Eksperci z rynku lotniczego i od wielkich inwestycji infrastrukturalnych, z którymi rozmawiała „Rzeczpospolita", są zgodni: nie ma powodów, by wstrzymywać inwestycję. – W czasach wielkich kryzysów to właśnie wielkie państwowe projekty infrastrukturalne ciągną odbudowę gospodarki – mówi prof. Bent Flyvbjerg z Oksfordu, jeden z największych ekspertów na świecie w dziedzinie inwestycji w infrastrukturę. – Ale tak samo jak i w lepszych czasach warunkiem ich powodzenia jest dobre zarządzanie – podkreśla.
– Wszystkie zaplanowane działania w części lotniskowej i kolejowej odbywają się zgodnie z harmonogramem. Zadania zostały podzielone wewnątrz spółki między biura i zespoły funkcjonujące w dużej mierze w sposób zdalny – powiedział „Rzeczpospolitej" Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. – Pozostajemy w stałym kontakcie z jednostkami administracji rządowej, z samorządami, firmami, instytucjami i innymi partnerami inwestycji – dodaje.
Ocean braku rozsądku
W tej chwili w części lotniskowej projektu CPK opracowywany jest masterplan dla Portu Solidarność, trwa wybór doradcy strategicznego i konsultantów: ds. badań terenu i środowiska. W części kolejowej powstaje raport z ogólnopolskich konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego, które odbyły się między 10 lutego i 10 marca, trwa postępowanie środowiskowe na Strategiczną Ocenę Oddziaływania na Środowisko. Powstaje też koncepcja układu zasilania dla nowych linii kolejowych dużych prędkości.
– Dla mnie wszystkie głosy, które teraz słyszymy o konieczności wstrzymania budowy CPK, który ma powstać za siedem–dziesięć lat to „ocean braku rozsądku", żeby nie powiedzieć mocniej – mówi Sebastian Mikosz, w przeszłości dwukrotny prezes LOT i Kenya Airways. – Przecież nie ma wątpliwości, że Lotnisko Chopina po powrocie ruchu ponownie się zapcha, a Lufthansa po tym, co dzisiaj przechodzi, nie będzie już tak broniła lotniska w Wiedniu, jak to było dotychczas – dodaje. Jego zdaniem także rynek polski uzasadnia taki projekt. A kapitał prywatny nadal będzie zainteresowany, aby wziąć udział w takim projekcie. – Perspektywa budowy CPK jest na tyle długa, że nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że ten projekt trzeba kontynuować – podkreśla.
