– To historyczna decyzja promująca rozwój innowacyjnych technologii służących społeczeństwu. Stworzenie bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu zautomatyzowanego ruchu drogowego wymaga intensywnych badań i testów – powiedział dyrektor generalny Agencji, Jonas Bjelfvenstam. 

W projekcie tym bierze udział firma autobusowa Nobina, specjaliści z firm Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena oraz przedstawiciele władz miejskich Sztokholmu. W jego finansowaniu uczestniczy rządowa agencja Vinnova wspierająca program Drive Sweden.

Pierwsze autobusy mają jeździć z prędkością 20 km/h na trasie między galerią handlową w dzielnicy Kista a odległym o półtora kilometra hotelem Victoria Tower. Będą kierować się nawigacją GPS i czujnikami. Każdy autobus będzie mógł zabrać do 12 pasażerów, transport nimi będzie bezpłatny. Przedstawiciel Nobiny poinformował, że zaczną prawdopodobnie kursować w styczniu 2019.

Wprawdzie nie będzie w nich normalnej kierownicy, ale będzie można nimi kierować ręcznie. W autobusie będzie znajdować się kierowca, którego zadaniem będzie przejęcie w razie konieczności kontroli nad pojazdem – wymaga tego obecne prawo obowiązujące w Szwecji.

– Ubiegający się o dopuszczenie do ruchu musi wykazać, że pojazd nie powoduje żadnego zagrożenia na drodze. Naszą rolą jest dowieść, że tak właśnie jest – dodał Bjelfvenstam.


Agencja Transportu rozpatruje obecnie 7 kolejnych wniosków o dopuszczenie do ruchu innych autonomicznych pojazdów.