Reklama

Ryanair mniej zarobi w zimie, brexit też zaszkodzi

Tani irlandzki przewoźnik skorygował ponownie w ciągu 4 miesięcy prognozę zysku, bo bardziej niż zakładał obniżył ceny biletów w zimie. Uprzedził, że nowa korekta nie jest wykluczona z powodu skutków brexitu

Publikacja: 20.01.2019 13:12

Ryanair mniej zarobi w zimie, brexit też zaszkodzi

Foto: Bloomberg

Te informacje wywołały w piątek spadek jego akcji na giełdzie w Dublinie o 5,2 proc., sesję zakończyły wzrostem o 0,7 proc. Ryanair podkreślił, że jego bilety staniały z powodu nadpodaży mocy przewozowych w Europie na krótkich trasach. Teraz spodziewa się zysku po opodatkowaniu a przed odliczeniem strat w Laudamotion 1-1,1 mld euro w ostatnim roku (do 31 marca 2019), podczas gdy wcześniej zakładał 1,1-1,2 mld.

Czytaj także: Przed nami wysyp nowych połączeń lotniczych

Wyższe widełki były już wynikiem tzw. profit warning z października z powodu skutków strajków personelu pokładowego w kilku krajach Europy. Wcześniej przewidywał zysk 1,25-1,35 mld euro. Nowe widełki oznaczają zmniejszenie o 24-31 proc. rekordowego zysku 1,45 mld euro wypracowanego rok wcześniej — pisze Reuter.

Ryanair podał, że jego ceny biletów zmaleją w II półroczu o 7 proc. wobec wcześniej zakładanych 2 proc. Większy spadek zostanie częściowo pokryty nieco większym od zakładanego wzrostem przewozu podróżnych, o 9 proc. do 142 mln. Linia dodała, że nie może wykluczyć ani nowej obniżki cen biletów ani zakładanych wyników, jeśli pojawią się niespodziewane konsekwencje brexitu czy problemy bezpieczeństwa.

„Malejące ceny przewozów są zawinione przez sektor, bo realizował zbyt agresywne plany ekspansji i doszło do nadpodaży mocy przewozowych na rynku krótkich lotów. Ta sytuacja może jeszcze pogorszyć się, jeśli nie zbankrutuje więcej linii" — stwierdziła grupa inwestycyjna AJ Bell w komentarzu do komunikatu Ryanaira.

Reklama
Reklama

Prezes Michael O'Leary odnotował jednak w komunikacie, że fakt pokrycia spadku cen biletów jest dobrą wskazówką zwiększania przez linię przewozów w średniej i dalszej perspektywie. Warunki dotyczące cen biletów powinny zmusić konkurentów irlandzkiej linii ponoszących straty do szukania chętnego do ich przejęcia albo do zaprzestania działalności — stwierdził.

W ubiegłym tygodniu konsorcjum z Virgin Atlantic podało o przejęciu za 2,2 mld funtów (2,5 mld euro) regionalnej linii brytyjskiej Flybe Group.

Ryanair ogłosił nowe ostrzeżenie o swych wynikach w kilka dni po informacji norweskiego rywala, Norwegiana, że zlikwiduje kilka połączeń i zamknie kilka baz, aby zmniejszyć swe koszty. Pod koniec roku Norwegowie podali, że trudno im było zapełnić samoloty, bo moce przewozowe rosły szybciej od wzrostu popytu.

Brytyjscy piloci nie chcą rozmawiać

Organizacja brytyjskich pilotów BALPA ogłosiła, że ona i jej siostrzane organizacje w Europie nie będą rozmawiać z kierownictwem linii o umowach płacowych, jeśli kierownictwo będzie grozić zamykaniem baz dla straszenia załogi.

„Jeśli Ryanair chce uniknąć niepewności w funkcjonowaniu i niepokojów z 2018 r., to sugerujemy kierownictwu, by rozważyło odstąpienie od zbankrutowanej praktyki straszenia załogi postawieniem na swoim" — stwierdziła BALPA.

Transport
Inwazja rosyjskich dronów uderzyła w polskie lotnictwo cywilne
Transport
Rosyjski przemysł lotniczy zamiera. Przepaść między Rosją a USA i resztą świata
Transport
Zakłócenia w ruchu lotniczym przez rosyjskie drony to duży koszt dla przewoźników
Transport
Loty w Polsce opóźnione i odwołane po wtargnięciu rosyjskich dronów
Transport
Krach w lotach z Europy do USA. Łatwo znaleźć tanie bilety
Reklama
Reklama