Reklama

Największy samolot świata wyląduje w Warszawie

We wtorek , 14 kwietnia ok. godz. 9.30 na warszawskim Lotnisku Chopina wyląduje największy samolot cargo na świecie – sześciosilnikowy Antonow An225, „Mrija”. Samolot przywiezie środki ochrony osobistej i sprzęt medyczny kupiony w Chinach przez KGHM i Grupę Lotos.

Publikacja: 13.04.2020 13:42

Największy samolot świata wyląduje w Warszawie

Foto: Bloomberg

Lotniczy gigant najprawdopodobniej nadleci od strony Alei Krakowskiej, chociaż to kapitan w ostatniej chwili może zdecydować o podejściu z drugiej strony. W każdym razie można to będzie obserwować „na żywo" na Facebooku Lotniska Chopina.

Mrija (czyli marzenie) , który wystartuje z szanghajskiego lotniska Pudong, nie potrzebuje wydłużonych pasów startowych a jedynie wystarczającego miejsca na płycie, ponieważ rozstaw jego skrzydeł wynosi 88,4 metry, długość to 84 metry, wysokość 18,1 m. Dla porównania największy pasażerski samolot świata – Airbus 380 ma długość 73 metry i rozpiętość skrzydeł 80 metrów, zaś wysokość sięga 24 m. W porównaniu z nimi największy Dreamliner B787-10 ma rozpiętość skrzydeł „zaledwie" 60 m., długość 63 m., zaś wysokość to niespełna 17 m.

Największą zaletą Mriji jest jednak jego ładowność wynosząca 250 ton, a ładunek musi się zmieścić w pomieszczeniu o wymiarach 43,35 x 6,4x 4,4m.

Odległość między lotniskiem Pudong w Szanghaju i warszawskim Chopinem, to ok 8 tys. km i normalnie samolot pasażerski przeleciałby ten dystans w 13 godz.,45 minut. Największy Antonow bez ładunku ma zasięg 15 tys. kilometrów i na pusto też pokonał by ten dystans bez lądowania, ponieważ jedn. Tyle, że Mrija będzie załadowany na pełno i w tej sytuacji na pełnym tankowaniu jest w stanie pokonać jedynie 4,5 tys. km, więc po drodze będzie musiał „usiąść" Zużycie paliwa tej maszyny, to 15 ton na godzinę lotu.

Reklama
Reklama

Mrija miał swój debiut na paryskim Le Bourget podczas salonu lotniczego w 1989 roku i jak na razie jest jedynym egzemplarzem tej maszyny. Od jakiegoś czasu trwają przygotowania do wyprodukowania drugiego egzemplarza. „Podobno" mają się do tego dołożyć Chińczycy, a na dokończenie tego projektu znów „podobno", bo zależnie od źródła potrzeba będzie 100-300 mln dolarów.

Antonow, który przyleci do Warszawy, a wcześniej lądował już w Krakowie i Poznaniu należy do ukraińskiej linii cargo Antonow Airlines. Wcześniej założenia były takie, że miał on służyć do przenoszenia promu kosmicznego Buran, ale po rozpadzie ZSRR program kosmiczny także się rozpadł. Mrija został przekonstruowany i stał się największym samolotem towarowym na świecie.

Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Transport
Akcja serwisowa Airbusa niemal zakończona. Samoloty wracają na trasy
Transport
Korupcja u rosyjskich budowniczych dróg. Umoczeni menedżerowie i urzędnicy Kremla
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Fiasko budowy lodołamaczy w Rosji. Bez zachodnich części „nie razbieriosz"
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama