Ubezpieczyciele wyłudzają dane osobowe

Uzależnienie zgłoszenia szkody od wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych jest niezgodne z prawem

Aktualizacja: 28.12.2012 13:24 Publikacja: 28.12.2012 08:59

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników stłuczki

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych.

Foto: www.sxc.hu

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników  stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych.

Kiedy np. dzwonimy na infolinię Generali, słyszymy: „Przekazane dane osobowe, w tym dane pozyskane w przyszłości, jak również dane objęte tajemnicą ubezpieczeniową i tajemnicą funduszu emerytalnego, będą przetwarzane przez grupę Generali w celu marketingowym i analitycznym. Jeżeli nie wyrażają państwo zgody, prosimy skontaktować się z najbliższym oddziałem".

Wycieczka przez pół Polski

– Klient ma możliwość zgłoszenia szkody online, a także osobiście w oddziałach Generali w Warszawie i w Katowicach. Jeśli  mimo to  chciałby zgłosić szkodę przez telefon, może odwołać zgodę na przetwarzanie danych osobowych podczas tej samej rozmowy telefonicznej – mówi Joanna Górecka z Generali Group.

O możliwości telefonicznego odwołania zgody na przetwarzanie danych klienci nie są jednak informowani. Nie każdy ma też dostęp do Internetu, a przejażdżka do Warszawy lub Katowic może być uciążliwa, tym bardziej że kierowca ma uszkodzone auto.

Wymuszanie zgody

Wymuszanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych może być niezgodne z prawem.

– Dane są potrzebne do likwidacji szkody, a wykorzystywanie ich do innych celów wymagałoby uzyskania odrębnej wyraźnej zgody. Nie można uzależniać przyjęcia "zgłoszenia szkody" od wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych – mówi Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Zastrzeżenia do takich praktyk ma także generalny inspektor ochrony danych osobowych.

- Formuła zgody na przetwarzanie danych osobowych powinna stanowić odrębne oświadczenie osoby, której dane dotyczą, od innych oświadczeń, a z jej treści powinno w sposób niebudzący wątpliwości wynikać, w jakim celu, zakresie i przez kogo będą przetwarzane. Osoba składająca oświadczenie powinna mieć możliwość wyrażenia zgody na określone działania albo niewyrażenia jej – mówi Małgorzata Kałużyńska-Jasak z Biura GIODO. I dodaje, że zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych powinna być wyodrębniona od zgody na inne czynności.

Niezgodna z prawem jest też zgoda na wykorzystywanie danych pozyskanych w przyszłości. W wyroku z 11 kwietnia 2003 r. (sygn. akt: II SA 3942/2004) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że zgoda nie może mieć charakteru abstrakcyjnego, lecz winna odnosić się do konkretnego stanu faktycznego  i określonych danych.

Po interwencji „Rz" generalny inspektor ochrony danych osobowych zapowiedział, że  zajmie się sprawą z urzędu. Nie tylko Generali  przymusza uczestników stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych. Podobne praktyki stosuje np. Liberty Direct.

OPINIA

Agnieszka Rabenda-Ozimek, radca prawny

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nakłada na ubezpieczonego obowiązek niezwłocznego powiadomienia zakładu ubezpieczeń o zdarzeniu objętym ubezpieczeniem. Musi udzielić zakładowi niezbędnych wyjaśnień i przekazać posiadane informacje. Brak możliwości skorzystania w tym celu z telefonu przy braku  zgody na przetwarzanie danych osobowych  nie uwalnia ubezpieczonego od powyższego obowiązku. Teoretycznie może on przekazać wszystkie informacje przez Internet lub osobiście w placówce ubezpieczyciela. Jednakże praktyka utrudniająca skorzystanie z jednej  z tych metod może być postrzegana  jako  czyn nieuczciwej praktyki konsumenckiej.

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników  stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych.

Kiedy np. dzwonimy na infolinię Generali, słyszymy: „Przekazane dane osobowe, w tym dane pozyskane w przyszłości, jak również dane objęte tajemnicą ubezpieczeniową i tajemnicą funduszu emerytalnego, będą przetwarzane przez grupę Generali w celu marketingowym i analitycznym. Jeżeli nie wyrażają państwo zgody, prosimy skontaktować się z najbliższym oddziałem".

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara