Reklama

Kiedy wójt może wydawać przepisy porządkowe

W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać nie tylko rada gminy, ale także wójt. Nie wolno mu jednak wykorzystywać tego uprawnienia do bieżącego zarządzania.

Publikacja: 26.04.2016 06:10

Zarządzenie porządkowe może dotyczyć zakazu wchodzenia do parków miejskich z powodu zniszczeń drzewo

Zarządzenie porządkowe może dotyczyć zakazu wchodzenia do parków miejskich z powodu zniszczeń drzewostanu na skutek wichury

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

W art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych powszechnie obowiązujących przepisach rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. W myśl art. 41 ust. 2 u.s.g. w przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać także wójt (burmistrz, prezydent miasta). Następuje to w formie zarządzenia.

Wymóg realnego zagrożenia

Z art. 40 ust. 3 u.s.g. wynika, że aby można było wprowadzić określone normy w formie przepisów porządkowych, muszą być spełnione jednocześnie dwie przesłanki. Pierwsza z nich jest taka, że zagadnienie podlegające uregulowaniu w tej formie nie może być unormowane w innych powszechnie obowiązujących przepisach, a druga polega na tym, że wprowadzenie takich norm musi być uzasadnione ze względu na ochronę wartości, o których mowa w tym przepisie, czyli życia lub zdrowia obywateli oraz porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 18 października 2011 r., sygn. II SA/Wr 501/11).

Podkreśla się, że przepisy porządkowe mogą być wydawane tylko w tych wyjątkowych, ściśle określonych okolicznościach. Kompetencje w zakresie stanowienia przepisów porządkowych nie mogą być wykorzystywane do bieżącego zarządzania na danym obszarze, ale wyłącznie w celu przeciwdziałania realnym zagrożeniom (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 11 marca 2010 r., sygn. II SA/Go 72/10). Za pomocą przepisów porządkowych nie można wypełniać braków ustawodawstwa obowiązującego w całym kraju lub likwidować zagrożeń o ogólnokrajowym znaczeniu (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 17 lutego 2011 r., sygn. II SA/Go 26/11, Wspólnota 2011/11/45).

Brak innych regulacji

O „zakresie nieuregulowanym" można mówić na gruncie art. 40 ust. 3 u.s.g. tylko wtedy, gdy w systemie powszechnie obowiązującego prawa nie ma innych regulacji zezwalających na eliminację dostrzeżonych przez gminę, niepożądanych zjawisk wskazanych w tym przepisie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 lipca 2006 r., sygn. II GSK 68/06).

Nie można zatem wydawać przepisów porządkowych np. w odniesieniu do ustawowo uregulowanych zagadnień z zakresu wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi (wyrok NSA w Krakowie z 18 czerwca 1991 r., sygn. SA/Kr 440/91), bezpieczeństwa imprez masowych bądź kwestii unormowanych w kodeksie wykroczeń (dalej k.w.), w którym określono m.in., jakie czyny stanowią wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu, bezpieczeństwu osób i mienia czy zdrowiu.

Reklama
Reklama

Przykład:

Rada gminy chce podjąć uchwałę wprowadzającą ograniczenia w używaniu i obrocie artykułami pirotechnicznymi o działaniu hukowym i błyskowym na terenie gminy. Taka uchwała nie spełniałaby jednak kryteriów określonych w art. 40 ust. 3 u.s.g. (por. wyrok WSA w Poznaniu z 11 maja 2011 r., sygn. IV SA/Po 1033/10). Zagadnienie ochrony porządku, spokoju oraz bezpieczeństwa publicznego poprzez zakaz używania materiałów i środków pirotechnicznych wkracza w zakres uregulowany w art. 51 § 1 k.w., zgodnie z którym kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

Jak zwrócono uwagę w wyroku NSA z 4 czerwca 2008 r. (sygn. II OSK 268/08, OwSS 2008/4/93), wprowadzenie do porządku prawnego art. 51 k.w. miało podwójny skutek prawny, zarówno pozytywny (zakaz wskazanych w nim zachowań), jak i negatywny (zakaz poszerzania określonego w nim obszaru w drodze przepisów porządkowych).

Konieczność szybkiej reakcji

Dodatkowe ograniczenie obowiązuje w odniesieniu do wydawania przepisów porządkowych przez wójta. Takie uprawnienie przysługuje mu bowiem tylko w sytuacjach niecierpiących zwłoki, czyli wówczas, gdy zagrożone są dobra wymienione w art. 40 ust. 3 u.s.g., a niepodjęcie bezzwłocznych działań poprzez wydanie przepisów porządkowych rodzi wysokie prawdopodobieństwo naruszenia tych dóbr (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 28 lipca 2008 r., znak ON-I-0911/344/08).

Realne zagrożenie, uprawniające do skorzystania z omawianego uprawnienia, oznacza sytuację nieprzewidzianą, bezpośrednio zagrażającą danemu dobru, wymagającą natychmiastowej reakcji i na tyle oczywistą, że podjęcie odpowiednich działań jest konieczne, np. katastrofa ekologiczna, klęska żywiołowa (rozporządzenie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 7 października 2015 r., znak PN-II.4131. 422. 2015, Dz. Urz. woj. lubel. z 2015 r., poz. 3077).

Przypadek niecierpiący zwłoki ma miejsce wówczas, gdy przepisy porządkowe muszą zostać wydane i wejść w życie szybciej, niż mogłoby to nastąpić w sytuacji ustanowienia ich w formie uchwały rady gminy.

Reklama
Reklama

Podkreśla się, że nie ma podstaw, aby omawiane uprawnienie wójta interpretować rozszerzająco. Kompetencja wójta nie może być konkurencyjna wobec uprawnień prawodawczych rady gminy (por. wyrok NSA w Lublinie z 4 maja 1993 r., sygn. SA/Lu 173/93, Wokanda 1993/11/20). Przyjmuje się np., że zasady postępowania w sytuacji problemów z zapewnieniem bieżącego dostępu do wody powinny być ustalone w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Nie ma konieczności wydawania w tym zakresie zarządzenia porządkowego (por. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z 5 sierpnia 2015 r., znak PNK-I.4131.435.2015, Dz. Urz. woj. łódz. z 2015 r., poz. 3414). W rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Łódzkiego z 2 września 2015 r. (znak PNK-I.4131.477. 2015, Dz. Urz. woj. łódz. z 2015 r., poz. 3501) stwierdzono także, że zdarzeniami nagłymi, które można uznać za przypadki niecierpiące zwłoki, nie są istnienie zbiornika wodnego, a tym samym miejsca do kąpieli i nadejście okresu letniego.

Podkreśla się, że art. 40 ust. 3 u.s.g. nie daje podstaw do wydawania przez wójta działającego na podstawie art. 41 ust. 2 u.s.g. rozstrzygnięć o charakterze indywidualnym, mających charakter decyzji administracyjnych.

Przykład:

W związku z funkcjonowaniem dyskoteki dochodzi niekiedy do zakłócania porządku i spokoju publicznego. Nie może to jednak stanowić podstawy do zobowiązania przez wójta właściciela dyskoteki do jej zamknięcia w określonych dniach (wyrok NSA w Łodzi z 8 lutego 1996 r., sygn. SA/Łd 2450/95, ONSA 1997/1/22).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej u.d.g.) podejmowanie, wykonywanie i zakończenie tej działalności jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. Właściwy organ nie może żądać ani uzależniać swojej decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków. Przesłanki powodujące wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG z urzędu zostały określone w art. 34 ust. 2 u.d.g. (należy do nich np. prawomocny zakaz wykonywania działalności gospodarczej), a wykreślenie następuje w drodze decyzji ministra gospodarki.

Anna Puszkarska, radca prawny

Reklama
Reklama

podstawa prawna: art. 40–42, art. 90 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 446)

podstawa prawna: art. 6, art. 34 ust. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 584 ze zm.)

podstawa prawna: art. 51, art. 54 ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 1094 ze zm.)

podstawa prawna: art. 4 ust. 3, art. 13 pkt 2, art. 14, art. 15 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 296)

Tryb postępowania

W razie stwierdzenia przez wójta, że celowe byłoby wydanie zarządzenia porządkowego, należy dokonać następujących czynności.

Reklama
Reklama

Krok 1.

Sprawdzenie, czy są podstawy do wydania zarządzenia porządkowego, i ustalenie jego treści

Jak wyjaśniono powyżej, wójt może wydać przepisy porządkowe tylko w razie łącznego spełnienia następujących przesłanek:

- dana materia nie jest uregulowana powszechnie obowiązującymi przepisami,

- zachodzi konieczność ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego oraz

- jest to przypadek niecierpiący zwłoki.

Reklama
Reklama

Wydane regulacje powinny być precyzyjne i jednoznacznie wskazywać, jakiego obszaru i okresu dotyczą. Zgodnie z art. 40 ust. 4 u.s.g. przepisy porządkowe mogą zawierać sankcje w postaci grzywny wymierzonej w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach. Natomiast zgodnie z art. 54 k.w. osoba, która wykracza przeciwko wydanym z upoważnienia ustawy przepisom porządkowym o zachowaniu się w miejscach publicznych, podlega karze grzywny do 500 zł albo karze nagany. Jak zwrócono uwagę w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2003 r. (sygn. P 10/02, DzU z 2003 r. nr 134, poz. 1265), organy samorządu terytorialnego nie mogą same ustanawiać kary grzywny ani określać jej granic, lecz jedynie wskazywać na sankcje przewidziane przez szczegółowe przepisy o wykroczeniach, w tym art. 54 k.w. W wyroku WSA w Krakowie z 17 maja 2012 r. (sygn. III SA/Kr 959/11) stwierdzono zatem, że w przepisach porządkowych, w których zawarto sankcję, powinno się znaleźć odesłanie do art. 54 k.w., bez wskazywania kwoty grzywny.

Należy także ustalić, kiedy dane przepisy porządkowe mają wejść w życie. W art. 4 ust. 3 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (dalej: u.a.n.) przyjęto, że przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie trzech dni od dnia ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach takie przepisy mogą jednak wejść w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w ich wejściu w życie mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić ich wejście w życie nawet już z dniem ogłoszenia.

Krok 2.

Przekazanie przepisów porządkowych wójtom sąsiednich gmin, staroście powiatu, wojewodzie oraz radzie gminy

Zgodnie z art. 41 ust. 5 u.s.g. wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin oraz staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu. W myśl art. 90 ust. 1 u.s.g. akt ustanawiający przepisy porządkowe należy także przekazać wojewodzie w ciągu dwóch dni od daty ustanowienia tego aktu. W przypadku zarządzeń wójta przez ustanowienie należy rozumieć podpisanie zarządzenia przez osobę uprawnioną.

W art. 41 ust. 3 i 4 u.s.g. przewidziano, że zarządzenie porządkowe podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono moc w razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady albo odmowy zatwierdzenia W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

Reklama
Reklama

Krok 3.

Dopełnienie czynności potrzebnych do ogłoszenia zarządzenia

Zgodnie z art. 14 u.o.n. przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu. Za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu. Ogłoszenie przepisów porządkowych w taki sposób nie zwalnia z obowiązku ich ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Jak zwrócono uwagę w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody lubuskiego z 11 marca 2011 r. (sygn. NK.I.4131.74.2011.SDud, NZS 2011/3/51), z uwagi na to, że urzędowe ogłoszenie przepisów porządkowych następuje w drodze obwieszczeń, w takim wypadku nie ma zastosowania zasada, zgodnie z którą dniem ogłoszenia aktów prawnych jest dzień wydania dziennika urzędowego, w którym zostały one zamieszczone. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku WSA w Szczecinie z 16 kwietnia 2014 r. (sygn. II SA/Sz 281/14) publikacja w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie oznacza wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń w urzędzie gminy oraz we wszystkich sołectwach na obszarze gminy. Po rozpowszechnieniu informacji elektronicznej taką rangę otrzymała także strona internetowa gminy, a następnie Biuletyn Informacji Publicznej danej gminy.

Kiedy zarządzenie wójta jest uzasadnione

Do przykładowych sytuacji, w których wydano zarządzenie porządkowe, należą:

- wprowadzenie zakazu wchodzenia i przebywania w obrębie określonych w zarządzeniu parków miejskich w związku ze zniszczeniami drzewostanu spowodowanymi wichurą (zarządzenie burmistrza miasta Oleśnicy z 31 maja 2005 r. w sprawie zakazu wstępu do parków położonych na terenie miasta Oleśnicy, Dz.Urz. woj. dolnośl. z 2005 r. nr 151, poz. 2969),

- wprowadzenie zakazu wchodzenia i przebywania w obrębie skweru (terenu ograniczonego ulicami wskazanymi w zarządzeniu) w związku ze stwierdzonym na tym terenie masowym padaniem ptactwa (zarządzenie porządkowe nr 1/2008 prezydenta miasta Puławy z 25 października 2008 r. w sprawie zakazu wstępu na skwer Niepodległości w Puławach, Dz.Urz. woj. lubel. z 2008 r. nr 126, poz. 2999),

- ustanowienie zakazu poruszania się w ruchu pieszym i kołowym na obszarze obejmującym teren osuwiska (zarządzenie nr 0151-91/2010 wójta gminy Milówka z 4 września 2010 r. w sprawie ustalenia strefy zamkniętej dla ruchu pieszego i kołowego, Dz.Urz. woj. śląsk. z 2010 r. nr 205, poz. 3095 ze zm.),

- w związku ze szczególnymi utrudnieniami, będącymi następstwem niskich temperatur i dużych opadów śniegu, umożliwienie w dniach wskazanych w zarządzeniu mieszkańcom: korzystania ze środków lokalnej komunikacji zbiorowej (autobusy i tramwaje wszystkich linii, poza liniami podmiejskimi i nocnymi) bez posiadania biletów i bez kasowania biletów oraz korzystanie ze strefy płatnego parkowania bez uiszczania opłat (zarządzenie nr 735/10 prezydenta miasta Bydgoszcz z 1 grudnia 2010 r. w sprawie łagodzenia skutków zimy i ułatwienia mieszkańcom Bydgoszczy korzystania z dróg, parkingów i środków lokalnej komunikacji zbiorowej, Dz.Urz. woj. kujaw. z 2010 r. nr 203, poz. 2810).

Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama