Atlantia kontrolowana przez rodzinę Benettonów i ACS-Hochtief kierowana przez prezesa Realu Madryt, Florentino Pereza złożyły początkowo konkurencyjne oferty na Abertis, zatwierdzone przez Brukselę w październiku 2017 i lutym 2018. Po roku rywalizowania ze sobą trzy firmy postanowiły w marcu złożyć wspólną ofertę za ponad 18 mld euro na Abertis, w kwietniu podpisały umowę inwestycyjną o podziale kontroli nad nową strukturą (Włosi 50 proc. + 1 akcja, ACS-Hochtief reszta), która będzie właścicielem hiszpańskiego operatora (który zniknie z giełdy w Madrycie) i będzie wspólnie zarządzana. Poinformowały o tym pion konkurencji w Brukseli 1 czerwca.

„Komisja Europejska zezwoliła na mocy unijnych przepisów o koncentracji na projekt przejęcia Abertis przez ACS (wraz z jej filią Hochtief) i Atlantię, bo doszła do wniosku, że przewidywana operacja nie stworzy problemów dla konkurencji w europejskiej przestrzeni gospodarczej" — ogłoszono w Brukseli.

Wcześniej Komisja uruchomiła postępowanie wyjaśniające, aby sprawdzić wpływ tej oferty na rynek licencji na pobór myta na autostradach w europejskiej przestrzeni gospodarczej, zwłaszcza we Włoszech (gdzie działalność obu operatorów zachodziła na siebie) i w Hiszpanii (gdzie nakładały się działania ACS i Abertis)

Komisja zajmowała się też skutkami tej operacji na rynki poboczne: elektroniczny pobór myta, dostarczanie sprzętu i usługi w zakresie inteligentnych systemów transportu, budowa infrastruktury, świadczenie usług gastronomicznych (bo największy udziałowiec Altantii, Edizione jest głównym udziałowcem sieci Autogrill, a Abertis ma 50 proc. w sieci barów Areamed). Uznała również, że nie powstaną nowe problemy na wymienionych rynkach pobocznych.