Coraz więcej emisji obligacji korporacyjnych dla Kowalskiego

Papiery dłużne | PKN Orlen robi emisję skierowaną do inwestorów detalicznych. Jej powodzenie może skłonić inne duże firmy do sięgania po pieniądze ciułaczy.

Publikacja: 08.05.2013 00:20

Przedsiębiorstwa coraz chętniej pozyskują finansowanie w postaci emisji obligacji.

Przedsiębiorstwa coraz chętniej pozyskują finansowanie w postaci emisji obligacji.

Foto: Rzeczpospolita

Orlen złożył prospekt do Komisji Nadzoru Finansowego. Nowy program obligacji zakłada możliwość wyemitowania w ciągu 12 miesięcy jednej lub kilku serii papierów do łącznej kwoty 1 mld zł. Emisja będzie publiczna i skierowana do szerokiego grona inwestorów detalicznych.

Masowa oferta

– Polskie gospodarstwa domowe ulokowały w obligacjach tylko ok. 10 mld zł, a zasoby gotówki poza bankami szacuje się na prawie 100 mld zł. Oznacza to wielki potencjał rozwoju rynku obligacji, a my nie chcielibyśmy tej szansy przegapić – powiedział wiceprezes PKN ds. finansowych Sławomir Jędrzejczyk.

Orlen nie będzie pierwszą spółką, która wypuści emisje dla Kowalskiego. Ale na pewno będzie to oferta największa. Wcześniej już na ten krok zdecydowała się np. Giełda Papierów Wartościowych czy spółka chemiczna PCC Rokita. Ich oferty dla detalu cieszyły się dużym zainteresowaniem. Eksperci nie mają wątpliwości, że podobnie będzie z emisją PKN Orlen.

– Taka emisja to bardzo dobry pomysł, zwłaszcza dla firm świadczących usługi dla szerokiego grona odbiorców, jak np. dostawcy prądu, gazu, właściciele sieci stacji benzynowych, telewizje czy operatorzy telekomunikacyjni. Chodzi o duże firmy i marki, które są powszechnie znane – ocenia Mirosław Dudziński, dyrektor w Fitch Polska, spółce, która monitoruje rynek obligacji pozaskarbowych w Polsce.

Z rynku detalicznego finansuje się węgierski odpowiednik Orlenu – Mol, włoski gigant energetyczny Enel, francuska grupa energetyczna EDF czy brytyjskie Tesco.

Konkurencja dla lokat

– Jest ważne, aby organizatorzy takich emisji, tj. banki i domy maklerskie, bardzo selektywnie podchodzili do wyboru emitentów. Potencjalne problemy z wykupem obligacji któregoś z nich mogą się przełożyć na postrzeganie podobnych firm w branży i reputację organizatora emisji – tłumaczy Dudziński.

W czasie gdy spadające stopy procentowe obniżają atrakcyjność depozytów bankowych, klienci szukają produktów dających wyższe zyski przy akceptowalnym poziomie ryzyka. – Ostatnie wydarzenia na Cyprze pokazują, że depozyty w bankach mogą nie być chronione, jak do tej pory myśleliśmy. Dlatego inwestorzy, szukając atrakcyjnej dochodowości, sięgają po obligacje przedsiębiorstw czy banków – mówi jeden z naszych rozmówców.

– Przeciętne oprocentowanie lokat bankowych obecnie nie przekracza 4 proc. Obligacje korporacyjne pozwalają osiągnąć co najmniej dwukrotnie wyższą stopę zwrotu – mówi Norbert Kozioł, wiceprezes Noble Securities. – Naszym inwestorom oferujemy obligacje wyłącznie takich emitentów, dla których w momencie sporządzenia przez nasz dom maklerski modelu inwestycyjnego nie ma żadnych zagrożeń z terminowym wywiązywaniem się ze zobowiązań – dodaje.

Zapowiedź zmian

Rośnie też zainteresowanie klientów funduszami inwestycyjnymi papierów korporacyjnych. Jak niedawno podały Analizy Online, wśród 10 funduszy z najwyższym saldem wpłat i wypłat w I kw. br. znalazły się cztery długu korporacyjnego.  Rafał Lis, zarządzający funduszem obligacji korporacyjnych Open Life, podkreśla, że z perspektywy klienta indywidualnego zaletą inwestycji jest zdywersyfikowany portfel emitentów.

Tomasz Puzyrewicz, kierownik Zespołu Rynków Papierów Dłużnych w BZ WBK, uważa zaś, że nowością w planowanej emisji PKN Orlen będzie połączenie renomy emitenta i wielkości emisji ze świadomym kierowaniem jej do drobnych inwestorów detalicznych. – Być może jest to zapowiedź nowej tendencji na naszym rynku. Programy o prostej strukturze realizowane przez emitentów z ratingiem inwestycyjnym lub zbliżonym do inwestycyjnego będą kierowane do docelowych odbiorców detalicznych, natomiast zarządzający funduszami będą musieli się zająć papierami o bardziej skomplikowanej strukturze, także obligacjami przychodowymi i project finance – uważa Puzyrewicz.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki k.ostrowska@rp.pl

Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę