Dzięki CPK z Warszawy do Łodzi pojedziemy szybciej

Jest umowa na przygotowanie budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Efektem tych prac ma być szybkie połączenie między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym a Łodzią.

Publikacja: 07.06.2021 10:00

Dzięki CPK z Warszawy do Łodzi pojedziemy szybciej

Foto: Adobe Stock

Pociągi pojadą tam z początkową prędkością 250 km/godz. Uruchomienie tego połączenia planowane jest na rok 2027, czyli wówczas, kiedy oficjalnie ma ruszyć Port Lotniczy Solidarność, który wchodzi w skład CPK.

Umową zawarła spółka CPK z konsorcjum IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. W przygotowaniu są następne odcinki kolejowych „szprych”, które uzupełnią istniejącą sieć połączeń kolejowych.

Stan prac nad siecią kolejową związaną z CPK przedstawili w poniedziałek, 7 czerwca na konferencji prasowej na Dworcu Zachodnim w Warszawie premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała oraz prezes spółki CPK Mikołaj Wild. To tam właśnie zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

– Zawarta dziś pierwsza umowa, to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – mówił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka: Warszawa-CPK-Łódź.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie. Pociągi z pasażerami mają pojechać z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/ godz.

– To historyczny moment. Wspólnie z wykonawcą przygotujemy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla pierwszej linii KDP w Polsce. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność i na nowo połączy Łódź i Warszawę – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. To studium dla spółki CPK wykona konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów i specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe ?i ekonomiczne, wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy. W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe między Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane „igrekiem”.

Na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

W skali całej Polski w trakcie prac przygotowawczych jest już ok. 743 km nowych linii kolejowych CPK. W ciągu ostatnich dni spółka wskazała wykonawców sześciu z ośmiu przetargów na STEŚ. Jednocześnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK oraz projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK (dla pociągów jadących od strony Warszawy i CPK zacznie się w tym samym miejscu co drążony obecnie przez PKP PLK tunel aglomeracyjny i regionalny – na stacji Łódź Fabryczna).

Zakres prac i ich postępy, przyjęte harmonogramy i szczegóły przygotowywanych zadań wraz z m.in. zakładanymi czasami przejazdów i korzyściami dla pasażerów można śledzić na stronie www.kolejnapolske.pl i w mediach społecznościowych pod hasztagiem #KolejNaPolske.

W ramach inwestycji kolejowych związanych z CPK ma powstać łącznie prawie 2 tys. km. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Pociągi pojadą tam z początkową prędkością 250 km/godz. Uruchomienie tego połączenia planowane jest na rok 2027, czyli wówczas, kiedy oficjalnie ma ruszyć Port Lotniczy Solidarność, który wchodzi w skład CPK.

Umową zawarła spółka CPK z konsorcjum IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. W przygotowaniu są następne odcinki kolejowych „szprych”, które uzupełnią istniejącą sieć połączeń kolejowych.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił