Reklama

Pijany kierowca zapłaci za leczenie swoje i ofiar - projekt PSL-Kukiz 15

Posłowie PSL-Kukiz 15 chcą, by kierowcy, którzy spowodowali wypadek pod wpływem alkoholu lub narkotyków, płacili za leczenie swoje i ofiar. I złożyli w Sejmie projekt noweli ustawy o świadczeniach zdrowotnych.

Publikacja: 11.01.2020 11:39

Pijany kierowca zapłaci za leczenie swoje i ofiar - projekt PSL-Kukiz 15

Foto: Adobe Stock

Najpierw ciężki uraz wielonarządowy, wymagający czynności ratunkowych, potem operacja i pobyt na oddziale intensywnej terapii, a następnie długotrwała rehabilitacja i równie długa opieka psychiatryczna lub psychologiczna związana z zespołem stresu urazowego - leczenie ofiar wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców jest trudne i bardzo kosztowne dla budżetu państwa. Dlatego posłowie PSL-Kukiz'15 chcą, by pokrywali je sprawcy.

Zgłoszony w Sejmie w piątek projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych stwarza podstawy prawne, by Narodowy Fundusz Zdrowia mógł wystąpić z regresowym roszczeniem do sprawcy wypadku, który prowadził pojazd po pijanemu lub znajdował się pod wpływem środków odurzających. Pijany kierowca miałby pokryć koszty leczenia nie tylko swoich ofiar, ale i własnego. Zaproponowany przez posłów art. 108 a pkt. 2 precyzuje, że chodzi w szczególności o świadczenia z ratownictwa medycznego, leczenia szpitalnego, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz rehabilitacji.

Czytaj także:

Picie alkoholu z kierowcą zmniejsza odszkodowanie za wypadek

Autorzy projektu zauważają, że koszty świadczeń zdrowotnych u poszkodowanych w wypadkach spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców, są istotnym obciążeniem dla budżetu NFZ. Według szacunków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty wszystkich zdarzeń drogowych wynoszą 48,2 mld zł rocznie, czyli 3 proc. PKB. Koszt wypadku z jedną ofiarą śmiertelną to 2,05 mln zł, z ciężko ranną 2,3 mln zł, a z lekko ranną - 26,7 tys. zł.

Reklama
Reklama

Według danych Komendy Głównej Policji za 2018 r., pijani użytkownicy dróg uczestniczyli w 2779, czyli 8,8 proc. wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 370 osób (12,7 proc. wszystkich zabitych w wypadkach), a 3112 osób zostało rannych (8,3 proc. ogółu).

Regulacja ma istotne znacznie prewencyjne, bo wysokie koszty leczenia, których NFZ będzie mógł domagać się od sprawców wypadków, zmniejszy liczbę nietrzeźwych kierowców - uważają autorzy projektu.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama