Reklama
Rozwiń
Reklama

Ubezpieczyciele wyłudzają dane osobowe

Uzależnienie zgłoszenia szkody od wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych jest niezgodne z prawem

Aktualizacja: 28.12.2012 13:24 Publikacja: 28.12.2012 08:59

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników stłuczki

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych.

Foto: www.sxc.hu

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników  stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych.

Kiedy np. dzwonimy na infolinię Generali, słyszymy: „Przekazane dane osobowe, w tym dane pozyskane w przyszłości, jak również dane objęte tajemnicą ubezpieczeniową i tajemnicą funduszu emerytalnego, będą przetwarzane przez grupę Generali w celu marketingowym i analitycznym. Jeżeli nie wyrażają państwo zgody, prosimy skontaktować się z najbliższym oddziałem".

Wycieczka przez pół Polski

– Klient ma możliwość zgłoszenia szkody online, a także osobiście w oddziałach Generali w Warszawie i w Katowicach. Jeśli  mimo to  chciałby zgłosić szkodę przez telefon, może odwołać zgodę na przetwarzanie danych osobowych podczas tej samej rozmowy telefonicznej – mówi Joanna Górecka z Generali Group.

O możliwości telefonicznego odwołania zgody na przetwarzanie danych klienci nie są jednak informowani. Nie każdy ma też dostęp do Internetu, a przejażdżka do Warszawy lub Katowic może być uciążliwa, tym bardziej że kierowca ma uszkodzone auto.

Wymuszanie zgody

Wymuszanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych może być niezgodne z prawem.

Reklama
Reklama

– Dane są potrzebne do likwidacji szkody, a wykorzystywanie ich do innych celów wymagałoby uzyskania odrębnej wyraźnej zgody. Nie można uzależniać przyjęcia "zgłoszenia szkody" od wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych – mówi Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Zastrzeżenia do takich praktyk ma także generalny inspektor ochrony danych osobowych.

- Formuła zgody na przetwarzanie danych osobowych powinna stanowić odrębne oświadczenie osoby, której dane dotyczą, od innych oświadczeń, a z jej treści powinno w sposób niebudzący wątpliwości wynikać, w jakim celu, zakresie i przez kogo będą przetwarzane. Osoba składająca oświadczenie powinna mieć możliwość wyrażenia zgody na określone działania albo niewyrażenia jej – mówi Małgorzata Kałużyńska-Jasak z Biura GIODO. I dodaje, że zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych powinna być wyodrębniona od zgody na inne czynności.

Niezgodna z prawem jest też zgoda na wykorzystywanie danych pozyskanych w przyszłości. W wyroku z 11 kwietnia 2003 r. (sygn. akt: II SA 3942/2004) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że zgoda nie może mieć charakteru abstrakcyjnego, lecz winna odnosić się do konkretnego stanu faktycznego  i określonych danych.

Po interwencji „Rz" generalny inspektor ochrony danych osobowych zapowiedział, że  zajmie się sprawą z urzędu. Nie tylko Generali  przymusza uczestników stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych. Podobne praktyki stosuje np. Liberty Direct.

OPINIA

Reklama
Reklama

Agnieszka Rabenda-Ozimek, radca prawny

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nakłada na ubezpieczonego obowiązek niezwłocznego powiadomienia zakładu ubezpieczeń o zdarzeniu objętym ubezpieczeniem. Musi udzielić zakładowi niezbędnych wyjaśnień i przekazać posiadane informacje. Brak możliwości skorzystania w tym celu z telefonu przy braku  zgody na przetwarzanie danych osobowych  nie uwalnia ubezpieczonego od powyższego obowiązku. Teoretycznie może on przekazać wszystkie informacje przez Internet lub osobiście w placówce ubezpieczyciela. Jednakże praktyka utrudniająca skorzystanie z jednej  z tych metod może być postrzegana  jako  czyn nieuczciwej praktyki konsumenckiej.

Przy telefonicznym zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciele przymuszają uczestników  stłuczki do podania danych osobowych, które będą przetwarzane w celach marketingowych.

Kiedy np. dzwonimy na infolinię Generali, słyszymy: „Przekazane dane osobowe, w tym dane pozyskane w przyszłości, jak również dane objęte tajemnicą ubezpieczeniową i tajemnicą funduszu emerytalnego, będą przetwarzane przez grupę Generali w celu marketingowym i analitycznym. Jeżeli nie wyrażają państwo zgody, prosimy skontaktować się z najbliższym oddziałem".

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama