Defekt wynika z małej wytrzymałości materiałów wykorzystanych do budowy maszyn przez jednego z kooperantów amerykańskiego koncernu, a to może spowodować pęknięcia tzw. skrzeli, które zwiększają moc przy starcie i zmniejszają ją przy lądowaniu. Według Boeinga te elementy zostały nieprawidłowo wykonane i mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotów. Producent zaleca, aby niezbędne naprawy zostały wykonane w ciągu 10 dni.
Czytaj także: Najnowszy boeing poleci pod koniec czerwca
Według informacji FAA planuje ona wydanie zalecenia przewoźnikom, aby niezwłocznie sprawdzili, czy wadliwe elementy zostały zainstalowane w skrzydłach maszyn w ich flotach. Jeśli tak jest, konieczna będzie ich wymiana. FAA informuje jednocześnie, że nawet, gdyby któryś z tych elementów odpadł, nie spowoduje to spadnięcia maszyny, ale może uszkodzić obudowę samolotu.
Boeing zapewnia, że już poinformował operatorów B737, którzy będą musieli wymienić wadliwą część i wysłał do nich elementy prawidłowo wykonane potrzebne do reperacji, tak żeby okres wyłączenia maszyn z latania był jak najkrótszy.
Wiadomo, że kooperant Boeinga wyprodukował 148 wadliwych części, które mogły zostać zamontowane w którychś z 179 Maxw (na 371) bądź 133 B737 NG. Jednocześnie Boeing informuje, że podane liczby są maksymalne, a w rzeczywistości może się okazać, że są znacząco mniejsze. Natomiast jest niemal całkowita pewność, że wadliwe komponenty znalazły się w dwudziestu Maxach i dwudziestu jeden modelach 737 NG.