Reklama

FAA pracuje nad nowymi przepisami o testach samolotów

Amerykański urząd lotnictwa FAA ogłosił, że przystąpi do zmiany przepisów o testowaniu samolotów, aby dopuścić docelowo do powrotu cywilnych lotów ponaddźwiękowych.

Publikacja: 18.06.2019 16:50

FAA pracuje nad nowymi przepisami o testach samolotów

Foto: Adobe Stock

P.o. szefa urzędu Dan Elwell ogłosił podczas salonu pod Paryżem, że jego urząd pracuje nad "umożliwieniem cywilnych podróży ponaddźwiękowych z uwzględnieniem i właściwym rozwiązaniem ich wpływu na środowisko". W tym tygodniu FAA opublikuje propozycję przepisu o "specjalnym zezwoleniu na lot samolotu ponaddźwiękowego" - dodał.

To będzie pierwszy krok w dokonaniu przez FAA zmiany przepisów o transporcie ponaddźwiękowym obowiązujących od 45 lat - stwierdził Reuter. Amerykańskie startupy Aerion, Boom Supersonic i Spike Aerospace pracują nad przywróceniem takiego transportu pasażerów po raz pierwszy od czasu wycofania z eksploatacji francusko-angielskiego Concorde w 2003 r.

Przepis "modyfikuje i uściśla istniejące procedury skuteczniejszego sposobu uzyskania zgody FAA na testowanie samolotów ponaddźwiękowych. Zapewni uporządkowany i wyraźny tok postępowania, jak uzyskać zgodę na próbne loty. To niezbędny, kluczowy krok w dalszych badaniach i pracach rozwojowych w pojawiającym się segmencie, mających wprowadzić takie samoloty na rynek" - stwierdził Elwell w komunikacie FAA.

Według projektu propozycji tego urzędu, z którym zapoznał się Reuter, proponowane przez urząd uaktualnienia "mają na celu wspieranie wzrostu cywilnego przemysłu ponaddźwiękowego, zapewnią większą jasność i informacje o wymogach, jakie powinny znaleźć się we wnioskach o zezwolenie na testowanie samolotów ponaddźwiękowych".

W lutym Boeing poinformował, że dokonał znaczącej inwestycji w firmę Aerion pracującą nad ponaddźwiękowym odrzutowcem dyspozycyjnym, bo chce wykorzystać rosnący popyt na samoloty z górnego segmentu zmniejszające czas podróży. Boeing zapewni stronę inżynieryjną, produkcję i usługi w zakresie testów samolotu za 120 mln dolarów, który ma wykonać pierwszy lot w 2023 r.

Reklama
Reklama

Amerykański Kongres zatwierdził we 2018 r. ustawę zlecającą FAA przygotowanie do marca 2020 propozycji przepisów dotyczących poziomu hałasu przy starcie i lądowaniu cywilnych samolotów naddźwiękowych, a do grudnia 2019 unowocześnienie procedury składania wniosków. Następna generacja takich odrzutowców, mimo że znacznie cichsza i oszczędniejsza w paliwie od Concorde, ma jednak duże trudności z dotrzymaniem obecnych poziomów hałasu i norm emisji spalin dotyczących tradycyjnych samolotów z powodu ograniczeń w samych silnikach i ich większego spalania.

Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Transport
Linie lotnicze liczą zyski. Rynek europejski w rozkwicie
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama