OPS nastąpiło z istotnym naruszeniem art. 122 ust. 1 u.p.s.

Gmina zaskarżyła więc zalecenia pokontrolne wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. W odpowiedzi na skargę, wojewoda stwierdził, że postępowanie kontrolne nie jest postępowaniem administracyjnym, kończącym się wydaniem decyzji, a zalecenia pokontrolne nie są aktem administracyjnym. Wobec tego czynność wojewody nie podlega kontroli, a skargę wójta należy odrzucić.

Świadczenie pracy różne od wykonywania zadań

WSA ustalił jednak, że zalecenie pokontrolne podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego jako czynność z zakresu administracji publicznej, dotycząca uprawnień lub obowiązków, wynikających z przepisów prawa. Ale skargę wójta oddalił. Sąd stwierdził, że pod pojęciem „staż pracy w pomocy społecznej" należy rozumieć okres zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, wymienionych w art. 6 ust. 5 u.p.s. Może to też być praca w organizacjach pozarządowych działających w tym obszarze. Nie musi to być etat; mogą to być umowy cywilnoprawne, czy prowadzenie działalności gospodarczej. Należy jednak odróżnić świadczenie pracy w pomocy społecznej od wykonywania zadań z tego zakresu. Zdaniem WSA, nie są to tożsame zadania. Nie spełnia więc wymogu określonego w art. 122 ust. 1 u.p.s. osoba zatrudniona w samorządowym kolegium odwoławczym na stanowisku inspektora na podstawie umowy o pracę. Nawet jeśli przygotowywała projekty aktów administracyjnych z  zakresu pomocy społecznej, było to branie udziału w wykonywaniu zadań z zakresu pomocy społecznej, a nie świadczenie pracy w pomocy społecznej. Nie ma także podstaw do zaliczenia Janinie Z. okresu wolontariatu, który pokrywał się z okresem pracy w Kolegium. Zalecenie pokontrolne wojewody jest więc zgodne z prawem.

Wyrok WSA nie zakończył sprawy, gmina wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skarga została oddalona, NSA uznał wyrok sądu I instancji za prawidłowy. Do ocen sądu I instancji, NSA dołożył stwierdzenie, że wymóg formalny, dotyczący co najmniej 3-letniego stażu pracy, odnosi się do świadczenia pracy w jednostkach bezpośrednio realizujących pomoc społeczną. Do takiej pracy nie można zaliczyć wykonywania obowiązków w ramach instytucji, sprawujących funkcje kontrolne czy nadzorcze, które nie wiążą się z bezpośrednim przyznawaniem świadczeń z pomocy społecznej, rozpoznawaniem wniosków czy prowadzeniem postępowań. Wykonywania czynności administracyjnych w ramach umowy o pracę na stanowisku w samorządowym kolegium odwoławczym nie można zatem uznać za świadczenie pracy w pomocy społecznej. Art. 122 ust. 1 nie wyklucza wprawdzie zaliczenia wolontariatu na poczet wymaganego stażu pracy, ale tylko wtedy gdy będzie to jedyna aktywność zawodowa danej osoby.

sygnatura akt: I OSK 1961/16

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama